[Linux] Re: qmail kullananlara soru

From: Omer Faruk Sen (ofsenlinux@yahoo.com)
Date: Fri 21 Jun 2002 - 11:02:31 EEST

> Eger canim bunu istiyor derseniz olay ona doner. Ama
> su var bir mail
> server in veya genel olarak bir sistemin admini
> kullanacagi yazilimlari
> secerken belirli kriterleri gozonunde bulundurarak
> secmeli. Bundan
> dolayi soruyorum. Neden qmail i sectiniz diye. Hangi
> kriterlere
> dayanarak? Yoksa sadece yaw benim canim qmail
> kullanmak istedi, ondan
> qmail kullaniyorum mu dediniz?

Ben ve birkac arkadas Qmail'e tamamen is yerindeki
zorlamalar sonucunda girmek zorunda kaldik. Yoksa "ilk
basta" ozel bir sebebi yoktu. Patron ister sen
yaparsin. Gerci baslamamda yahoo ve buyuk ve ciddi
mail clusterlarin qmail kullanmasi vardi. Qmqp var
mesela djb cok iyi kullanmis bu ozelligi.

> Bakmak lazim kriterlere, qmail temel olarak guvenlik
> temeline oturtulmus
> bir MTA dolayisi ile guvenlik diyebilirsiniz. Ben de
> size derim ki
> sadece guvenlik mi? Cunku qmail de 1997 de bir bug
> cikmis, potfix de
> 97,2001 de exim de ise 97 de sadece (Eger rakamlar
> yanlis ise duzeltin
> bakmadan saga sola aklimdakileri yaziyorum). Postfix
> in de temel olarak
> guvenlik yapisi uzerine oturtuldugunu dusunecek
> olursa baska kriterleri
> de ortaya koymak gerekir.

Guvenli mi evet guvenli diger mta'lari bilmiyorum ama
postfix'te gecenlerde birkac tane ciktigini biliyorum.
Adminin vakti degerlidir. Sendmail gibi her birkac
ayda bir update etmesi eger yonetttigi server 10+
olmaya baslarsa cok zor oluyor.

> Nedir bunlar?
>
> performans: qmail yuksek performansli bir MTA
> olmasina ragmen postfix
> daha yuksek performansli bir MTA dir :) Hatta qmail
> 3. sirada filan
> yani. Bu arada tabii Omer sizin BSD kullandiginizi
> bildigimden eger /var
> dizininde softupdate yapip qmail i calistirirsaniz
> sakat bir durum
> olacagini biliyorsunuzdur sanirim, eximde de ayni
> sorun var ama postfix
> de yok.

Valla sakat bir durum gormedim daha dogrusu yasamadim.
Pentium III 256 mb ramli bir makina var kurulan ve
gunde 20.000 mail isliyor. Gik demedi su ana kadar.
Yaklasik 1 senedir ayakta makina.

> Kurulum: qmail de istediginiz ozelliklerin bircogu
> icin bir suru patch
> cakmaniz gerekiyor. ve bu listede ne kadar qmail
> kurulumu ile ilgili
> sorular geldigini biliyorsunuz. dolayisi ile orta
> ustu bir kurulum
> zoruluguna sahip buna postfix ve exim in kolay bir
> kurulumu var.

Evet kurulumu ilk baslayan biri icin zor. Fakat biz
(open source'cular) zor isleri severiz. Yoksa neden
linux kullanalimki?

> konfigurasyon: evet qmail in konfigurasyonu kolay,
> ama postfix ve exim
> inde kolay :)
>
> dokuman: qmail in bol dokumani var ama, exim in de
> oyle, postfix in daha
> az.
>
> yetenekleri/ozellikleri: iste bunda qmail batiyor.
> Ozellik eklemek icin
> bir suru patch eklemeniz gerekiyor bu konuda exim
> cok cok iyi, postfix
> orta karar ama sendmail 1 numara.

Ozellik icin patch yapmaniz gerekli o da dogru ama
qmail.org'ta butun bu patchler var. Mailing listesi
var. Yani diger mta'larin destegi kadar destegi var.

> baska akliniza gelen? Bilmiyorum ama ben acikcasi
> postfix varken qmail
> kullanmaya yeltenmem, hos postfix e de isinamadim
> ama isinamamak en iyi
> tercih elinizde iken kullanmamak anlamina gelmiyor.
> Exim i seviyorum
> hersey driver modunda ve cok rahat. Bundan dolayi
> anlayamiyorum neden
> insanlarin qmail kullandiklarini ve kullanan
> kisilerden neden
> kullandiklarina dair bilgi istedim.

 Baska aklima gelen "qmail+ldap" cluster yapisi idi.
Nitekim QLDAPAdmin bu tar bir ihtiyactan ortaya cikti.

> Sonucta amacim sorgulamak degil insanlari
> tercihlerini ama nedenlerini
> ogrenmek istemem de sanirim kotu birsey degil.
 Kesinlikle. Herkesin bir tarzi var.
> Qmail yazari olan DJB e olan ayri bir gicikligim var
> o ayri. Surekli
> Linux a laf atan bir adam. biliyorsunuz qmail in
> kodunu filan degistirip
> dagitma hakkiniz filan yok. bu da ayri bir handikap
> bence. Bence DJB nin
> yazdigi programlar tamamen kendi egosunu tatmin
> amaci ile yazilmis olan
> seyler, hirs yapmis sanirim en iyisini ben yazarim
> modunda :)) kisisel
> dusuncem oyle olmayabilir tanimiyorum adami :)

Adamin yazdigi kodta problem yok. Temiz ve saglam bir
kod. Sendmail'de boyle birsey yapsin onu kullanan
orani da artar. (ya da digerleri). Yani adamin stilini
sevmiyorum diye bind ve sendmail ile iskence cekilmek
isteniyorsa orasini bilemem :) . Adam olmeden once
keske bir dhcp server'da yazsa da kullansak. Kurtarsa
bizi ISC'nin softwarelerinden. (Umarim flame
yaratmiyorumdur!)

> Omer senin qmail kullandigini biliyorum caninin
> qmail kullanmak istemesi
> disinda birisine tavsiye ederken sundan sundan
> dolayi tavsiye ederim, su
> su kriterlere gore iyidir bu yuzden qmail
> kullanmalisin veya bir yere
> kurarken sana neden qmail dedikleri zaman sundan
> sundan dolayi
> diyebilecegin kriterler, sebepler nelerdir?

1)Secure
2)Scalable (ozellikle ldap patchi ile)
3)Maildir yapisi ve nfs lock safe olmasi
4)Yahoo'nun ve diger buyuk sirketlerin bir bildigi
vardir :)
5)M4 ile ugrasmiyorsun conf dosyasi basit (gerci bu
postfixte de varmis galiba)
5)Birde kurduktan sonra manage etmesi gercekten cok
kolay.

Bende soyle bir soru sormak istiyorum. Tamamen
meraktan acaba su ana kadar free mail servisi veren
sirketlerden (1.000.000+ account) hangisi qmail
disinda baska birsey tercih ediyor?
Kolayweb(qmail+vpopmail), Mynet(qmail+ldap) ....
bunlarda qmail kullaniyor.

Genel comparison icin http://mailsoftware.cjb.net/ su
iyidir bu iyidir yok sadece feature comparison.

=====
YILDIZ UNIVERSITESI
ELEKTRONIK ve HABERLESME
http://www.faruk.net