[Linux] Re: qmail kullananlara soru

From: Murat Koc (murat.koc@frontsite.de)
Date: Fri 21 Jun 2002 - 10:30:24 EEST

Selam,

> Murat bu seye benziyor. "Cem Bey neden SANAT" :)

hadi oradan ne alakasi var :)

Eger canim bunu istiyor derseniz olay ona doner. Ama su var bir mail
server in veya genel olarak bir sistemin admini kullanacagi yazilimlari
secerken belirli kriterleri gozonunde bulundurarak secmeli. Bundan
dolayi soruyorum. Neden qmail i sectiniz diye. Hangi kriterlere
dayanarak? Yoksa sadece yaw benim canim qmail kullanmak istedi, ondan
qmail kullaniyorum mu dediniz?

Bakmak lazim kriterlere, qmail temel olarak guvenlik temeline oturtulmus
bir MTA dolayisi ile guvenlik diyebilirsiniz. Ben de size derim ki
sadece guvenlik mi? Cunku qmail de 1997 de bir bug cikmis, potfix de
97,2001 de exim de ise 97 de sadece (Eger rakamlar yanlis ise duzeltin
bakmadan saga sola aklimdakileri yaziyorum). Postfix in de temel olarak
guvenlik yapisi uzerine oturtuldugunu dusunecek olursa baska kriterleri
de ortaya koymak gerekir.

Nedir bunlar?

performans: qmail yuksek performansli bir MTA olmasina ragmen postfix
daha yuksek performansli bir MTA dir :) Hatta qmail 3. sirada filan
yani. Bu arada tabii Omer sizin BSD kullandiginizi bildigimden eger /var
dizininde softupdate yapip qmail i calistirirsaniz sakat bir durum
olacagini biliyorsunuzdur sanirim, eximde de ayni sorun var ama postfix
de yok.

Kurulum: qmail de istediginiz ozelliklerin bircogu icin bir suru patch
cakmaniz gerekiyor. ve bu listede ne kadar qmail kurulumu ile ilgili
sorular geldigini biliyorsunuz. dolayisi ile orta ustu bir kurulum
zoruluguna sahip buna postfix ve exim in kolay bir kurulumu var.

konfigurasyon: evet qmail in konfigurasyonu kolay, ama postfix ve exim
inde kolay :)

dokuman: qmail in bol dokumani var ama, exim in de oyle, postfix in daha
az.

yetenekleri/ozellikleri: iste bunda qmail batiyor. Ozellik eklemek icin
bir suru patch eklemeniz gerekiyor bu konuda exim cok cok iyi, postfix
orta karar ama sendmail 1 numara.

baska akliniza gelen? Bilmiyorum ama ben acikcasi postfix varken qmail
kullanmaya yeltenmem, hos postfix e de isinamadim ama isinamamak en iyi
tercih elinizde iken kullanmamak anlamina gelmiyor. Exim i seviyorum
hersey driver modunda ve cok rahat. Bundan dolayi anlayamiyorum neden
insanlarin qmail kullandiklarini ve kullanan kisilerden neden
kullandiklarina dair bilgi istedim.

Sonucta amacim sorgulamak degil insanlari tercihlerini ama nedenlerini
ogrenmek istemem de sanirim kotu birsey degil.

Qmail yazari olan DJB e olan ayri bir gicikligim var o ayri. Surekli
Linux a laf atan bir adam. biliyorsunuz qmail in kodunu filan degistirip
dagitma hakkiniz filan yok. bu da ayri bir handikap bence. Bence DJB nin
yazdigi programlar tamamen kendi egosunu tatmin amaci ile yazilmis olan
seyler, hirs yapmis sanirim en iyisini ben yazarim modunda :)) kisisel
dusuncem oyle olmayabilir tanimiyorum adami :)

Omer senin qmail kullandigini biliyorum caninin qmail kullanmak istemesi
disinda birisine tavsiye ederken sundan sundan dolayi tavsiye ederim, su
su kriterlere gore iyidir bu yuzden qmail kullanmalisin veya bir yere
kurarken sana neden qmail dedikleri zaman sundan sundan dolayi
diyebilecegin kriterler, sebepler nelerdir?

--
IYI CALISMALAR

MURAT KOC

-- Attached file included as plaintext by Ecartis -- -- File: signature.asc -- Desc: This is a digitally signed message part