Re: [Linux-sohbet] fedora core 3 ilk izlenimler

From: Onur Kucuk (onur@kablonet.com.tr)
Date: Sun 14 Nov 2004 - 16:02:09 EET

 Merhaba,

 Sanirim burada fazla beklentiye giriyoruz.

 Ozgur yazilimlar, lisansi geregi, ozgur kalmalidir. Bu "ozgur" kavrami
da bu yazilimlari gelistiren kisiler icin ciddi bir motivasyondur.

 Tek amaci ozgur yazilim gelistirmek olan bir sirketin kurulmasi bana
mantikli gelmiyor. Boyle bir olusum olustururken mutlaka baska sebepler
de vardir. Genelde amac "para kazanmak" tir ya da ozel bir konu/sorun
uzerine odaklanma vs. gibi amaclar da olabilir.

 Onemli olan nokta, bu sirketin "oyunu kuralina gore oynayip oynamadigi"
dir. Urettigi teknolojinin ozgur yazilima katkisi ne kadardir, lisans
ihlali yapiyor mudur, ozgur yazilim camiasina (yani bireylere) verdigi
katkilar nedir, bence asil bunlar konusulmali, tartisilmalidir.

 Bir sirketin para kazanmasi suc degildir. Ozellikle bu paranin ozgur
yazilim icin destek olarak harcanmasi (gelistiriciler icin kaynak ve
olanak saglamak, ozgur yazilim reklami, buyuk yapilarin ihtiyac duydugu
"karsimda bireysel degil kurumsal destek gormek istiyorum" kavramina
cevap olmasi) zaten ozgur yazilim icin artidir.

 Bugun uzerinde konustugumuz dagitimlar, tabi ki sirketlerin
cikarlarina da uygun geldigi icin, gelistiricilerinin tum zamanlarini
ozgru yazilima harcamasina olanak sagliyorlar, boylece sirf sirketler
degil, butun ozgur yazilim kullanicilari bu kisilerin calismalarindan
faydalaniyor. Bu sayede de ozgur yazilimin gelismesi ve yayilmasi ciddi
sekilde de hizlaniyor. Buyuk projelere baktiginizda projeyi
sirtlayan kisiler bu dagitimlari olusturan sirketlerin calisanlari
oluyor.

 Bazi sirketlerin calisma seklini begenmeyebiliriz. Ornegin ben mandrake
nin club sistemi ciktiginda ciddi sekilde sogumustum ama mandrake para
kazandikca hatalarini duzeltmeye basladi. Diger taraftan bir suse,
redhat de bazi hatalari olmasina ragmen sirket olma ve ozgur yazilim
gelistiricisi olma dengesinde cok yol kat ettiler. Sonucta hepimiz
ortaya konan pastanin bir kismini bir sekilde yiyoruz.

 Ozet olarak, bence sirketler iyidir, ozgur yazilim gelisiminde "bir
sonraki adim" dir, yeter ki oyunu kuralina gore oynasin.

--
 Onur Kucuk                                        Knowledge speaks,
 <onur.--.-.kablonet.com.tr>                       but wisdom listens