[linux-sohbet] Re: neden crux gibi source-based bir distro

From: Serdar KOYLU (serdar@uludag.org.tr)
Date: Thu 27 May 2004 - 09:46:36 EEST

Selamlar..

> merhabalar,

> cok guzel bir yaklasim vakit nakittir diyorsunuz. ufak bir soru soracagim.
> kendi elle derlediginiz bir apache+(pg|my)sql+php uclusunde, hazir binary
> dagitimlarda gelene gore en az 20-30 modul daha az desem, modul azliginin hiza
> cok buyuk katkida bulundugunu siz benden daha iyi bildiginize gore,
> cevabiniz ne olurdu.

Modul azligi, nasil hiza katkida bulunuyor pek anlamis degilim.
> iste benim binary dagitimlarin en nefret ettigim yonu de bu. cok fazla bir
> kesime hitap etmeye calistiklarindan herkesin fikirlerini de kapsamaya
> calisiyorlar. basit bir ornek vereyim: elinizde 2 web server var, biri sadece
> duz html dosyalari ve resim serve ederken diger cgi ve ssi turu seyler
> calisitracak uzerinde. 2. sunucu icin herhangi bir dagitim ile gelen onceden
> derlenmis bir web server yazilimi kullananabilirsiniz. ama aynisini 1. sunucu
> icin yaparsaniz en ama en az %10-%25'lik bir yavaslamaya goz yumuyorsunuz
> demektir.

Garip. Eger modulun sayisina orantili olarak hizda boyle yuksek bir
azalma goruluyorsa, o mekanizma da bir sorun var demektir.

> yani hic merak etmeyin, bizim icin de vakit, en az sizin ki kadar nakit ;>
>
> amacim listede flame yaratmak da degil. eger boyle oldugunu dair kafanizda en
> ufak bir soru isareti varsa, ben mesajinizi liste yerine direk benim adresime
> yollamanizi rica ederim.

Gentoo gibi source+compile bazli dagitimlarin gercekten guzel taraflari
var. Cirkin taraflari var demek degil bu. Ama, yanlis bilinen bir cok
konu var. En basta, sistemleri yavaslatan seyler bootleneck denen
noktalardir. Tipik sistemlerde bootleneck disk ve I/O Bus sistemlerinde
odaklanir. Devaminda RAM azligi bir problem olabilir. Ama genel olarak
CPU yetersizligi cok cok daha ender gorulur. Dahasi bu yetersizligin CPU
uzerindeki komut setinden kaynaklaniyor olmasi cok daha zordur. Kisaca,
CPU optimizasyonu ile yeni komut setlerinin kullanimi performansa ciddi
katkilar saglamaz. Bu katki siradan masaustu uygulamalari icin genelde
%5'in altinda kalir. Ama, ornegin, bir mpg de-interlacer yapiyorsaniz
SSE/MMX komut setleri size gercekten ciddi performans kazanci sunabilir.
Buda, mplayer'in daha iyi/hizli gostermesi anlamina gelir. Ama mplayer
bunlar olmadan da yeterli hizda gosterebilir.

Sonucta, teker teker derlenmis bir sistem CPU optimizasyonuyla daha
hizli calisir demek kulliyeten yanlistir. Hizi kesen bilesenler baska
seylerdir genelde ve bunlarin uzerine gidilmelidir.

Modul meselesinde de, benim tahminim 20-30 modul fazla diye httpd'nin
%20 yavaslamayacagi yonunde. Cunku calismayan bir bolum genel kaide
olarak kaynak tuketmez. Yani, bir module is dusmuyorsa onun CPU/RAM
tuketmeyecegini ongorebiliriz. Fakat, bu moduller devreye alininca aktif
hale geciyor ve sayfalari islemeye calisiyor olabilirler. Kaldiki bunun
yolu yordami basittir. Pek cok dagitim default conf olarak, modulleri
komut satirindan yukleyip aktif edecek mekanizmalarla gelirler.
Gerekmeyen modulleri yukletmezsiniz olur biter. Bu da ne gentoo'nun,
nede mandrake'nin bilecegi seydir. Neyin gerekmedigini siz
bilebilirsiniz. Eger gentoo ile, hangi use-flag'larin olmasi gerektigini
biliyorsaniz, /etc/init.d/httpd dosyasinda ne yapacaginizi bilmeniz de
zor degildir. Dahasi apache derlemek icin 20 dk. ugrasirken digerini 1-2
dk. icinde hallediverirsiniz.

Saygi ve sevgiler..

http://liste.linux.org.tr/ adresini kullanabilirsiniz.