[linux-sohbet] Re: neden crux gibi source-based bir distro

From: Baris Cicek (baris@teamforce.name.tr)
Date: Thu 27 May 2004 - 09:39:17 EEST

On Thu, 2004-05-27 at 08:28 +0300, Volkan YAZICI wrote:
> merhabalar,

> neden hocam, surada karsilikli 2 mesaj atip fikir alis-verisinde
> bulunsak fena mi ederiz. ben nispeten ufak bir tartisma da istiyorum ki mesaji
> o yuzden linux-sohbet'e yolladim.
Ben herkesin kendi tercihi oldugunu dusundugum icin cok uzatmak
istemedigimi belirttim aslinda ama tartisalim madem.

> (biliyorum benden baska source-based distro hayranlari da var. onlarin
> kendi distro tercih sebeplerini de merak ediyorum. kisacasi curutulesi bir
> hipotez ile karsinizdayim ;)

Kolay kullanim, detaylara verilen onem, 'geek feeling' gibi bir ton sey
var saniyorum.

> cok guzel bir yaklasim vakit nakittir diyorsunuz. ufak bir soru soracagim.
> kendi elle derlediginiz bir apache+(pg|my)sql+php uclusunde, hazir binary
> dagitimlarda gelene gore en az 20-30 modul daha az desem, modul azliginin hiza
> cok buyuk katkida bulundugunu siz benden daha iyi bildiginize gore,
> cevabiniz ne olurdu.

moduler yapida olan bir cok seyi genelde paket olarak bulabilirsiniz,
zaten yazilim gelistiricilerinin onu module yapmasindaki maksatlardan
biri de budur. sonradan derlenebilir olabilmesi module icin en elzem
seylerdne biridir. Bu da sizin paketlerini bulabilmeniz anlamina geliyor
farkli moduller icin. Ancak su da var tabi, herkeste oturup bu paketleri
olusturmuyor, redhat/mandrake bunlari cikartir diyemem size, fakat
cikartilabilir, bu source-based'in avantajidir diyemeyiz.

Bir de su var. paket kullanan bir dagitim kullanmak, derleme
yapamayacaginiz anlamina gelmiyor. Ben FC1 kullaniyorum ama tum gnome'u
derliyorum. Ancak gnome 2.6.1 kullanacak olsam paketten yuklerdim. Bunun
yaninda bir cok seyi de derlemeden kullaniyorum (perl, phython, gcc,
glibc, kernel ..) Sizin apache'yi istediginiz module'lere gore derlemek
icin bu saydigim paketleri de bastan derlemeniz vakit kaybidir
acikcasi.

> iste benim binary dagitimlarin en nefret ettigim yonu de bu. cok fazla bir
> kesime hitap etmeye calistiklarindan herkesin fikirlerini de kapsamaya
> calisiyorlar. basit bir ornek vereyim: elinizde 2 web server var, biri sadece
> duz html dosyalari ve resim serve ederken diger cgi ve ssi turu seyler
> calisitracak uzerinde. 2. sunucu icin herhangi bir dagitim ile gelen onceden
> derlenmis bir web server yazilimi kullananabilirsiniz. ama aynisini 1. sunucu
> icin yaparsaniz en ama en az %10-%25'lik bir yavaslamaya goz yumuyorsunuz
> demektir.

hmm apache icin mesela, module'leri yuklemediginiz zaman kaybedeceginiz
tek sey biraz yer olacaktir. Ki o da megabaytlardir cok caninizi
yakacagini sanmiyorum. Hiz kaybi yasamazsiniz. Diyorumya module
gelistirme sebebi de bu zaten. Sizi cok uzmeden, olceklendirilebilir
(scalable) yazilimlar gelistirmek.

Binary bir dagitim kullanin, ama apache'yi kendiniz derleyin? Dedigim
gibi sirf o yuzden baska bir ton seyi derlemek gene tekrar ediyorum
vakit kaybi.

> yani hic merak etmeyin, bizim icin de vakit, en az sizin ki kadar nakit ;>
>
> amacim listede flame yaratmak da degil. eger boyle oldugunu dair kafanizda en
> ufak bir soru isareti varsa, ben mesajinizi liste yerine direk benim adresime
> yollamanizi rica ederim.

Herkes istedigi gibi dagitim secer zaten buna diyecek bir sey yok. Ancak
eksisinin artisini koymak gerekiyor. 30 dk icinde bir dagitimi kurmak
ile, bir gun icersisinde (ki eksikleriyle) kurmak arasinda fazlaca bir
is/zaman kaybi var. Ayrica eger sunucu kullaniyorsaniz paket yonetimini
tercih etmemek cok buyuk yanilgi, aksi halde bu size 'downtime' olarak
geri donecektir. Kernel'de bir acik bulundu diyelim. Onun yamasini 5-10
sn'de yuklemek ile, yarim saat tekrar derlemek fazladan kat ve kat
downtime olusturacaktir. Hele bir de 10larca bilgisaydan olusan bir
aginiz olsun. Bu daha da buyuk sorun yaratacak, hatta hata yapma
riskinizi arttiracaktir. Paket yonetimi bu tip durumlarda hayatinizi cok
kurtarir. Kendi hazirlayacaginiz bir paketi, ya da dagitimlarda elde
ettiginiz paketleri sistemlerinize yukleyeblirsiniz.

Source-based dagitim kullananlarin en buyuk yanilgisi saniyorum
derleyici optimizasyonu yaptiklari ve bu yuzden sistemlerinin cok hizli
oldugu yanilgisi. Halbuki simdiye kadar yapilmis hicbir benchmark yoktur
bunu gosterecek. Dahasi derleyici duzenlemeleri (genelde -O3 tercih
ediliyor sanirim source-based kullananlar icin ve tercihen march=p4)
size bosa derlediginiz paketlerde kaybettigniz zamandan daha fazlasini
kazandirmaz, ayrica artik cogu binary paketleri olan dagitimlar mumkun
oldugu kadar bu duzenlemeleri kullaniyor, mesela en son hatirladigim
mandrake i586 paketleri cikartiyor tamamen. Eger ararsaniz, sizin
yaptiginiz optimization'lari zaten yapmis ve derlenmis paketleri de
bulmaniz mumkun.

> iyi calismalar.
>
> -- Attached file included as plaintext by Ecartis --

> linux-sohbet listesinden cikmak ve tum listeci islemleri icin
> http://liste.linux.org.tr/ adresini kullanabilirsiniz.

Baris.
Public Key:
<http://pgp.mit.edu:11371/pks/lookup?op=get&search=0x22E4CF47>

-- Attached file included as plaintext by Ecartis -- -- File: signature.asc -- Desc: This is a digitally signed message part