[linux-sohbet] Re: neden crux gibi source-based bir distro

From: S.Çağlar ONUR (caglar.onur@tubitak.gov.tr)
Date: Thu 27 May 2004 - 12:58:39 EEST

Selamlar;

Birşeyler yazmamak için kendimi tutuyordum fakat laf crux'tan gentoo'ya
gelince dayanamadım. Distro savaşları katkısı yapmak değil amacım neden
gentoo kullandığımı ve binary bir distro seçmediğimi olabildiğince
yorumlarınızada cevap vererek anlatmaya çalışmak.

1. Gentoo bir LFS projesi ve bende duyduğumdan beri LFS'ye saygı duydum

2. Gentoo bir sosyal proje, hayatı boyunca özgür kalacak. Redhat'in
yaptığı gibi yarı yolda hoop ben ticariyim artık diyemeyecek [ redhat'e
lafım yok bende Redhat ES kullanıyorum ] [ Gentoo kurucusu Daniel
Robbins'in yoğun katkılarıyla bir non-profit org. oldu { kar amacı
gütmeyen kuruluş } ]

3. Gentoo güncellenmesi en dertsiz dağıtımlardan biri benim için,
"emerge -Du world" , "emerge -Du system" ile iş bitiyor. Yok o buna
bağlı, yok şunun yüklenmesi için adını bile duymadığım acayip lib...so
dosyası gerekiyor dertleri yok benim hayatımda.

4. Gentoo glsa-check komutu ile kurulu sistemi etkileyen bilinen
güvenlik açıklarını listeleyip, sadece o paketleri ve bağlı olduğu
paketleri güncelleyebiliyor.

5. revdep-rebuild ile ters bağımlılıkları çözüyor. [ mesela openssl
açığı çıktığında redhat sadece openssl güncelledi bir gün sonra aklına
geldi aaa biz mod_ssl'ide bu openssl ile derlemiştik dur onuda
güncelleyelim diye ]

6. Gentoo != Compile, binary paket veritabanıda mevcut, adamlar emerge'e
-k parametreside eklemişlerki binary kur diye. Hem rpm2targz de var :),
hani varsa seveni diye duruyor orada.

7. Ben p4 makinada gentoo kullanıyorum Ali dediki benim makinamada
gentoo kuralım quickpkg diyede bir komut yapmışlar sistemde bulunan
programı binary hale getiyor. quickpkg xfree hop artık binary, optimize
edilmiş bir xfree var elimde. Yada derlerken paketleri buildpkg flagını
eklemişim make.conf'uma derlemiş paket yapmış, derlemiş paket yapmış
elimdeki tüm paketlerin binary halleride var artık. Başka makina yarım
saatte kurabilirim artık.

8. Kimse madem derliyorsun tek makina derle demiyor, distcc ile
dağıtılabiliyor compile işlemleri gentoo' nun[ hatta m$lerde katılıyor ]

9. ccache ile derlediğim kodların cache'te tutulmasını ve tekrar
kullanılmak istendiğinde derlenmek yerine oradan kullanılmasını
sağlayabiliyorsunuz.

10. Gördümki herhangi bir binary distroyu minimum kurunca
openoffice-libs yada ne bileyim acayip bir sürü kütüphane ve yanında
acayip bir sürü yazılım geliyor. Oysaki ben sadece mysql çalıştıracaktım
ne gerek vardı bunlara, birde bunların güncellenmesi ile mi uğraşacağım
demeye başladım. Eeee dedim kendi kendime hani minimum iyiydi, hani bu
linux özelleştiriliyordu. Sonra gentoo'ya baktım mysql çalışmak için
gcc, glibc, kernel, bash.... gibi 50-60 tane [ sayıyı sıkıyorum ] paket
istiyor gerisi ile ilgilenmiyordu. Bugün sadece mysql çalıştıran portage
tree [ gentoo paket veritabanı ] dışında 60-70mb yer kaplayan sunucum
var. Sonuç gentoo en özelleştirilebilir linux dağıtımı benim gözümde!

11. Herhangi birinize soruyorum, apache ve tomcat aynı porttan çalışsın
fakat apache'nin ssl desteğide olsun, qmail tüm patchleri ile yüklensin,
ldap & postfix ve cyrus beraber çalışsın hatta spam ve virüs korumasıda
olsun, snort & mysql beraber çalışsınki acid ile web'ten snort
veritabanı inceleyeyim, üzerine bir mailman atalım listelerimde olsun,
tabi sambada lazım gibi bir senaryoyu herhangi bir binary distro ile ne
kadar zamanda _sorunsuz_, _bağımlılık problemi yaşamadan_ yaparlar.
Gentoo'da mı

$USE="ssl" emerge apache
$emerge qmail
$USE="berkdb crypt gdbm ldap maildir pam perl readline sasl ssl tcpd"
emerge postfix && emerge cyrus-admin && emerge Mail-SpamAssassin &&
emerge clamav
$USE="mysql" emerge snort
$emerge mailman & emerge samba

12. Herhangi bir paket sürüm değitirdi ve config dosyası mı değişti.
a.conf.rpmnew demek yerine etc-update diyip neler değişmiş hangi satıda
ne gelmişi görmek sonrada tamamen yada kısmen yeni config dosyasını
kabul etmek mi problem

13. Sunucu tarafını bırakıp masaüstüne gelince canım oyun oynamak
istiyor emerge quake3-demo yada emerge winex-transgaming yada emerge
frozen-bubble demek gerisine karışmamak ne güzel oluyor anlatamam.

13. USE flagları ile programların davranışını değiştirmek nasıl ilginç
onuda anlatamam, düne kadar multisync ile evolution-cep telefonu
senkronunu irda portu ile yapıyordum ama gittim bir bluetooth dongle
edindim taktım bilgisayarıma [ kaç dağıtım hotplug çalıtırabiliyor yada
udev ? ] sonrada USE="bluetooth" emerge multisync dedim, gentooda abi
sen şimdi bluetooth yapmışsıın yanlız bana bluez-* lazım sen bir bekle
onları kurayım önce dönecem ben sana dedi. 15 dakika sonra [ compile ve
download süresi ] telefonumu bluetooth ile evolution ile
senkronluyordum. Sonra dedimki ben tembel adamım şu xmms'i de yattığım
yerden kontrol edeyim sesini açayım, şarkı değiştireyim bluexmms
sağolsun.

14. Başım mı sıkıştı forums.gentoo.org ne ararsam buldum bugüne kadar.

15. Gelelim işin geliştirici tarafına, emerge python ile yazılmış bir
arabirime sahip econf, epatch, emake, dobin, dosbin, dodoc gibi ebuild
scriptleri içinde geçen sözcükler ile paket betikleri yazmak kadar kolay
birşey yok.

16. Standartlara bağlı [ hangi conf dosyası nerde diye aramıyorum yada
bu binary nerede diye, yada bunun dökümantasyonu olacaktı diye ], geniş
dökümante edilmiş [ gentoo.org Doc kısmına bakınız ] benim bildiğim
başka dağıtım yok [ dip not _benim bildiğim_ ]

17. Kullanırken öğrendiğim, öğrenirken kullanığım başka dağıtımda yok.
Bazı şeyleri ezbere yapmak iyi değildir. Gentoo kullanırken neyi niçin
yaptığımı biliyorum, bilmiyorsam da öğreniyorum.

18. O uzuuun uzuuun gcc çıktılarını [emerge colorgcc ] ile renklendirip
ekranda izlemeyede bayılıyorum :P

19. Gentoo'yu seviyorum

20. Sizide seviyorum

--
S.Çağlar Onur <caglar.onur@tubitak.gov.tr>
Türkiye Bilimsel ve Teknik Araştırma Kurumu