[linux-ileri] Re: cekirdek ve turkce karakter

---------

From: Serdar KÖYLÜ (serdarkoylu@fisek.com.tr)
Date: Sat 20 Dec 2003 - 08:04:15 EST

    Selamlar..

    On Fri, 19 Dec 2003 19:28:05 +0200
    Murat Koc <murat.koc@frontsite.com.tr> wrote:

    > Peki ne yapilacak abi? Adama birseyleri okumasini ogretmemiz lazim o
    > zaman. Arastirma yapmasini ogretmek lazim. Sen simdi diyorsun ki
    > anladigim kadari ile herseyi kendi yapan bir Linux? Xandros kullansin
    > o zaman ;) ne bilim SuSE kullansin. adsl de ayarlar isdn de tv karti
    > da ses karti da. Iyi ama birseyleri nereye kadar kolaylastiracagiz?

    Bu noktada katiliyorum sana temelde. Fakat soylemek istedigim su. Bu
    adam bu kadarcik bilgisiyle, kendini admin ilan etmis, Windows agini
    yonettigini iddia ediyor. Hatta ADSL modemi bagliyor ve agi internete
    aciyor. Tahminen bir yavaslik hissediliyor ve kendince yorum yapiyor.

    Simdi mevzu su ki, bu adamdan daha fazlasini bilenler icin Linux zor
    degil, keyfe keder verici hic degil. Ama Bu bir piramite benziyor.
    Bunlar piramitte bizim biraz altimizda kalirken bu vatandas kadar bile
    mevzudan bihaber olmayan, ping denen seyi dahi bilmeyen bir ton adam var
    ve onlar daha altta kaliyorlar. Elbette ideal olan herkesi piramitin
    ustune cekmek ama, olmuyor. Her zaman genis yiginlar altta olacak. Biz
    hep azinlik kalacagiz.

    Iste artik bizlerin bu cogunluguda dusunmemiz gerekiyor yavas yavas. Iyi
    olan onlari yukari cekmek ama pek cogu bunu istemiyor. Istedikleri o
    kadarcik bilgiyle bir seyler yapabilmek, daha dogrusu islerini
    yapabilmek.

    > En kolay yolu birinin gidip adamin istedigi herseyi yapmasi olur.
    > Bundan daha kolayi da yok.
    >
    > Ben sanirim anlayamiyorum. MDK da connection wizard var adam bunu
    > kullanamiyor biz daha iyisini yapalim yine kullanamayacak?

    Bizde onun kullanmasini gerektirmeyen bir cozum bulamazmiyiz ? Bence
    buluruz. Sniffer, nmap vs. gibi bir ton mevzu var. Hic bir sey
    bilemezsek, ARP paketlerinden bile bir seyler cikarabiliriz.

    Hadi yapalim full otomatik konfigurasyon demiyorum. Belki bunu yapmak
    asla mumkun de olmayabilir. Fakat buna benzer bir ton seyin olduguna
    inaniyorum, kolayca yapilabilecek..

    > Tamam o.k. Peki bizim milletin ihtiyaci nedir diger milletlerden bu
    > kadar farkli?

    Ben millet demedim hic. Yani TC Halkina ozelde demedim. Ama
    cevremdekiler onlar ve onlarin ihtiyaclarini cok kolay tespit
    edebilirim, karsilayabilirim. Dahasi belki o ihtiyaclarin pek cogu
    tum dunya icinde gecerli olabilir. Herkese faydamiz dokunmus olur..

    > Diger dagitimlarin icine koymayi akil edemedikleri ama bizim milletin
    > illa ihtiyaci olan?

    > Serdar yapma etme. Nasil oluyor bizim icin daha iyi olabilecek XMMS
    > skinleri? Turk milletine ozel skinlerin mantigi nedir? Yapsin herhangi
    > biri ay-yildizli XMMS skini yollasin xmms.org a skin diye oldu bitti.
    >
    > Bununla mi Turk milletinin dagarcigi genisleyecek?

    Zaten derdimiz burada. Benim soyledigim Turk milletine ozel, ozgun
    skinler degil. Daha cok skin koymak sadece.. Inan pek coklari icin bu
    cok daha onemli oluyor. Oradaki biz, Linuxu yayginlastirmak isteyenler.
    Evet, bir ton XMMS skini bunun icin kanji desteginden 10 kez daha
    hayirlidir bizim memleket icin..

    > Tamam cikarin ne istediginizi. Ne istiyorsunuz bir dagitimdan? Abi
    > daha sen veya Hakan arkadasimiz ortaya birsey koymadi hala. Uygulama
    > disinda isteginiz yok.

    Peki, uygulamalari birlestiren, derleyen, paketleyen kim ? Dagitim
    dedigimiz muessese degil mi ?

    > Cok basit iki soru soruyorum.
    >
    > 1-) Yeni bir dagitim yapmak istediginiz zaman ne tur ozellikler
    > istiyorsunuz?
    >
    > 2-) Mevcut dagitimlar size bunlari saglamiyor mu?

    > biliyoruz zaten. bilmiyor muyuz? bunlarin mailing-listesine uye olan
    > herkes tartismalari, gereksinimleri biliyor? Ihtiyac birsey varsa
    > oradakilerin aklina gelmeyen yazilir koyulur?

    Iste bizim goremedigimiz o ihtiyaci aramak benimkisi. Dahasi en basinda
    soylemistim. O ihtiyaclarin pek cogu zaten halledilmis halde. Ama bir
    yerlerde gizli sakli duruyor.

    > Ne yeni bir kernel ne de boot.S gerektirir. Kullandigimiz donanimlari
    > biz mi yapiyoruz anakartlari filan ki boot.S e ihtiyacimiz olsun?

    Yarin yapmayacagimiz ne malum :)) Hep boyle ithalatci olarak kalmak mi
    niyetimiz ? Haa, belki o bir PC olmayabilir ama mesela bir robot sistemi
    olabilir ve ozel bir eeprom'dan boot etmesi gerekebilir.

    > debian kullansin, SuSE kullansin, Mandrake kullansin mp3 calar
    > hepsinde? sorun nerede ki?

    Konuyu gene tek tek olaylar bazinda ele aliyoruz. Ben tek tek mevzularla
    ugrasmak istemiyorum. Bunlar sadece bir ornek. MP3 calmasada kac yazar
    bir noktada.. Ama onemli olan bizim elimizde bir dagitim olmasi. Gerci
    bu benim icin tali mevzu aslinda. Asil onemli olan, beklentileri bulup
    onlari karsilayabilen bir Linux olmasi ortalikta. Iste bu noktada
    gerekiyorsa yeni bir dagitimda yapilabilir. Mevcutlardan biride
    gelistirilebilir. Bu degil benim asil derdim. Asil derdim bu ihtiyaclari
    somut olarak tespit etmek.

    Bunun arkasindan soyle bir sayfa bile cok cok faydali olabilir. Hangi
    dagitim hangi beklentileri karsiliyor. Bana sorarsan Slackware hepsini
    en iyi karsilayan dagitim zaten.. Ama bizim ciraklara versek kurmayi
    bile beceremezler o ayri.. Sonucta boyle bir dokum bile guncel
    tutulabildigi takdirde tek basina bir dagitimdan daha faydali olacaktir.
    Dusunsene, bir biyoloji hocasisin. Aciyorsun buradan bakiyorsun ve
    rahatca goruyorsun sana en cok uyacak dagitimin RedHat oldugunu,
    gozlerin parliyor, bocek yetistirme alaninda yeni bir sayfa acabilirim
    bu sayede diyerekten..

    Bu faydasi bile yadsinamaz saniyorum boyle bir calismanin.

    > Bak tamam diyorum.
    >
    > Sadece soruyorum. Turk milletinin diger milletlerden daha fazla ne
    > istegi var bir dagitimda olmasini istedigi?

    Yahu, hocam bos ver su Turk Milleti mevzusunu bir kere. Ben alman linux
    kullanicilari dernegi uyesi degilim. Senlikte Fransiz ve Brezilyalilara
    seminer vermeyecegim. Benim cevremdekilerde, senin cevrendekilerde Turk.
    Bunlara bakariz once. Bunlar ne istiyor, nerem diyorlar ? Haa, kabul
    ediyorum, bu isteklerin %95'i diger milletlerle ayni olacaktir mutlaka.
    Vede coguda cozulmus olacaktir. Bakilir, kalan %5'i icin ya
    dagitim yapilir, yada dagitimlar icine bunlar sokusturulur.

    > Bir redhat, suse, mandrake, debian ... hangi ihtiyaclarini
    > karsilamiyor?
    >
    > Cok ciddiyim ikna edin beni su lazim su lazim diye mantikli bir
    > sekilde, hosting de saglarim ben de katilirim.

    Zaten mesele de burada. Once bir beklentilerimizi yazalim. Sende dahil
    herkes, cozulememis beklentileri anliyor. Hayir, ben bunu demiyorum. Su
    veya bu sekilde biz bir bilgisayardan ne bekleriz ? Mevcut dagitimlarin
    cozmus olup olmadigi degil buradaki konu. Tumuyle beklentilerin ne
    oldugu. Evet mesela ben istiyorum ki, bilgisayar boyle kendi kendine pat
    diye X11 acilip login olmasin. Nautilus cokmustu, simdide metacity
    cokmus.. Bunlar cokmesin, coktuyse de toparlasin kendini.

    Eee, bende biliyorum bunlarin nasil cozulecegini, nasil halledilecegini
    vede zaten dagitimlarin bunlari halletmis olduklarini. Ama diyorum ya,
    acik yureklikle ne istedigimizi yazalim bir listeye alt alta. Sonra
    bakalim ne yapacagimiza. Liste yazarken bu halledilmis filan demeyelim.

    Bu noktada sen veya benim yazacaklarimiz cok farkli seyler olacak. Ama
    aslolan bu ise yeni baslamis olan piramidin altindakiler. Eger onlari
    yukari cekmek istiyorsak bizde buraya bir seyler yazmak zorundayiz
    mutlaka..

    Saygi ve sevgiler..