[linux-ileri] Re: cekirdek ve turkce karakter

---------

From: Serdar KÖYLÜ (serdarkoylu@fisek.com.tr)
Date: Fri 19 Dec 2003 - 12:39:53 EST

    Selamlar..

    On Fri, 19 Dec 2003 14:32:31 +0200
    Murat Koc <murat.koc@frontsite.com.tr> wrote:

    > Bunlarin dagitim ile bir alakasi yok ki? Tamamen uygulamalara yonelik
    > istekler. Ki bunlari oturup yapabilecegin gibi KDE, GNOME a bildirip
    > ustunde yorum yapilmasini calisilmasini da isteyebilirsin. Ama acaba
    > herkes bu tur seyler istiyor mu? Benim icin bunlarin hicbir onemi yok
    > mesela? Asagida bahsettigin sekreter hanim icin de bir degeri oldugunu
    > sanmiyorum. Default kurulumda abla GNOME kullaniyorsa tutup sonradan
    > KDE kurup GNOME daki tema nin KDE de olmasini isteme olasiligi sence
    > kac?

    Yuksek.. Inanki oyle..=20

    =20
    > Olayi yanlis yone cevirmeyelim bence Serdar. KDE ve GNOME arasindaki
    > uygulama bazli operasyonlarin saglanmasi bence cok farkli birsey.=20

    Peki bunu kim saglayacak ? Benim bir kac perl kasmaca yapip bu isi
    halledebilmem mumkun. Inaniyorum ki yapanda olmustur. Fakat, bundan
    hangi linux kullanicisi haberdar olacak ? Illa GNOME ve KDE tayfasini mi
    beklemek lazim ? Ben istiyorum iste. Bunu hazir koyuveren bir
    dagitim olsa fena mi olur du ?

    Asil konu su. Bu sadece bir ornek. Ben inaniyorum ki buna benzer pek cok
    husus cikacak. Bugun MDK veya RH nasil bir ton unofficial kernel patch
    ile geliyorsa, uygulama seviyesinde de bu yapilabilir. Hatta bu
    uygulamalar tarafindan kabul de gorebilir.=20

    =20
    > Ama bu KDE-GNOME arasi uyumluluk ile olacak birsey degil bence. Simdi
    > senin bahsettigin sokaktaki adama bakalim. Bu adam aldi diyelim
    > SuSE9.0, Mandrake 9.2, redhat i saymayacagim ;) gitti evine basladi
    > kuruluma dili secti Turkce. Kurmaya basladi aa windows partitionlarini
    > resize yapiyor alet kendisi otomatik yer aciyor kuruyor kendisini
    > reboot dahi ettirmiyor butun donanimlari taniyor test ediyor (winmodem
    > leri dahil) karsisina grafik ekrani getiriyor bir de tur attiriyor
    > birakiyor.=20

    Ama, mesela, midnight commander Turkce harfleri gostermiyor. Yada ne
    bileyim konsolda, klavyedeki \ ve " ters cikiyor.=20

    Elbette bunlar muhim ayrintilar degil ama, keyfe keder veriyor. Neden
    olsunki ? Iste bunlari cozelim. Diger yandan dagitima taktigimiz icin
    soyluyorum. MDK 9.1 (!?) Vakasini hatirliyor olmalisin. Adam takiyor
    CD'yi kuruluma basliyor. O ne bicim Turkce oyle ? Sagolsun arkadaslar
    ellerinden geleni yapmislar ama ilk kez Linux kuran adam icin bu nasil
    bir soguk dus etkisi olur ? Bir arkadasin KDE icin,
    menuleri ISO-8859-9 olarak gosterip .PO'lari UTF-8 olarak kaydetmesinin
    sonuclari sizce ne kadar acemiceydi ? Kimseye sozum yok. Hepsine benim
    yapamadiklarimi yaptiklari icin sonsuz tebriklerimi sunarim. Ama soyle
    bizim gruplar=FDm=FDz=FDnda destekleyece=F0i, ciddi manada bir dagitimin
    hazirlanmasi fikri benim icin her zaman utopya olmustur. Gelecek
    Linux'ta olmadi. Zibidix'te oyle, Turkuaz'da.. Olmuyor iste.=20

    > Eee daha ne?

    IT dunyasinin istekleri sence bittimi bu kadarla ? Illa oturup SuSE veya
    RedHat'in gelistirmesini mi takip etmemiz gerekiyor ? Iste,
    kullanicilarin isteklerini goz onune alarak tamamen ozgun bir dagitim
    gelistirmek neden olmasin ?=20

    >=20
    > yine uygulamalar arasi operasyonellik. yine konu disi. Bu sekilde kac
    > tane uygulamayi yapmak istersin?

    Benim istemem onemli degil. Birinin bunlari yapip kotarip, ISO yapip
    ortaya koymasi onemli. Ben istersem, oturur yaparim bunu. Sorun bu
    degil. Buna benzer bir ton istek cikacaktir. Birinin bunlari dagtim
    haline getirmesi onemli.=20

> [...]
    > blender a direk atabileyim hatta bunlar once bir database de tutulsun
    > oradan ustunde oyanip render yapabileyim hatta otomatik povray
    > dosyalarina cevrilsin pvmpov ile distributed ile compute islemi
    > yapilsin.
    >=20
    > Yani ardi arkasi gelmeyebilir. Bu olmamali acikcasi. Ki zaten GNOME,
    > KDE gibi managerlarin roadmap leri var ne yapilacagi edilecegi
    > bellidir. Feature olarak istersin ne istiyorsan uygunsa mantikli ise
    > ya adamlar yaparlar ya da sen yapip ekletirsin.

    Tamamda, niye bekliyelim ki bunu ? Bugun bu sistemler cogu noktada
    kesisiyor. Bu noktalari birlestiren bir dagitim pekala hazirlanabilir.
    kabul ediyorum, sifirdan baslamak gereksiz, gidip Fedora mevzusuna
    koltukda cikilabilir. Fakat bunun ayrimini yapabilmek icin somut
    bilgimiz yok..

    >=20
    > yaw yapma Serdar bu paket yoneticisinin isi degil.=20

    Biliyorum, alttaki receteyi de cok iyi biliyorum. =20

    > Iki tane fazla komut vermemek icin paket yoneticisini kastirmanin ne
    > alemi var? Bunun cok mantikli bir aciklamasi olduguna inanmiyorum
    > acikcasi.

    Acikcasi su. Bunu kendi yapabilecek bir sistem yonetimi gerekiyor.
    Pazarlama neden onemlidir ? MS neden bu kadar tutuluyor. Biraz
    gercekleri gorelim. Herkes bilir LDAP/IMAP/SMTP/Procmail gibi
    bilesenlerin nasil canavar gibi groupware cikaracagini. Ama MS ne
    yapiyor ? Exchange server cikariyor ortaya. Demiyor ki, bu su ve bu
    protokollerin implementasyonudur. Acayip guzel bir entegrasyonudur. Size
    bunu soyluyor, cunku sizin istediginiz bu (Listeyi kastetmiyorum). Iste
    simdi olay buralardan basliyor. Bakalim, o mysql'u attiniz baska
    makineye. Bu ne demek sistemden bir servisin cikarilmasi, bir baska
    sisteme de bir servisin eklenmesi. PEki benim yazdigim PHP kodunun
    bundan ne kadar haberi olacak ? Hatta bu bir hosting makinesi ise ?

    Iste bir sorun. Siz burada paket yoneticisi denen kavrami, o paketin
    uzerinde hakimiyet kuran bir kavrama getirir, sistem protokollerini vs
    bir ust layer ile iyice kamufle ederseniz, vede PHP ile yazan adam da bu
    layer ile muhatap olursa, bunu keten helvayi yakmadan transfer
    edebilirsiniz. MS'nin kazandigi husus burasidir. MAPI nedir ? SMTP, RPC,
    POP3, IMAP vs. bileseni. Ama ne yapiyor MS. MAPI denen layer'i ekliyor.
    Siz mesaj alip yollamak, saklamak vs. icin protokollerle
    bogusmuyorsunuz. Aradaki iletisim hangi protokolle olursa olsun,
    uygulamaniz SimpleMAPI uzerinden hep ayni calisiyor. Yarin biliyor ki,
    uygulama yazan adam, yeni bir Mail transfer protokolu ciksa bile
    uygulamasi ayni kalacak. Dahasi, birisi bunun icin antivirus'ta
    yazabilir, hatta gormeyeneler icin mesaji okuyan bir duzenekte.=20

    Kisacasi, aslinda bilgi islem aleminin bunu yapan bir paket yoneticiye
    ihtiyaci var. Sen ve benim degil. Ama sade ve sadece web server olan bir
    makinenin onune PIX koyanlar var. Bunlari dusunmek lazim artik.=20

    Iste, paketler sistemin temel bilesenleri. Bu bilesenleri yonetmek paket
    yoneticisinin isi degil ama, sistem yonetim duzeneklerinin=20
    -ki, dagitimlari ozgun kilan toollar bunlardir genelde- bir parcasi bu
    konu. Daha acik olmak gerekirse, sistem yonetimi olayi onemli olan.
    Paket yoneticiside bunun bir parcasi.=20

    =20
> [...]
    > yazmayi gerektirecek ne var diye.=20
    >=20
    > access gibi bir tool? bence yeteri kadar var. Turkce yeni bir tane
    > yazarsin var olanlarda olmayan ozelliklerde o.k. Ama bu da sonucta
    > uygulama oluyor. MAPI? reverse-engineering yolu acik onun da.
    >=20
    > Olsun olmasin degil. Ama bu tur seyleri yapmanin gonul isi
    > olmayacagini sanirim biliyorsun. Arkasinda mali destek gerektirir.
    > Mail destek ise yapilan isin haklarini gerektirir. Yukarda paket
    > yoneticisinin lisans yonetiminden bahsettin. Bu hangi lisans yonetimi?

    Linux gelistikce, uzerinde calisacak ticari uygulamalarda artacak.
    Bunlar icin de bir lisans yonetim sistemi getirmek gerekecek. Yani, en
    azindan sen GPL olan ve olmayan iki bileseni ayirabilmelisin. Dahasi,
    ornegin per seat bir uygulama gerektiginde kurulmadan, sadece yeni
    lisans alimi yapabilmeli. Bunu saglayacak bir paket yonetimi dusunmek
    gerkeiyor bence. Ha bu ne kadar gerekli bir konudur, ne kadar tali bir
    konudur ? Bu ayri bir tartisma. Ama madem paket sistemiyse bu, bunun
    icin bir altyapi sunabilmeli.

    > Ya iyi bir gelirin olacak bos zamanlarinda oturup bunlari yapacaksin.
    > Ya da birileri sana bunlari yapman icin para verecek!

    Bakarsin bir veren cikar :)) Neden olmasin ? Ama benim bu thread'daki
    niyetim, yeni bir dagitim cikaralim hoca demek degil. Tekrar soyluyorum.
    Ihtiyaclari belirleyelim, elimizde yapilmasi gerekenleri bulunduran bir
    listemiz olsun. Bakarsin bir yapan cikar. Ha, bir dagitim cikarmasi
    gerekmeyebilir. Ama en azindan, soyle bir ihtiyac varmis, bende boyle
    bir script yazdim oldu diyen olur.=20

    =20
    > Dusunelim o.k.

    Sagol..
    =20
    > Ama ben hala su anda sokaktaki bir adamin SuSE veya MDK da bulamayip
    > yeni yapilacak Turkce dagitimda bulabilecegi ve icinde senin yapmayi
    > dusundugun uygulamalar disinda artisi bulunan bir isletim sisteminin
    > gereksinimlerini goremiyorum? Uygulamalar (ki benim soyledigimde bu)
    > disinda Turkce bir isletim sistemine neler ekleyeceksin?
    >=20
    > Eger beni ikna edebilirsen sunlari sunlari ekleyecegim diye ben varim.

    Mutlaki sen ikna edilmesi zor birisin. Cunku biliyorum ki, zaten su anda
    elinin altindaki sistem sana fazla fazla yetiyor. Ama benim onerimi
    soyle dusun. SuSE'yi kurdun alete. Mutlaka kurduktan sonra bir suru seyi
    ayarliyorsun. Kacinilmaz bir durum. Soyle dusun. Senin o yaptigin
    ayarlari cicili bir GUI ve ortak olan noktalari hazir default secili
    olarak gelse fena mi olur ? Iste bunu sen yazarsan, bende yazarsam, elde
    developer dedigimiz tayfaya yon gosterecek bir sey olur. Bende biliyorum
    keyfe keder veren bir ton seyin bir satiri degistirmekle
    cozulebilecegini. Ama bunu coklari bilmiyor. Tamam, uye degilsin
    baslangic listesine ama, arsivden bir goz at, son bir-iki ayin
    thread'lerine. Bir gor, milletin nelerle ugrastigini. Yapamiyor olmak
    zaten olumcul istek. Ama, o isi bir de bir tikla halletmek tarafi var.
    Millet bizden bunu istiyor. Iste bu bir tikla hallolsa ne guzel olurdu
    denecek noktalar onemli.. Velhasil "Kendim icin bir sey istiyorsam
    namerdim" diyeceksin, biliyorum, newbie'ler ve fare tutmayi ogrenip
    kendini bilgisayarci zannedenler icin isteyeceksin..

    Saygi ve sevgiler..

    =20