[linux-ileri] Re: cekirdek ve turkce karakter

---------

From: Murat Koc (murat.koc@frontsite.com.tr)
Date: Fri 19 Dec 2003 - 07:32:31 EST

    > Selamlar..

    Selam,

    > Simdi ben ozgun bir linux dagitimi gerceklestirmek yolundayim diyelim.
    > Bu sadece bir farazi, bunu bastan soyleyeyim.

    tamam :)

    > Sana basitce bir ornek vereyim. Mesela, ben KDE temasini yukleyince,
    > atiyorum Gnome'un da ayni temayi islemesini isterim. Yada ne bileyim,
    > mozilla'ya girdigim bookmarklarin konqueror'da da kullanilmasi hos
    > olurdu. Veya veya ne bileyim, konqueror'da ayarladigim asf'ler icin
    > mplayer yurutucusunu birde nautilus'ta ayrica ayarlamak derdi olmasin
    > isterdim.

    Bunlarin dagitim ile bir alakasi yok ki? Tamamen uygulamalara yonelik
    istekler. Ki bunlari oturup yapabilecegin gibi KDE, GNOME a bildirip
    ustunde yorum yapilmasini calisilmasini da isteyebilirsin. Ama acaba
    herkes bu tur seyler istiyor mu? Benim icin bunlarin hicbir onemi yok
    mesela? Asagida bahsettigin sekreter hanim icin de bir degeri oldugunu
    sanmiyorum. Default kurulumda abla GNOME kullaniyorsa tutup sonradan KDE
    kurup GNOME daki tema nin KDE de olmasini isteme olasiligi sence kac?

    Olayi yanlis yone cevirmeyelim bence Serdar. KDE ve GNOME arasindaki
    uygulama bazli operasyonlarin saglanmasi bence cok farkli birsey.

    > Bilmem anlasiliyor olmali. Ben su konuda hem fikirim, Fedora ve MDK
    > Download edition'un kabiliyetleri ile sinirli kalacaksak bu ise
    > cikmanin anlami yok. Dagitim cikarmaktan anladigim da bu. Onlardan bir
    > adim one gecebilmek. Iste ne tarafa ayagimizi uzatmaliyiz ki, onlardan
    > ve hatta Windows'tan bir adim one cikabilelim. yok onlar gibi bir
    > dagitim yapmaksa niyet, benim evde iste kullandigim MDK9.1 yetiyor
    > zaten her seyime..

    Ama bu KDE-GNOME arasi uyumluluk ile olacak birsey degil bence. Simdi
    senin bahsettigin sokaktaki adama bakalim. Bu adam aldi diyelim SuSE9.0,
    Mandrake 9.2, redhat i saymayacagim ;) gitti evine basladi kuruluma dili
    secti Turkce. Kurmaya basladi aa windows partitionlarini resize yapiyor
    alet kendisi otomatik yer aciyor kuruyor kendisini reboot dahi
    ettirmiyor butun donanimlari taniyor test ediyor (winmodem leri dahil)
    karsisina grafik ekrani getiriyor bir de tur attiriyor birakiyor.

    Eee daha ne?

    End_user icin super aletler SuSE ve Mandrake. Daha iyi alismis sistemi
    bilenler icin ise Debian.

    Artik advanced server kullanmayacaksan da Fedora salla gitsin.

> [...]
    >
    > Ben bunu istemiyorum ama. Benim beklenti olarak soyledigim, ahalinin
    > icinde "bayiyor aleti acmayi beklemek" diyenlere, feature liste en
    > hizli acilan isletim sistemi yazmak. Yani XML'mis, paralel erisimmis,
    > bunlar senin benim konum. Ama bekledigim cevap, "Daha hizli acilan
    > bilgisayar isterim" cevabi. Teknik tarafini teknisyenlere birakmak
    > gerekiyor velakin.
    >
    > Bak bir diger ornek vereyim. sistem aciliyor, fsck esnasinda hata
    > olusuyor. Buyur burdan yak vaziyeti. root sifresini gir vs. Neden
    > olmasin bu durumda kullanilacak bir cozum bulmak.

    Bu durumda kullanilacak tek cozum baska bir rescue cd i ivir zivir ile
    acip fsck yapmaktir. Hele ki / filesystem de hata vermisse. Bunun baska
    yolu yoktur. / filesystem olmamasi durumunda ise bir tane grafik
    arabirimli alet yazarsin ona yaptirirsin fsck islemini.

    > Ve hatta, gnumeric'ten kestigim hucreyi, oospread'a yapistirabilmek
    > istiyorum.

    yine uygulamalar arasi operasyonellik. yine konu disi. Bu sekilde kac
    tane uygulamayi yapmak istersin?

    Ben de tutayim gnomeeting de yaptigim gorusmedeki ekran capture lari
    blender a direk atabileyim hatta bunlar once bir database de tutulsun
    oradan ustunde oyanip render yapabileyim hatta otomatik povray
    dosyalarina cevrilsin pvmpov ile distributed ile compute islemi
    yapilsin.

    Yani ardi arkasi gelmeyebilir. Bu olmamali acikcasi. Ki zaten GNOME, KDE
    gibi managerlarin roadmap leri var ne yapilacagi edilecegi bellidir.
    Feature olarak istersin ne istiyorsan uygunsa mantikli ise ya adamlar
    yaparlar ya da sen yapip ekletirsin.

    > APT mesela kurulu paketi baska bir makineye transfer edemez. Lisans
    > yonetimi yapamaz. Sen sordun ben de soyledim. Ben istiyorum. Nasil,
    > mesela makine kurdum. Web MySQL Mail DSN server. Yarin buradaki
    > MySQL'i baska makineye aktarmak istedigimde, paket yoneticisi benim
    > icin bunu yapabilse guzel olmazmiydi.

    yaw yapma Serdar bu paket yoneticisinin isi degil.

    Mysql kurulu Makina:

    mysqldump _hede_hodo_

    Mysql kurulacak Makina:

    apt-get install mysql-server
    mysqlimport _hede_hodo_

    bitti.

    Iki tane fazla komut vermemek icin paket yoneticisini kastirmanin ne
    alemi var? Bunun cok mantikli bir aciklamasi olduguna inanmiyorum
    acikcasi.

    > Saka maka, 60 - 70 000 satir kadar olan, pek cok yonden
    > fonksiyonelligini tamamladigim bir paket yoneticisi yazdigimi
    > hatirlarsin. LILO konusuna gelince. Benim soylemek istedigim, ha
    > gerekiyorsa bastan LILO/GRUB yazmak bile gerekecek olsa bile bunu
    > soylemek. Yani diyorum ki. Benim bir buyu kitabim var. Yaz diyecegim,
    > yazacak bana yeni bir lilo gerektigi zaman. Ama yeni LILO ne yapacak ?
    > Yani eski LILO veya GRUB'un yapamadigi neyi getirecek ? Iste sordugum
    > bu. Yapilir, yapilmaz su bu dusunmeden, ben bu sistemden sunu
    > bekliyorum arkadas seklinde yorumlar..

    iyi de Serdar ben de zaten bunu sordum :) Lilo/Grub iklisini bastan
    yazmayi gerektirecek ne var diye.

    > Elbette. Bende zaten yeniden kesfedelim onlari demiyorum. Bu her zaman
    > en iyi yoldur. Yani, konqueror veya nautilus'u yeniden yazmaktansa,
    > onlari duzeltip ayni MIME ayarlarini kullanmasini saglamak elbette en
    > guzelidir.

    evet

    > Iste o uygulama dediklerimizi sistem bazinda cozelim derim. Elbette
    > pek cogunu bu capta cozemeyiz. Fakat, tipik masaustu kullanimda hangi
    > ilerlemeleri saglayabiliriz.
    >
    > Bu kapsamda Access gibi bir tool uretmek veya MAPI gibi uygulama
    > yazacaklara yonelik framework API'ler getirmek te bir cozumdur. Yani
    > uygulama gelistirmek isteyenler icin hazir bir platform sunmak. Ha
    > simdiki platform sanki yetersiz mi ? Bence degil ama neden daha fazla
    > olamasin ?

    access gibi bir tool? bence yeteri kadar var. Turkce yeni bir tane
    yazarsin var olanlarda olmayan ozelliklerde o.k. Ama bu da sonucta
    uygulama oluyor. MAPI? reverse-engineering yolu acik onun da.

    Olsun olmasin degil. Ama bu tur seyleri yapmanin gonul isi olmayacagini
    sanirim biliyorsun. Arkasinda mali destek gerektirir. Mail destek ise
    yapilan isin haklarini gerektirir. Yukarda paket yoneticisinin lisans
    yonetiminden bahsettin. Bu hangi lisans yonetimi?

    Ya iyi bir gelirin olacak bos zamanlarinda oturup bunlari yapacaksin. Ya
    da birileri sana bunlari yapman icin para verecek!

    > Su anki eski tufekler, zaten bir sekilde Linux ile akillarina eseni
    > yapabiliyorlar. Ama derginin verdigi MDK'yi alan ve ilk defa linux
    > kullanan adami dusunelim.

    Dusunelim o.k.

    Ama ben hala su anda sokaktaki bir adamin SuSE veya MDK da bulamayip
    yeni yapilacak Turkce dagitimda bulabilecegi ve icinde senin yapmayi
    dusundugun uygulamalar disinda artisi bulunan bir isletim sisteminin
    gereksinimlerini goremiyorum? Uygulamalar (ki benim soyledigimde bu)
    disinda Turkce bir isletim sistemine neler ekleyeceksin?

    Eger beni ikna edebilirsen sunlari sunlari ekleyecegim diye ben varim.

    --
    |          |  Murat Koc
    |          |  Manager & IT Consultant
    |    FRONT |
    |==========|  FrontSITE Bilgi Teknolojisi A.S.
    |_____SITE_|  http://www.frontsite.com.tr/
    -- File: signature.asc
    -- Desc: This is a digitally signed message part