[linux-baslangic] Re: sorunum büyük

---------

From: Serdar KÖYLÜ (serdarkoylu@fisek.com.tr)
Date: Sat 16 Aug 2003 - 19:16:34 EEST

    Selamlar..

    On Sat, 16 Aug 2003 17:41:04 -0700
    "Mehmet Ates" <hard2believe@softhome.net> wrote:

    > Selamlar,
    >=20
    > Oncelikle linux u kurmasi bilmeyen adam zor geliyor. Windows kadar
    > kolay kurulmuyor, bunu kabul edelim. Cevremde o kadar cok insan linux
    > kuracagim diye partionlarini rezil ediyor ki sormayin. Ben FDisk i
    > kullanmayi "Windows olan kisma" Linux kurduktan sonra yasadigim
    > sorunlar yuzunden ogrendim. Oyle

    Peki simdi soyle bakalim. Alin elinize benim makinemi. Buyrun fdiskin p
    ciktisi:

    Disk /dev/hda: 30.7 GB, 30750031872 bayt
    255 kafa, 63 sekt=F6r/iz, 3738 silindir
    Birimler =3D silindir / 16065 * 512 =3D 8225280 bayt

       Ayg__t A=E7__l____ Ba__lang__=E7 Biti__ BlokSay__s__ Kml Sistem
    /dev/hda1 * 1 37 297171 82 Linux takas
    /dev/hda2 38 41 32130 83 Linux
    /dev/hda3 42 2934 23238022+ 5 Ek
    /dev/hda5 42 2934 23237991 83 Linux

    Hadi buna bir Windows ME, XP vs. kurmaya cikin. Bir goreyim halinizi.
    Hatta bunu Linux acilabilir sekilde yapin. Yani, benzer sekilde, bu
    alete Win* kuracagim. Acilista burada Linux var diyerek gosterecek ve
    onu da calistiracak.=20

    Hic denediniz mi ? Deneyin de bir gorun ne oluyor. Bu tur bir iste nasil
    size karin agrisi yasatiyor Windows.

    Sizin sorununuz Linux kurmak degil. Windows olan yere Linux kurmak. Alin
    elinize bir mdk 9.1, otomatik partisyon deyin ve gorun nasil
    yukleniyormus Linux..

    > olsa idi "xxx Linux kurulumu semineri" olmazdi herhal. Kurarken
    > sorunlar yasadim. Kurdum, modem sorun oldu direk. Conexant (-ki
    > Turkiyedeki

    Simdi Linux kurmakla, Windows kurmak ayni seymi ? Sizden bir ornek
    Windows kurulumu isteyeyim:

    Windows, Office (4 tane ofis paketi birden, mesela OfficeXP,
    WordPerfect, OpenOffice ve bir tane daha), Exchange server, ISA server,
    PDC, Domain Master vs. destegi, ActiveDirectory, IIS, Ms-SQL Server, ASP
    Extensions, Visual Studio, ASP icin bir ton component (mesela, tonla
    ODBC Driveri, Crypt, Network vs. fonksiyonlari), Terminal Server,
    Terminal Server Client, Bandwith Shaping, multicast capable, broadcast
    forward capable, policy based routing capable vs. bir router yazilimi
    (muadili yok Windows altinda), tunnel/VPN/Full NAT/Statefull bir
    Firewall, VS'nin icinden cikmayan 20 kadar farkli script vs. dili, En az
    3 tane ortalama 5 tane browser, 40 kadar oyun, 16-17 tane dosya
    duzenleyici, 8-9 tane explorer benzeri yazilim, ext2, ext3, reiserfs,
    afs, xfs gibi bir suru dosya sistemi icin destek, NIS, NTLM, AD (LDAP),
    RADIUS, SASL vs. destekleyen, sifre soran her uygulamanin istenen
    herhangi biriyle kullanilabilmesini saglayan authentication
    mekanizmalari... Daha eklemek kolay.=20

    Iste alin elinize windows'u ve bunlari bir kurmaya calisin. Hos
    kesinlikle bunlari birlikte kurmayi basaramazsiniz, birbirlerinin onunu
    kesen seyler mevcut. Ama iste Linux kurarken bunlarin cogunu farkinda
    olmadan kurar, dilerseniz sadece secerek te bunlari ve daha fazlasini
    kurabilirsiniz.=20

    > modemlerin %90 a yakini bu markadir) Windows tan dolu surucu cektim
    > Linux ta denedim, oldu (Windows surucusu de sorun oluyor bu modemin)
    > Sonra

    Demekki isteyince oluyor. Bende bir tane TV karti var. Markasini
    bilmiyoruz sunu sizin Windows'a bir tanitsaniz.. Veya mesela bir USB
    tarayicimiz var, Windowsa kurulunca sorun cikariyor, XP'lere hic
    kurulamiyor. Buna bir cozum bulsaniz, Linux'ta dort dortluk calisiyor.=20

> [...]
    > yuklemesi sorun oldu , Flash player sorun oldu. Yahoo Messenger
    > calisirken yazilan mesajlar gelmiyordu, ICQ da contact listemi
    > yuklemiyordu bir icq, diger icqda da sorunlar oluyordu. Bilgisayari
    > degistirdim, yeni bilgisayarda linux bi turlu kurulmuyor, deli oldum.
    > Sonunda text olarak Onur Kucuk ve Doruk Fisek'in yardimlariyla (bana
    > nasil tahammul edebildiler, sasiyorum) NVidia nin sitesinden kendime
    > uygun driver indirdim, X-Windows goctu. Text modunda aciliyor surekli
    > ... Wine icin config le ugras ... Bilmem dll.

    1. Text modunda X modunda yaptiginiz her seyi yapabilirsiniz, yabana
    atmayin.
    2. Wine ile neden ugrasiyorsunuz ki ? Windows lazimsa, saticisi, fiyati
    vs. belli. Gider Windows alir kullanirsiniz. Linux, Linux uygulamalarini
    calistirmak icin vardir, Windows uygulamalari icin degil. Windows ile
    Linux'un sistem mimarisi birbirine hic benzemeyen bilesenler icerir.
    Hos, Half-life oynamak guzel oluyor ama, bu Linux'un problemi degil.

    > Siteler MS Explorer a gore ayarlanmis, JavaScriptlerin bazilari
    > calismaz.

    Eger siteler, W3C ve ECMA standartlarina uymuyorsa, bu isin standardi
    budur, biz ne yapalim. Girmeyiz sitesine olur biter. Simdi benim
    kendimize yaptigim uyelik yonetim konsolu var. Explorer ile calismiyor.
    Cok ta umrumda... Dileyen herkese Mozilla bedava ama Explorer icin tonla
    para odemeniz gerekiyor.

    > Source u acip gitmek istedigi linke gidiyorum. Bir konqur. penceresi
    > aciyorum, explorer o surede acilsa "formatin zamani geldi" derim yani.
    > Hele hangi programdi, hatirlamiyorum ... O kadar cok gocuyordu ki ben
    > hayatim boyunca aldigim "Bu program gecersiz bir islem yuruttu,
    > kapatilacak" mesajini gormusumdur. Ya su yukarida saydiklarim daha
    > Windows standartlarinda bilgisayarimla ayni seviyeye gelmek icin.
    > Ekstradan istedigim bisi var mi?

    Windows standardi !

    Bunu bir aklinizdan cikarin. Elinizdeki Linux. Linux standardina ulasmak
    icin ugrasin. Iki Linux kullanicisi sohbet etmek icin bir seyler
    yuklemeye gitmez. Dosya alip vermek icin bir sey aramaz. Mail yollamak,
    almak icin bir SMTP servere ihtiyac duymaz. Elindeki sistemde bu ve
    benzeri her sey zaten dogal olarak mevcut.=20

    > Yani normal ustu caba ve zaman harcadim sirf linux ogreneyim diye. Ne
    > kadar ilerlemisimdir, ilk kurulumundan sonra bir makinayla belli bir
    > seviyeye

    Windows ogrenirken harcadiginiz cabadan fazla olarak, Linux icinde
    Windows aramakla ugrasmis olmayasaniz ?

    > gelecek kadar. Ortada daha birsey yok. Windows tan gelen
    > aliskanliklarimi ve zevklerimi daha yeni yeni elde ediyorum. Bence bu
    > yuzden insanlara zor geliyor bu isletim sistemi. Biz bir "tiklamayla"
    > calistirilabilir programa alismisiz (exe)

    Iste sizin sorununuz bu aslinda. Linux Windows degil. Windows'un basina
    oturunca, sectigim bir seyi kopyalamadan paste edememek beni deli
    ediyor. Komut satirindan muzik calamamak ta. Kendi kendine gidip bir
    seyler yapmaya calisip beceremeyip cakilip gitmesi de beni deli ediyor.
    Bir mesaji acmadan once, ya icinde virus varsa diye yuregimi hoplatmak
    beni deli ediyor. "Designed for MS Windows" donanimlarin bir turlu
    calismamasi beni deli ediyor. Iste yanibasimdaki makineler. Hicbirinin
    IDE'si UDMA calismiyor. Biraz oteki makinede bir Pinnacle Capture karti
    var. Calismiyor Windows ile. Bunlar beni deli ediyor. Winleri kendi
    basina biraktigimda spyware ve update hucumuna cikip kilobitine aylik 5
    Milyon verdigim hattimi sisirip internete cikamaz hale gelmem beni deli
    ediyor. Dahasi tum bu eziyeti cekmek uzere uste para vermek ? Siz
    Linux'un basina gecince ne zorluklar yasiyorsaniz inanin biz windows'un
    basina gecince 10 kat fazlasini yasiyoruz. Kaldiki, ben MCSE'yim (bende
    oyleyim gerci), ben MS sistemlerini avcumun ici gibi bilirim diyecek
    benim diyen adamlari arka cebimden cikaririm.=20

    > Yazilim cesitliligi az. Elinizde imkanlar kisitli. p2p yazilima bakin

    :))

    Kac tane browseriniz var ?
    Kac tane Development Ortaminiz var ?

    Asil soru, Linux'ta olan ne size yetmiyor ? Yetmedigi yerde Linux size
    Windows kullanirsan kafani koparirim mi diyor. Bugun Linux ile calisir
    denen bir donanim aldinizda, calismayacagim dedi mi ? Ama "Designed For
    MS Windows" olup calismayan tonla sey tanirim. EHCI USB destegi olmadigi
    icin, Bazi chipsetlerinde BIOS'tan EHCI acikken kurulmayan bir XP
    ucubesi var karsinizda. Anakart Designed for Windows, kurmaya ciktiginiz
    sey de Windows ama olmuyor. Ya buna ne demeli ? Niye P2P yazilim
    ariyorsunuz ki ? Iki Linux makine varsa, herseyiniz P2P olarak
    kullanilabilir. Siz hic Sivas'ta oturup Istanbul'daki modemi veya
    scanneri kullandiniz mi ? Ben cok kullandim Linux ile...

    > mesela. Bana neler sunabiliyor linux? Download.com da karsima 3 tane
    > program cikiyor. Neden web sitesi dizayn araclari Windows kadar yaygin
    > degil. Zor

    freshmeat.net'i hic denediniz mi ?

    Size gereken her neyse, buyuk ihtimalle download etmeniz gerekmez.
    Dagitim CD'lerinde mevcut olmasi buyuk bir ihtimaldir. Hic gozattiniz mi
    ?

    > oluyor, cok zor oluyor. Her programin alternatifi yok! Konqurer,
    > Mozilla =3D Explorer, Office=3DStarOffice, Winamp=3DNouton, Outlook=3DKma=
    il
    > ... bunlar iyi hos

    Office =3D StarOffice belki. Ama digerleri yanlis. Full Headers derseniz
    bu listede kac cesit mail client varmis ogrenirsiniz. Windows'ta birisi
    sizin makinenizdeki ABC dosyasini calistirmak isterse size mail atacak
    bir duzenek yapsaniza ? Linux'ta bu dakikalik bir istir. WinAmp ise gene
    noatun degildir. Kac yildir mp3 dinlerim, hic noatun kullandigimi
    hatirlamam. mpg123 idealdir, ama XMMS, (g)mplayer vs. tonla sey mevcut.
    Dahasi, buradaki herkesin (ki hepsi Windows hayranidir) Linux MPlayer'in
    filmleri filan cok daha guzel gosterdiginde birlestigini soylemek
    isterim.

    > ama hepsi b=F6yle mi? Kabul edelim bu gercegi ... Eger Windows
    > kullanicisi kadar Linux kullanicisi olsa ureticiler Linux u yetim mi
    > birakir saniyorsunuz???

    Zaten ulasmak gereken nokta da bu. Ama bunu bizim icin dusunmeyin. Pure
    Linux kullanan hic kimsenin donanimlarla derdi yok.

    > Laptop ureticileri Windows OEM li bilgisayar satiyorlar. Istedigim
    > turden bir laptop bulamadim henuz. Lisansa para vermek istemiyorum.
    > Ancak sartlar

    HP veya IBM'den Mandrake, RedHat vs yuklu hazir PC ve Laptoplar
    alabilirsiniz.=20

    > Linux isi CABA ve EMEK isi. Gonullulerin yardimi olmadan buyuyecegini
    > pek sanmiyorum. Bu is gonullu isi ama kimsenin gonlunu kirmaya gerek
    > yok. Belki onlarca defa ayni soru soruldu bir defa daha cevap versek
    > nolur (zaten veriyorsunuz, o baska) Yani sabirlarini zorluyoruz,
    > zamanlarini aliyoruz, yeri geliyor bizim icim sorunumuzu
    > arastiriyorlar ... Gonullu olarak. Kimseyi suclamaya gerek yok.

    Iyide, baska isimiz yokmu mevzusundan once bir RTFM mevzusu vardir.
    Dahasi eger boyle her aciktim diyene balik verirseniz, onun bir daha
    aciktiginda karninin doyuracak ozgurlugunu saglayamazsiniz. Burada
    onemli olan balik tutmasini ogretmektir.=20

    =20

    > Siz Windows unu bile update etmeyerek yasamaya alismis insanlar "Linux
    > daha guvenli" deseniz ne, demeseniz ne ... Virus ev kullanicisina pek
    > kolay girmiyor, bunu kabul edelim. DOS kalkmis gitmis adam niye
    > konsola komut

    Bunu teknik servislere bir sorun....

    > yazsin ? Baslar baslamaz surucusu sorun olursa adamin hevesi bastan
    > gidiyor

    O zaman Linux uyumlu bir donanimla baslamasi gerekmez mi ?

    Dahasi, DOS ile Linux console'u neden bir birine karistiriyorsunuz ki ?
    Gelin siz bana XP ile internet baglanti paylasimi yapmayi anlatin, ben
    size Linux ile.. Siz oraya tiklat buraya siklat diye ugrasirken ben alt
    alta 3-5 satir yazar, al bunlari Paste ette isin bitsin deyiveririm.
    GUI'yi dokumantize etmeniz cok zordur. Ama komut satiri cok daha kolay
    anlatilabilir.=20

    > "Alternatif isletim sistemi" oldugunu insanlara inandirmak icin
    > oncelikle kullanicinin aliskanliklarini karsilamaniz gerekiyor her ne
    > kadar cogu yonden cok ama cok daha iyi olsaniz bile ...

    Eger, Linux gelistiricilerinin derdi, Windows'a alternatif yapmak veya
    kullanici aliskanliklarini karsilamak olsaydi, inanin ki bunu 10 kere
    yaparlardi simdiye. MS'nin 15K calisanina karsilik bu tarafta yuzbinler
    var.=20

    Linux'un gayesi oncelikle yazan adamlarin ihtiyaclari olmak uzere,
    insanlarin *ihtiyaclarini* karsilamaktir. Pek coklari MS'nin ongordugu
    ihtiyaclarin %90'ina bile sahip degilken, pek cok noktada cok daha
    kritik ihtiyaclara sahiptir. Mesela, virus gibi bir belanin olmamasi.
    Linux sitemlerine de virus bulasabilir. Ama dilerseniz bunu engellemeniz
    mumkunken, Windows'ta yapamazsiniz. Neden mi ? MS Sistemlerinde, PC'nin
    sahibi, yoneticisi siz degil Windows'tur. ISte en buyuk ihtiyac budur.
    Aletin kendini yonetmeye cikarak hem sahibini hem kendini perisan etmesi
    degil, aletin istenenleri yapmasi. Linux en basta bunu sunar size. Diger
    yandan, hic bir kurumun ihtiyaclari digerinin ki gibi olamaz. Bu noktada
    Windows'un sundugu is modeline tasinmaniz gerekirken, Linux'u kendinizin
    modeline uydurmaniz mumkundur. Temel olarak aradaki asil fark bu iki
    sikta odaklanabilir. Linux kullanmaktaki gayeniz, asla windows'tan
    kurtulmak olmamalidir. Linux ihtiyaclarinizi karsilamaya yoneliktir. Ama
    aliskanliklarinizi degil. Gerci Win ortamindaki aliskanliklarinizdan
    cogu Linux altinda da gecerlidir. Fakat, Linux windows'a benzemez.
    Benzedigi surece de Windowslasmaya baslar. Iste ManDraKe. Otomatik mount
    yapacagim derken dosya subsisteminin, guvenlik gereksinimlerinin,
    esnekligin vs. suyunu cikarip koyuyor ortaya. Bir MDK kurunca ilk is
    bunu kapatirim. Ona mi kalmis benim taktigim disketi mount etmek ? CD'yi
    takar takmaz baglamaya ugrasmak ? Ondan kim istiyor ki bunu ? Ama
    Windows kullanicilari oyle istiyor. Bilmem anlatabiliyor muyum ?

    Aliskanliklar noktasinda, eski aliskanliklariniza Linux altinda devam
    etmeye calisirsaniz yapamazsiniz. Gidin windows ile cebellesmeye devam
    edin durun derim. Ama Linux'a alismaya calisirsaniz, kisa bir sure sonra
    tek derdiniz "neden kaynamadi bu cayin suyu hala ?" olur benim gibi.
    Aliskanlik derken. Tiklatmaktan bahsetmiyorum. Dosya sistemi, sistem
    mimarisi, sorun giderme yontemleri vs. vs. Hele birde "Linux Compatible"
    bir donaniminiz varsa keyfinize diyecek olmaz..

    Saygi ve sevgiler..