[linux-baslangic] Re: sorunum büyük

---------

From: Mehmet Ates (hard2believe@softhome.net)
Date: Sun 17 Aug 2003 - 03:41:04 EEST

    Selamlar,

    Oncelikle kendi durumumu izah etmekle baslayayim. Cok iyi bir universitenin
    bilgisayar muhendisligi bolumunde okuyorum. Oldum olasi Linux a karsi ilgim
    vardi. Okulda unix/linux dan anlayan (kendi donemimden bahsedeyim) adam bir
    elin parmaklarini gecmez. Ogrenmem icin illa birilerinin ogretmesi gerekmez
    die bu ise el attim.

    Seminerlerde tanidigim isimlerin bu konudaki calismalarini (seminer, senlik)
    buyuk bir hayranlikla takip ettim (Bana ilk seminere katilmadan once,
    seminerlerin guzel bir ortamda gectigini ve surekli "Mic.'a belden asagiya
    vurma" turunde laflarin edildigini soylemisti bir arkadasim ) Firsat
    buldugumda da katildim. Hatta bazi penguenlerin pop-star duzeyinde fanatigi
    oldum. Gecen Berk Demir'i gordum Ankuva'da yanimdaki arkadasa dedim: "Bak
    Berk Demir. LKD'den. Stand-up çi resmen . Cekirdek derlemesi var ... vsvs"
    :-)

    Power-user im. Ingilizcem var, 24 saat kesintisiz internetim var. Bilgisayar
    bilgisi alt yapim da var(cok sukur!) Lakin bundan onceki maillerde de
    anlatildigi uzere Linux kullanmasi gercekten "NORMAL USTU" sabir istiyor
    (simdi normal gorecelidir diyeceksiniz, haklisiniz!!! ). Donanim sorun
    oluyor zaten. Bir seneden falza bir suredir linux kullanmaya calisiyorum ve
    cevremdeki insanlari bilgilendirmeye calisiyorum ama gercekten zor oluyor.
    Herkes benim kadar sansli degil ayrica ...

    Cevremde linux u server disinda kullananlarin sayisi cok az. Yurtta ben de
    sunucu olarak kullandim makinami.

    Oncelikle linux u kurmasi bilmeyen adam zor geliyor. Windows kadar kolay
    kurulmuyor, bunu kabul edelim. Cevremde o kadar cok insan linux kuracagim
    diye partionlarini rezil ediyor ki sormayin. Ben FDisk i kullanmayi "Windows
    olan kisma" Linux kurduktan sonra yasadigim sorunlar yuzunden ogrendim. Oyle
    olsa idi "xxx Linux kurulumu semineri" olmazdi herhal. Kurarken sorunlar
    yasadim. Kurdum, modem sorun oldu direk. Conexant (-ki Turkiyedeki
    modemlerin %90 a yakini bu markadir) Windows tan dolu surucu cektim Linux ta
    denedim, oldu (Windows surucusu de sorun oluyor bu modemin) Sonra
    tutoriallar okuyarak kendi capimda bilgimi arttirmaya calistim. Java
    yuklemesi sorun oldu , Flash player sorun oldu. Yahoo Messenger calisirken
    yazilan mesajlar gelmiyordu, ICQ da contact listemi yuklemiyordu bir icq,
    diger icqda da sorunlar oluyordu. Bilgisayari degistirdim, yeni bilgisayarda
    linux bi turlu kurulmuyor, deli oldum. Sonunda text olarak Onur Kucuk ve
    Doruk Fisek'in yardimlariyla (bana nasil tahammul edebildiler, sasiyorum)
    NVidia nin sitesinden kendime uygun driver indirdim, X-Windows goctu. Text
    modunda aciliyor surekli ... Wine icin config le ugras ... Bilmem dll.
    Siteler MS Explorer a gore ayarlanmis, JavaScriptlerin bazilari calismaz.
    Source u acip gitmek istedigi linke gidiyorum. Bir konqur. penceresi
    aciyorum, explorer o surede acilsa "formatin zamani geldi" derim yani. Hele
    hangi programdi, hatirlamiyorum ... O kadar cok gocuyordu ki ben hayatim
    boyunca aldigim "Bu program gecersiz bir islem yuruttu, kapatilacak"
    mesajini gormusumdur. Ya su yukarida saydiklarim daha Windows
    standartlarinda bilgisayarimla ayni seviyeye gelmek icin. Ekstradan
    istedigim bisi var mi?

    Yani normal ustu caba ve zaman harcadim sirf linux ogreneyim diye. Ne kadar
    ilerlemisimdir, ilk kurulumundan sonra bir makinayla belli bir seviyeye
    gelecek kadar. Ortada daha birsey yok. Windows tan gelen aliskanliklarimi ve
    zevklerimi daha yeni yeni elde ediyorum. Bence bu yuzden insanlara zor
    geliyor bu isletim sistemi. Biz bir "tiklamayla" calistirilabilir programa
    alismisiz (exe)

    Yazilim cesitliligi az. Elinizde imkanlar kisitli. p2p yazilima bakin
    mesela. Bana neler sunabiliyor linux? Download.com da karsima 3 tane program
    cikiyor. Neden web sitesi dizayn araclari Windows kadar yaygin degil. Zor
    oluyor, cok zor oluyor. Her programin alternatifi yok! Konqurer, Mozilla =
    Explorer, Office=StarOffice, Winamp=Nouton, Outlook=Kmail ... bunlar iyi hos
    ama hepsi böyle mi? Kabul edelim bu gercegi ... Eger Windows kullanicisi
    kadar Linux kullanicisi olsa ureticiler Linux u yetim mi birakir
    saniyorsunuz???

    Laptop ureticileri Windows OEM li bilgisayar satiyorlar. Istedigim turden
    bir laptop bulamadim henuz. Lisansa para vermek istemiyorum. Ancak sartlar
    elvermiyor. Lisans deyince bir durumu arz edeyim: Staj yaptigim sirket, cok
    buyuk bir KIT. Ismini vermeyeyim. Sirf bu sene 3.000 adet Desktop, baya bir
    server alacaklar. Lisans parasini dusundukce krize giriyorum. Benim
    calistigim ofiste bir tane Redhat 7.x server vardi. Sonradan ogrendim, koca
    binada tekmis ve kuran muhendis bunu cevresindekiler kabul ettirinceye kadar
    cok yorulmus. Fakat hepsi o kadar memnunlar ki. Ister inanin, ister
    inanmayin ... Bu sunucuyu kurmak icin 3-4 kisi tum gun oradan ara buradan
    ara zar zor kurduk diyorlar ... Tum gun ugrasmalarina ne gerek vardi ???
    Ihale yapar baskalarina kurdururlardi veya parayla teknik yardim alirlardi,
    lisansli bir yol izlerlerdi .Niye bu kadar "emek" harcasinlar ? Kimse su an
    elini atmiyor bozulur diye sunucuya , düzeltemeyiz diye Redhat i update bile
    etmiyorlar :-)

    Linux isi CABA ve EMEK isi. Gonullulerin yardimi olmadan buyuyecegini pek
    sanmiyorum. Bu is gonullu isi ama kimsenin gonlunu kirmaya gerek yok. Belki
    onlarca defa ayni soru soruldu bir defa daha cevap versek nolur (zaten
    veriyorsunuz, o baska) Yani sabirlarini zorluyoruz, zamanlarini aliyoruz,
    yeri geliyor bizim icim sorunumuzu arastiriyorlar ... Gonullu olarak.
    Kimseyi suclamaya gerek yok.

    Siz Windows unu bile update etmeyerek yasamaya alismis insanlar "Linux daha
    guvenli" deseniz ne, demeseniz ne ... Virus ev kullanicisina pek kolay
    girmiyor, bunu kabul edelim. DOS kalkmis gitmis adam niye konsola komut
    yazsin ? Baslar baslamaz surucusu sorun olursa adamin hevesi bastan gidiyor

    Sorulara cevap verecek kadar bilgim olsa grupta cevap yazarim veya herhangi
    bir konuda asmis olsam seminer vermek isterim. Ben de ogrenmeye calisiyorum.
    Ilk baslarda cok komik sorular sordum bu gruba ... Artik kendi kendime
    ogrenemedigimde yani basim sikistiginda yazi yaziyorum ... Bazen sorularima
    cevap alamiyorum sorun degil. Herkese tesekkur ediyorum. Gonul birlikleri
    icin ve bu kadar emek icin.

    "Alternatif isletim sistemi" oldugunu insanlara inandirmak icin oncelikle
    kullanicinin aliskanliklarini karsilamaniz gerekiyor her ne kadar cogu
    yonden cok ama cok daha iyi olsaniz bile ...

    IYI GÜNLER!