[linux-baslangic] Re: sorunum büyük

---------

From: Enver ALTIN (enver.altin@frontsite.com.tr)
Date: Sat 16 Aug 2003 - 19:18:05 EEST

    On Sun, 2003-08-17 at 03:41, Mehmet Ates wrote:
    > Selamlar,
    Merhaba,

    Yazdiginiz her paragrafta ayri bir hayiflanma hissediliyor, en azindan
    icinizi rahatlatmak icin tumunu yanitlamaya calisacagim.

    > Oncelikle kendi durumumu izah etmekle baslayayim. Cok iyi bir universitenin
    > bilgisayar muhendisligi bolumunde okuyorum. Oldum olasi Linux a karsi ilgim
    > vardi. Okulda unix/linux dan anlayan (kendi donemimden bahsedeyim) adam bir
    > elin parmaklarini gecmez. Ogrenmem icin illa birilerinin ogretmesi gerekmez
    > die bu ise el attim.

    Yazik ki, ulkemizdeki universitelerde (ki bu konuyu tekrar tekrar,
    onlarca kez cesitli listelerde tartistik) ozgur yazilima karsi
    anlayamadigimiz nefret derecesinde bir direnc var. Insanlarin
    (ogrencilerin ve ogretim uyelerinin) onemli bolumunun bu konuda bilgi
    sahibi olmadigi ve bilgi sahibi olmak istemedikleri, bu islere zaman
    ayirmak zorunda olmaktan rahatsizlik duyacaklarini dolayli yollardan
    ifade etmeleri bizi cok kiriyor.

    Seminer calisma grubu tarafindan cesitli universitelerde bircok etkinlik
    kapsaminda veya bagimsiz olarak duzenlenen cesitli seminerlerde,
    civardaki cesitli kamu kuruluslarindan, hatta ilgili ozel sektorden bile
    *universite icerisindeki* seminerlere katilim olurken; universitedeki
    ilgili brans ogretmenlerinin tesrif buyurmadiklarina hayretle bircok kez
    sahit olduk. Elimde bir isim listesi olsaydi arkadaslarim adina
    teessuflerimi buraya yazardim. Yazik, gercekten cok yazik.

    Isin bir de burokrasi tarafi var tabii. Milli Egitim Bakanligi
    isguzarlik edip, ulke icerisinde uygulanacak IT egitimini kesin
    cizgilerle belirlemis. Bircok bolum icin oylesine anlamsiz bir siralama
    belirlemisler ki, programa goz atinca bu bolumlerden mezun olacak
    ogrenciler icin uzuluyor insan.

    Bir de kendi durumumu aciklayayim. Marmara Universitesi, MYO Elektronik
    bolumu'nden bu yil atiliyorum ve bundan gurur duyuyorum. Bu
    universitedeki cesitli etkinliklere katildim ve seminerler verdim.
    1970'lerin teknolojisini inatla ogrenmedigim ve duygularini egitime
    karistiran, ogretmenlik yapabilmekten uzak insanlarin derslerine bile
    girmedigim icin.

    > Seminerlerde tanidigim isimlerin bu konudaki calismalarini (seminer, senlik)
    > buyuk bir hayranlikla takip ettim (Bana ilk seminere katilmadan once,
    > seminerlerin guzel bir ortamda gectigini ve surekli "Mic.'a belden asagiya
    > vurma" turunde laflarin edildigini soylemisti bir arkadasim ) Firsat
    > buldugumda da katildim. Hatta bazi penguenlerin pop-star duzeyinde fanatigi
    > oldum. Gecen Berk Demir'i gordum Ankuva'da yanimdaki arkadasa dedim: "Bak
    > Berk Demir. LKD'den. Stand-up çi resmen . Cekirdek derlemesi var ... vsvs"
    > :-)

    Berk! Kendisi yazar birseyler zaten. Ancak belirtmeliyim ki, ticari
    kuruluslara karsi yapilan saldirilardan hosnut degilim, ozgur
    yazilimlarin tanitildigi seminerlerde insanlar kiyaslamalar yapmamizi
    bekledikleri icin bazen ister istemez bu isin ucu fanatizme kadar
    variyor ve bu da cogunlukla yanlis algilaniyor.

    > Power-user im. Ingilizcem var, 24 saat kesintisiz internetim var. Bilgisayar
    > bilgisi alt yapim da var(cok sukur!) Lakin bundan onceki maillerde de
    > anlatildigi uzere Linux kullanmasi gercekten "NORMAL USTU" sabir istiyor
    > (simdi normal gorecelidir diyeceksiniz, haklisiniz!!! ). Donanim sorun
    > oluyor zaten. Bir seneden falza bir suredir linux kullanmaya calisiyorum ve
    > cevremdeki insanlari bilgilendirmeye calisiyorum ama gercekten zor oluyor.
    > Herkes benim kadar sansli degil ayrica ...

    "There 10 types of people: Those who understand binary and those don't."
    Birden bunu hatirladim nedense.

          * Linux icin 2 tur insan vardir:
                    siradan kullanicilar
                    root
            arasinda birsey yok. Power user diye birseyi de kim uyduruyor
            bilmiyorum.
          * Linux kullanmak sabir degil, bilgi ister.
          * Bir yil sadece Linux kullanmayi ogrenmek icin harcadiysaniz ya
            sadece belirli noktalara kilitlemissiniz kendinizi, yada
            beklentileriniz gercekten cok yuksek.

    > Oncelikle linux u kurmasi bilmeyen adam zor geliyor. Windows kadar kolay
    > kurulmuyor, bunu kabul edelim.

    Buna cok guldum gercekten. Siz kabul edin, ben reddedecegim. Linux
    kurmak, basit birkac seyi kurmaya baslamadan once ogrenen herkes icin
    Windows kurmaktan cok daha kolaydir. Ekran karti, ethernet kartlari, ses
    kartlari, bircok external modem ve USB aygit, SCSI diskler,
    fare/klavye/printer vs. araclari kullanmak icin surucuye bile ihticiniz
    yoktur. Ustelik cok daha yuksek performans saglar. Scanner konusu yine
    biraz sorun. Ancak yakinda bu da duzelecek.

    > Cevremde o kadar cok insan linux kuracagim diye partionlarini rezil
    > ediyor ki sormayin. Ben FDisk i kullanmayi "Windows olan kisma" Linux
    > kurduktan sonra yasadigim sorunlar yuzunden ogrendim. Oyle olsa idi
    > "xxx Linux kurulumu semineri" olmazdi herhal. Kurarken sorunlar
    > yasadim.

    Bu turdeki seminerler daha once hic Linux kurulumu gormemis insanlara
    ornekler teskil etmek ve "demonstration" yapmak amaciyla hazirlaniyor
    genellikle (Doruk, yaniliyor muyum?). -- Slackware sunumu disinda, orada
    bazi kucuk ipuclari vermeye calismistim, Slackware biraz karmasiktir
    digerlerine kiyasla, ancak icerisinde calismayan paket yoktur.

    > Kurdum, modem sorun oldu direk. Conexant (-ki Turkiyedeki
    > modemlerin %90 a yakini bu markadir) Windows tan dolu surucu cektim Linux ta
    > denedim, oldu (Windows surucusu de sorun oluyor bu modemin) Sonra
    > tutoriallar okuyarak kendi capimda bilgimi arttirmaya calistim.

    http://www.linuxant.com/ adresinden ~1 MB buyuklugunde dagitiminiza
    uygun RPM paketini veya yoksa tar.gz dosyasini indirip linux sisteminize
    kopyalayin ve kurun. tar.gz olani indirdiyseniz, "tar zxf hsf....tar.gz"
    seklinde acip, hsf... adindaki directory icerisine girin, make install
    komutu verin.

    Sordunuz da cevap vermedik mi? Conexant chipset modemlerin suruculeri
    artik yeni modemlerin CD'leri icerisinde dagitiliyor. Bu suruculerin
    dagitim CD'leri icerisine konulamamasinin nedeni, Conexant'in lisansinin
    buna izin vermiyor olmasi.

    > Java yuklemesi sorun oldu, Flash player sorun oldu. Yahoo Messenger
    > calisirken yazilan mesajlar gelmiyordu, ICQ da contact listemi
    > yuklemiyordu bir icq, diger icqda da sorunlar oluyordu.

    Yahoo/MSN/ICQ/IRC/Jabber icin topluca Gaim
    [http://gaim.sourceforge.net/] kullanin, hepsini destekleyen bir Instant
    Messenger yazilimi. Leziz birsey ama ICQ listenizi alamayacaktir, henuz
    buna destegi yok. ICQ icin GnomeICU [http://gnomeicu.sourceforge.net/]
    kullanabilirsiniz, gorebileceginiz en sorunsuz ICQ client
    yazilimlarindan biridir. Simdilik tek kusuru dosya gonderememesi.

    Mozilla icin Flash ve Java kurulumu konusunda Sikca Sorulan Sorular
    Veritabani'nda [http://sss.linux.org.tr/] cesitli yanitlar var.

    > Bilgisayari degistirdim, yeni bilgisayarda linux bi turlu kurulmuyor,
    > deli oldum. Sonunda text olarak Onur Kucuk ve Doruk Fisek'in
    > yardimlariyla (bana nasil tahammul edebildiler, sasiyorum) NVidia nin
    > sitesinden kendime uygun driver indirdim, X-Windows goctu. Text
    > modunda aciliyor surekli ...

    Anlasilan X'i konfigure etmekte zorlanmissiniz. Kolay birkac yolu var,
    en basit metodu Slackware sunum notlarinda anlatmistim. Tekrar
    ozetleyeyim. Sisteme root olarak girip:

            xf86cfg

    komutunu verin. SuperProbe kullanarak tum donaniminizi tarayacak ve
    /root/XF86Config.new dosyasi olusturacaktir, bu dosyayi:

            cp /root/XF86Config.new /etc/X11/XF86Config

    olarak kopyalayin, daha sonra:

            xf86cfg -textmode

    komutu ile tum ayarlari konsoldan kolaylikla yapabilirsiniz. Bu sekilde
    tanitamadigim hicbir ekran karti olmadi henuz. NVidia kartlar da dahil.
    Bu metod, SuSE dahil tum dagitimlarda gecerli.

    > Wine icin config le ugras ... Bilmem dll.

    Wine'in sitesine [http://www.winehq.com/] girecek olursaniz, Wine icin
    ALPHA oldugunu belirten kocaman bir yazi gorursunuz. Alpha, henuz test
    asamasinda bile olmayan yazilimlar icin kullanilir. Wine, kararli bir
    urun degil, sorun yasamis olmaniz cok normal.

    > Siteler MS Explorer a gore ayarlanmis, JavaScriptlerin bazilari
    > calismaz.

    Site tasarimcilarinin sorunu bu, bence bunu Linux/Mozilla/Konqueror'a
    yuklemeyin.

    > Source u acip gitmek istedigi linke gidiyorum. Bir konqur. penceresi
    > aciyorum, explorer o surede acilsa "formatin zamani geldi" derim yani.
    > Hele hangi programdi, hatirlamiyorum ... O kadar cok gocuyordu ki ben
    > hayatim boyunca aldigim "Bu program gecersiz bir islem yuruttu,
    > kapatilacak" mesajini gormusumdur.

    Anlasildi, size KDE kullandirmis densizin biri :) Mutlaka GNOME
    [http://enver.casdb.com/sunumlar/gnome/] deneyin. Cok daha hafif ve
    kararli oldugunu goreceksiniz.

    > Ya su yukarida saydiklarim daha Windows standartlarinda bilgisayarimla
    > ayni seviyeye gelmek icin. Ekstradan istedigim bisi var mi?

    Serdar Koylu der ki, "Linux, ondan Windows'u beklemediginiz surece
    kullanabileceginiz en iyi isletim sistemidir." Sorunlari, Unix mantigi
    kullanarak cozmeye calistiginiz surece bu sacmaliklari yasamazsiniz.
    Unix mantigi da, bir sistemi kuran kisinin bilgi sahibi olmasini
    varsayar. Ayrica "Windows standartlari" nedir allahaskina? Alay mi
    ediyorsunuz bizimle? :)

    > Yani normal ustu caba ve zaman harcadim sirf linux ogreneyim diye. Ne
    > kadar ilerlemisimdir, ilk kurulumundan sonra bir makinayla belli bir
    > seviyeye gelecek kadar. Ortada daha birsey yok. Windows tan gelen
    > aliskanliklarimi ve zevklerimi daha yeni yeni elde ediyorum. Bence bu
    > yuzden insanlara zor geliyor bu isletim sistemi. Biz bir "tiklamayla"
    > calistirilabilir programa alismisiz (exe)

    Bunu unutun. Linux size aliskanliklarinizi geri vermeyecek. Bu hicbir
    zaman olmayacak. Linux sizi kendine uydurmanin siz istediginiz surece
    bir yolunu bulacak.

    > Yazilim cesitliligi az. Elinizde imkanlar kisitli.

    Ben kizmaya basladim. Iftiranin bu kadari :)

    > p2p yazilima bakin mesela. Bana neler sunabiliyor linux? Download.com
    > da karsima 3 tane program cikiyor.

    Ozgur yazilim felsefesi, sanattaki telif haklarina saygilidir.
    Sanatcinin haklarina tecavuz ederek mp3 dosyalarini, videolari ve
    yazilimlari caninizin istedigi gibi dagitamazsiniz. Buna saygi duyuyoruz
    ve bu nedenle insanlar oturup peer-to-peer file sharing yazilimlari
    gelistirmek icin birbirlerini yemiyorlar. Ayrica ozgur yazilim
    dunyasinda bir ortak fikir de, hazir gelistirilmis bir yazilim varsa ve
    onu begenmiyorsaniz, oturup yenisini yazmak yerine mevcut yazilimi daha
    da gelistirmeyi denersiniz once.

    Bunun icin 3 tane buldunuz o programlardan. Ama bence kullanmayin.

    > Neden web sitesi dizayn araclari Windows kadar yaygin degil. Zor
    > oluyor, cok zor oluyor. Her programin alternatifi yok!

    Bu konuda haklisiniz. Ornegin Adobe ve Macromedia yazilimlarinin (Flash,
    Dreamweaver, Photoshop, Freehand) eksikliginden bircok insan sikayetci.

    Ben kendi adima sikayetci degilim. Flash'i oldum olasi sevmem.
    Dreamweaver, PHP/HTML/CSS bildigim icin isime yaramiyor, sadece editor
    olarak Anjuta [http://enver.casdb.com/sunumlar/anjuta/] kullaniyorum.
    Photoshop yerine GIMP [http://www.gimp.org/], Freehand yerine de
    Sodipodi [http://sodipodi.sourceforge.net/] kullaniyorum.

    > Konqurer, Mozilla = Explorer, Office=StarOffice, Winamp=Nouton,
    > Outlook=Kmail ... bunlar iyi hos ama hepsi böyle mi?

    Bunlar iyi de degil, hos da degil. Konqueror cok yavas ve kullanissiz.
    GNOME icin Galeon [http://galeon.sourceforge.net/] kullaniyorum, Mozilla
    rendering engine (Gecko) kullanan hafif ve pratik bir browser.

    Office suite konusunda OpenOffice 1.1 RC kullaniyorum ve yakinda cikacak
    olan 1.1'in, ortaligi tam anlamiyla karistiracagini dusunuyorum.

    Winamp icin (Nouton degil) Noatun demissiniz. Kesinlikle katilmiyorum,
    XMMS[http://www.xmms.org/] diyorum ama artik eskimeye basladi (Gtk+ 1.2
    kullaniyor, Unicode destegi yok, gnome-vfs yok vs). GNOME2'ye port
    edildikten sonra cok daha iyi olacagini saniyorum ama gorunurde boyle
    bir calisma yok. XMMS'in yerini rhythmbox alacak sanirim.

    > Kabul edelim bu gercegi ... Eger Windows kullanicisi kadar Linux
    > kullanicisi olsa ureticiler Linux u yetim mi birakir saniyorsunuz???

    Ureticiler (IBM, HP, Sun, Dell, Novell, AMD, Conexant, Realtek,
    digerleri) Linux icin uzun suredir ciddi destek sagliyorlar. Ornegin
    GNOME masaustu yakinda Sun Solaris uzerindeki masaustu ortami olarak
    dagitilacak.

    > Laptop ureticileri Windows OEM li bilgisayar satiyorlar. Istedigim turden
    > bir laptop bulamadim henuz. Lisansa para vermek istemiyorum. Ancak sartlar
    > elvermiyor.

    Dell, Linux yuklu masaustu, notebook ve sunucu sistemleri satiyor. Bu
    durumu begendiginiz laptop ureticisinin satis sorumlusuna ileterek bir
    musteri olarak sikayet edebilir ve Linux dunyasina bir katkida
    bulunabilirsiniz; evet, bunu siz yapabilirsiniz. Artik Linux'a
    birseyleri geri vermeye baslamanin zamani gelmedi mi?

> [...]
    > koca binada tekmis ve kuran muhendis bunu cevresindekiler kabul
    > ettirinceye kadar cok yorulmus. Fakat hepsi o kadar memnunlar ki.
    > Ister inanin, ister inanmayin ... Bu sunucuyu kurmak icin 3-4 kisi tum
    > gun oradan ara buradan ara zar zor kurduk diyorlar ... Tum gun
    > ugrasmalarina ne gerek vardi ??? Ihale yapar baskalarina kurdururlardi
    > veya parayla teknik yardim alirlardi, lisansli bir yol izlerlerdi.
    > Niye bu kadar "emek" harcasinlar ? Kimse su an elini atmiyor bozulur
    > diye sunucuya , düzeltemeyiz diye Redhat i update bile etmiyorlar :-)

    Gariptir ki, bazi sirketlerdeki bilgi islem personelleri de Linux
    kullanmak istemiyor ve bu sistemi bilmek bile istemiyorlar. Bu konuda
    daha fazla konusmayacagim.

    > Linux isi CABA ve EMEK isi. Gonullulerin yardimi olmadan buyuyecegini
    > pek sanmiyorum. Bu is gonullu isi ama kimsenin gonlunu kirmaya gerek
    > yok. Belki onlarca defa ayni soru soruldu bir defa daha cevap versek
    > nolur (zaten veriyorsunuz, o baska) Yani sabirlarini zorluyoruz,
    > zamanlarini aliyoruz, yeri geliyor bizim icim sorunumuzu
    > arastiriyorlar ... Gonullu olarak. Kimseyi suclamaya gerek yok.

    Linux ile ne yapmak istediginize bagli ancak, dagitimlarin 2004 basinda
    cikacak surumleri ortaligi kasip kavuracak, hersey cok daha kolay ve
    daha saglikli olacak. Bircok buyuk ozgur yazilim projesi (OpenOffice,
    Mozilla, GNOME, XFree86, aklima gelmeyen onlarcasi) neredeyse nirvanaya
    ulasti mukemmellik konusunda. Taniyanlar bilir, bircok yazilimin
    bleeding-edge surumlerini kullandigimi, bunun icin bu kadar rahat
    konusabiliyorum.

    > "Alternatif isletim sistemi" oldugunu insanlara inandirmak icin oncelikle
    > kullanicinin aliskanliklarini karsilamaniz gerekiyor her ne kadar cogu
    > yonden cok ama cok daha iyi olsaniz bile ...

    FrontSITE olarak bu konuda ustumuze dusenleri yapabildigimize
    inaniyorum,

    Saygilar,

    --
    |          |  Enver ALTIN (a.k.a. skyblue)
    |          |  Software developer, IT consultant
    |    FRONT |
    |==========|  FrontSITE Bilgi Teknolojisi A.S.
    |_____SITE_|  http://www.frontsite.com.tr/
    -- File: signature.asc
    -- Desc: This is a digitally signed message part