[LINUX:22964] Re: windows kadar kolay...

From: Sancar Saran (saran@ktg.com.tr)
Date: Thu 14 Dec 2000 - 20:46:30 EET

On Thursday 14 December 2000 16:00, you wrote:
> Merhaba,
>
> Linux'un microsoft ürünlerinden çok daha kaliteli ve üstün performans
> sağladığının bilincindeyim.Yalnız olaylara yeni bir bilgisayar kullanıcısı
> gözüyle bakıldığında linux erşilmesi oldukça güç bir deneyim;dolayısıyla
> belli bir süre windows gibi bir işletim sistemini kullanmamış,bilgisayar
> hakkında genel bilgi birikimiden yoksun olan kişilerin linux dağıtımlarını
> olabildiğince kolay ve acısız kullanması imkansız gözüküyor.Böyle olunca
> windows gibi bir işletim sistemini seçmeleri oldukça mantıklı.

Yeni bir bilgisayar kullanicisi icin, her sey erismesi oldukca guc bir
deneyimdir. Linux zorlugunun bir kismi Medyadan bir kismida bizlerden
geliyor. Linux kullanmanin asil zorlugu yeterli yerel kaynak olmamasidir.
Ikinci en buyuk zorluk ise cevrede windows tan iyi kotu anlayan birileri
varken Linux tan anlayip azicikta olsa yardim edebilecek kisilerin azligi.

Bununda otesinde. Kac tane bilgisayar saticisi sattigi sistemlere Linux kurup
bunun destegini verebiliyorki ? Asil bunu astigimiz zaman Linux gercekten
hizli bir bicimde yayilip desktoplarda yerini alacaktir. Tabii bir diger
husus ta FIFA 2002 nin linux surumunun cikip cikmayacagi :) (EA soz verdi ama
bilinmez tabii)

> Sorum ise;Windows'un şu sıralar üstlendiği kolay kullanılabilir işletim
> sistemi özelliğini,linux'un devralııp alamayacağı..Böyle bir linux
> dağıtımının bulunması halinde linux'un namını duyup,"Biz de bir linux
> kuralım..En kolay linux hangisi?"şeklinde soru yönelten kişiler önce
> windows değil de,windows kadar kolay bir linux ile tanışmış olacak ve
> yeterli bilgi birikimine erişince 'slakware' gibi daha yüksek performanslı
> bir linux'a geçebilecekler.

Oyle yada boyle Linux Desktop ta belli bir yer alacaktir. Almasindan daha
dogal baska hic bir sey olamaz. Bu zamana kadar asil sorun koca oglanlarin
(IBM, Compaq, Dell, HP vs) delikanli gibi ortaya cikip "Ben Linux u
destekliyorum arkadas" dememesiydi. Olan biten birkac fisilti ve miriltidan
ibaretti taaki gecen sali IBM 2001 yilinda Linux icin 1 Milyar dolar
haricayacagini ilan edinceye kadar. Bundan sonra artik Linux un onunu kimse
tutamaz. Bir iki hafta icerisinde diger buyuklerden Linux destegi ile alakali
duyuru bombardimanina tutulacagimizdan eminim.

Gelelim kurulumu en kolay Linux Dagitimina. Aslinda hepsi ayni derecede zor
yada ayni derecede kolay. Onemli olan hangisi icin yeterli dokuman
bulabildiginizdir. Bir baska husus ise Linux kurulacak bilgisayarin linux
kurulmadan once yapilmasi geren seyler. Bunlardan birincisi Mevcut donanimin
Linux a uygun olup olmadigi (Winmodem, Winprinters vs) ikincisi ise Linux
isletim sistemi icin gerekli olan disk alaninin bolunmesi. Bu oldukca ciddi
bir islemdir. Gereken dikkati vermez iseniz tum verilerinizi
kaybedebilirsiniz.

Ozetle, Kuracaginiz Dagitimin (eger bulabiliyoraniz) kurulum islemleri icin
gerekli asamalari tamamen turkce anlatan bir dokumani onunuze koyun. Mevcut
donaniminizin Linux uyumlulugunu kontrol edin, Linux icin gereken yeri dogru
bir bicimde testbit edin. Eger tum bu sartlari saglandiktan sonra Hala Linux
kuramiyorsaniz, Uzgunum ama sorun sizde (tabii bir cd rom hatasi vs yoksa)

Sahsen Linux tan daha kolay kurulabilen bir isletim sistemi ile calistigimi
hatirlamiyorum. Uygun donanim uzerinde sahsi rekorum (redhat 6.2 full install)
yaklasik 15 dakikadir. Bu 15 dakika icine disk partitioning ve diger tum
ayarlamalarda dahildir. Ayni sure icinde windows daha makina uzerindeki
aygitlari tanimlamayi bile bitiremez. (ha cd arizasi nedeni ile bir laptop
sistemine http uzerinden 3.5 saatte mandrake kurmam baska bir yazi konusu
sanirim :) )

Ayrica elimde nice makinalar varki Windowsta suru ile hardware hatasi
verirken, Linux ta tek sorun dahi cikarmadan calisiyorlar.

Ancak desktop icin Windows kullanimina en yakin surum su anda (tabi bu benim
nacizane kanaatim) Mandrake 7.2.

> Aslında Şu anki dağıtımların olabildiğince kolay bir linux için
> uğraştıklarının farkındayım.Buradaki sorum ise; desktop
> (kastettiğim;standalone,kişisel kullanım için.. herhangi bir ağa bağlı
> bulunmayan) bilgisayarlar için hazırlanacak bir dağıtımın, daha kolay olup
> olamayacağı..Mevcut dağıtımların linux'un doğası gereği networkler,sunucu
> görevleri gibi üst performans işler için düşünülmüş olması..Performanstan
> feragat edip windows ayarında bir dağıtım oluşturmak işleri kolaylaştırır
> mı?

Herhangibirseyden feragat etmene gerek yok. Eger kendine guveniyorsan, eger
yeni seyleri denemek hosuna gidiyorsa. Sende Linux kurabilirsin, Eger windows
desktop kullanimina yakin birseyler ariyor isen Mandrake 7.2 veya icinde KDE
2.0 barindiran bir linux dagitimi isini gorecektir.

> Mevcut dağıtımlardan sadece redhat'i kullandım.Bahsettiğim özelliklerde
> bir dağıtım bulunup bulunmadığı hakkında fikrim yok.Son olarak Linux'un
> daha çok ileri seviye kullanıcılara hitap ettiğini biliyorum ama gönlüm bir
> gün bilgisayar kampanyalarında"windows işletim sistemi,office2000" gibi
> ibareler görmek yerine "linux,staroffice" bulunmasını istiyor.Kısıtlı
> bilgimle birşeyler anlatmaya çalışıp,tüm bunlarla kafanızı şişirdiysem
> gerçekten özür dilerim.
> Linux'lu günler dileğiyle.

Aslinda yeni kullanicilar icin Linux, Koffice konusunda bir sorun cikacagini
zannetmiyorum. Sahsen kendim bu konfigurasyondayim oldukcada memnunum
buradaki tek sorun daha once M$ ofis urunleri ile (ozellikle 2000) uretilmis
dokumanlarda cikan sorunlar. Yoksa kendimi gectim sirketimizdeki sekreterlere
dahi Linux yuklemeye hazirim :). Dahasi onlar bile biraz biraz bu konuda
basimi agritiyorlar. Sanirim Windows tan bikan sadece bizler degiliz.

Linux ileri seviye kullaniciya hitap ediyor bence biraz asiri. Yada soyle
sorayim her duz vites arac kullanan ralli pilotumu ? Yada 7x24 NT + Exchange
+ MsSql adminligi yapmak cokmu kolay ?. Mesele bence bu kadar basit. Biraz
caba ve yeterli dokumantasyon ile herkez Linux kullanabilir. Sorun Linux un
ultra zor olmasi degil sorun sizlerin cok fazla kolaya alistirilmis olmaniz.
(gerci bu kolaylikta goreceli bir kavram, cunku bir cok son kullanici genelde
sorunlarini cok nadiren kendi basina cozebilir. )

Konuyu baska bir acidan ele alirsak.Son IDC raporlarina gore Linux server
kurulum orani (olculebilir olanlar, Red Hat yada digerlerine para odeyip
aldiklariniz (sahi hic aldinizmi ?) yani ftp.gazi.edu.tr dan cekip cd ye
yakip kurduklarimiz bu rakkamlara dahil degil) gecen yilin ayni donemine gore
%178 oraninda artti. Yine IDC rakamlarina gore 2004 yilinda Linux server
bazinda NT sistemleri gecebilir. Tabi bu IDC ye gore, bir cok Linux
kullanicisi bu rakkamin coktan asildigi yonunde fikir beyan ediyorlar. (tabii
ozellikle Amerikan pazari icin gecerli, bizde hala Professional IT staff
gecinenlerin gozunde NT Makbul bir urun degeri tasimakta.)

Yani bu isi buraya kadar getirdikten sonra, desktop pazarini birakacagimiz
kim soyledi ?... Sahsen beni yonettigim networkten daha cok windows desktop
sistemlerine verdigim destek yoruyor.

Gelelim sen ve senin gibi guzel arkadaslarimiza. Oncelikle sunu kesin olarak
belirtmek istiyorum "Bilgi kolay kazanilan bir sey degildir, onun icin
cabalamaniz gerekiyor" Sonucta su siralar Linux kullanmak biraz bilgi sorunu.
Yeteri kadar vakit ayirip caba gosterirseniz birakin Linux u kullanmayi
uzerinde projeler dahi gelistirebilirsiniz. Eger bu bedeli odemeye niyetiniz
yok ise, ozaman biraz daha beklemeniz gerekecek, sonucta Server pazari yeteri
kadar doyuruldugunda tum Linux saticilari pirhana baliklari gibi Desktop
pazarina saldiracaklar. Ozaman bilgiye ihtiyaciniz olmadanda Linux
kurabileceksiniz. Ancak ozaman buyuk bir fark olacak, siz gelisimi
yasayamiyacak sadece onu takip edeceksiniz. Iste asil mesele burda. Veya
soyle soyliyeyim eger bir sirkette IT departmaninda calisiyorsaniz,
rakipleriniz coktan sistemlerini GNU/Linux platformuna gecirmis, Toplam Sahip
Olma maliyetini dusurmus, son kullanici destegi derdinden nerdeyse kurtulmus
durumda keyif yaparken, siz oturup panik icinde olara yetismenin yolunu
ariyor olacaksiniz.

Ve bir Linux kullanicisi olarak (kullanici ne demek ben tescilli bir Linux
Fanatigiyim) size bir soz verebilirim. Linux isletim sistemini kullanmaya
basladiktan hemen sonra bilgisayar uzerindeki bilgileriniz inanilmaz derecede
artacak. Bu kesin.

Kisacasi secim tamemen size ait. Eger Linux kullanmaya kesin kararliysaniz ve
yardim istiyorsaniz biz herzaman buradayiz.

Kolay gelsin

--
Sancar Saran                                                  saran@ktg.com.tr
Koy - Tur Computer Networks System Administrator