[Linux] Re: Fw: Re: MS Stratejileri

From: Serdar KOYLU (serdarkoylu@yahoo.com)
Date: Sat 19 May 2001 - 12:46:37 EEST

Selamlar..

--- Bayram <aktif@messageasap.com> wrote:

> Aslında Serdar Köylü'ye katılıyorum linux ms'yi bayağı zorlayacak
> ama
> sezarın hakkı sezara diye de birşey var. microsoft'u sadece 2
> özelliğinden
> dolayı takdir ediyorum her ne kadar yaptığı programlar hep
> biryerlerden
> kopya olsa da.
> birinci özellikleri kullanım kolaylığı: kim ne derse desin şu anda
> kullanımı
> en kolay olan o. gerçi sistemin bir sürü bugı var ama bilgisayardan
> anlamayan yeni birinin bile kullanabileceği kolaylıkta. yani shell'i
> [...]

Bu listeye daha once defalarca ornek verdim. Kendi yakinlarimdan cogu,
Bilgisayari Linux olarak tanir. Bunlar Windows'un basina oturunca, bu
pek zormus derler. Bunu bir kenara birakin,

1. Hala bizim buradaki teknik servislerin is yukunun %80'i Windows
kurmaktir. Kolay kuruldugu iddia edilen sistem, her zaman cokuyor,
formatlamak veya windows'u silmek cozum olabiliyor. O kadar dandik.
Kurulumdan sonra bir suru ayar yapmazsaniz adam gibi calismiyor.
Dilerseniz bunlari size teker teker yazayim. Performans, berbat.
Guvenlik sifir. Bu sistem kolay olsa kac yazar. Bir internete
baglanmama durumunda tek yapabileceginiz, yeniden kurmak. Haaa, ben
bunu yapmam, oturur API'lerden filan sorunu cozerim. Ama bu
Linux'takinden 100 kez zordur, ne bir log var elinizde nede killall, ps
gibi bir komut.. Mavi ekranlarla bogusmaktan caniniz cikar. Ama su gun
gidin Teknik Servislerin %90'i giren makineye once Windows'u yeniden
kurar.

2. Bilmem kac ay kurs gorup hala bir dosyayi diskete kopyalamayan
yuzlerce, abartisiz yuzlerce insan tanirim. Bu nasil kolaylik ki ?
Vatandaslar masaustunun renklerini guzelce degistiriyorlar. Sonra girip
PW ikonundan, orada notepad, wordpad, koskoca ofis hepsi dururken PW
(Eskiler bilir, nuh devrinden kalma, DOS'ta bir kelime islemci,
Professional Write. Birileri bunu Hex Editorle turkceye cevirmis.) ile
islerini yapiyorlar. Yani o daha kolay geliyor. Bence Windows
teknolojisinin X'ten tek ustunlugu, OLE sistemidir. Boylece farkli
programlari, tek bir cati altinda kullanabilirsiniz. Fakat bunu
kullananlarin sayisi %5'i gecmez bu ulkede. Istanbul'da oturup ahkam
kesmek kolay, bugun en kucuk ilcedeki eczanede bile bilgisayar var,
hepsi DOS tabanli program kullaniyor. Biz iki isletmede, LOGO
urunlerini basimiza bela etmisiz. Windows programi alip, 1 ay sonra ETA
gibi programlar alan coklarini tanirim.. Kestirme'den:

WINDOWS ASLA SOYLENDIGI GIBI KOLAY BIR SISTEM DEGILDIR. BU DOS ILE
BASLAYAN, WIN3.X ILE DEVAM EDEN, MEYDANIN BOS OLMASINDAN GELEN BIR
SURECIN UZANTISIDIR. EGER ILK PC'LER UNIX GIBI SISTEMLERI CALISTIRACAK
KABILIYETTE OLSAYDI, BU GUNLERE GELMEZDIK. BENIM IDDIAM, PC TEKNOLOJISI
HALA UNIX, VMS GIBI KOMPLIKE SISTEMLERE UYGUN DEGILDIR. WINDOWS BU TUR
BIR SISTEMDE HAVANDA SU DOGMEYE CALISMAKTA, KULLANIM KOLAYLIGI ICIN KOD
YUKUNU ARTIRMAKTA, BUDA HATALARI ARTIRDIGI ICIN KULLANIM KOLAYLIGI ICIN
YAPILANLAR, ILK DEFA BASINA OTURANLARIN ISINE YARASA DA, TECRUBELI BIR
KULLANICIYA KULFETTEN BASKA BIR SEY GETIRMEMEKTEDIR. SOLARIS, UNIX,
BEOS GIBI SISTEMLER PC TEKNOLOJISINDE RANDIMANLI OLAMADIKLARI ICIN
MEYDAN HER DURUMDA WINDOWS'A KALMAKTADIR.

Peki yarin ne olacak ? Donanim destegi artacak. RAID gibi dune kadar
milletin ne oldugunu bilmedigi sistemler masaustlerine inecek. BP6 gibi
ucuz maliyetle SMP destegi vs. artacak. Bunlarin PC uzerinde UNIX Gibi
sistemlerin calisabilirligini artiracak. Acaba neden tum dagitimlar
kernelden RAID destekli gelir ? Cunku UNIX kokenli hic kimse, RAID'siz
bir UNIX dusunemez. Linux neden boyle birden yayginlasti ? Teorik
olarak 386 UNIX calistirir, fakat pratikte AT mimarisinde 386/486 lar
UNIXle verimli olamaz. Fakat zaman bu engelleri eritiyor yavas yavas.
MS'nin gordugu bu aslinda. Linux degil, UNIX Cephesi. Burada UNIX'in
dahi open olmasi, bayrak gemisinin Linux olmasi nedeniyle bilhassa
Linux'a yukleniyor. Ne olur ? RedHat batsa, Linux batarmi ?

> ikinci takdir ettiğim yönü de iş hayatı ile ilgili. kim ne derse
> desin adam
> kopyalayarak nerde iyi bir özellik görse alarak dünyanın en zengini
> olmuş
> bu
> da bir çeşit dehalık olsa gerek.

Buna hic suphemiz yok.

> ama gönlüm yine de Linux'tan yana microsoft'u da devireceğine
> inanıyorum....

Microsoft'u devirmek mumkun degil. Belki Microsoft kendi kendini
devirebilir. Ama Microsoft Linux icin ofis yazmak durumuna gelecektir.
Nasil ki Mac icin varsa. IBM 1 Milyar dolara penguen'in altin heykelini
mi dikecek sizce ? Bunlar nereye gidecek.

> shell'ini biraz daha son kullanıcıya kolaylaştırsa şimdiliye ms'ye
> çoktan
> fark atmıştı. bakalım işte, ileride linux'u daha güçlü göreceğimi
> umuyorum..

Eger birebir Windows'la KDE'yi karsilastirirsaniz, Kullanim kolayligi
yonunden terazi dengede kalir. Ama siz derseniz ki, Linux kurmak.. Cogu
kimse e-mail denen olayin UNIX dogasinda oldugunu, sendmailin aslinda
zaruret oldugunu bilmez. Bu nedenle sendmail her zaman kurulur. Is mail
servislerini ayarlamaya gelince bu sendmail hep kafa karistirir. Benim
musterilerimden %60'i webmail kullaniyor, pop-mail kullananlarinsa
elle server adresi vs. girmeleri gerekiyor. Bunuda yaklasik 1000 kisiye
ben kendim yaptim. Haa, bazen internet kafelere vs. kurdugumuz
sistemlerin basinda bu ayarlari bilen birisi oluyor. Diyorum ki, senin
kendi SMTP serverin var, DNS'in var. Adam ooo ne kadar guzelmis,
kolaymis diyerek webmini acip guzelce mail ayarlarini yapiyor. Yani
mail nedir bilen adam Linux'ta da sorun yasamiyor. Iste mail ornegi
gibi, siz hic listede (Turkce sorunlari haric) staroffice'te 3 hucreyi
nasil birlestirebilirim diyen gordunuz mu ? Arkadasin birisi diyorki
"WINIPCFG DNS Adreslerini gosteriyor". winipcfg, sadece Run program'la
veya C:\WINDOWS dizininden uzerine tiklanarak calisir. Arkadas
usenmeden bunu aramis bulmus. Oysa bendeki Gelecek Linux'taki webminin
icinde traceroute, nslookup vs. hepsi var. Her tarafi turkce edip,
burayi gavurca birakan Gelecek ekibine de buradan teessuflerimi
iletirim. Menuden ulasiliyor. Hatta MDK 7.01 KDE icinde de bir menude
vardi ve Turkce'ydi. Insanlar bunlari daha kolay bulabilecekken, konu
Linux olunca basiretleri baglaniyor.. Biriside "NT'de iki diski
birlestirme var, Linux'ta yok" diyordu. Sagolsun 40 yillik RAID'imiz,
dunku cocuk NT tarafindan refuse edildi: NT bunu bir kac yil once
kesfetmis, ben 14 yil once, Gates 32 MB Sinirini (FAT12) nasil
asacagini dusunurken, RAID'le 60 HDD'yi birlestiriyordum... Neden
boyle oluyor ? Cunku herkes bilgisayarda once Windows'u goruyor.
Linux'un basina gecince ister istemez Windows'u ariyor. Linux'u windows
gibi gormek istiyor. Once kirilmasi gereken cark bu bence...

Linux'un eksigi nedir peki ? Bu buyuk dagitimlari hazirlayanlar bir
konsorsiyum olusturmadan cozulemeyecek bir sorun: Library uyumsuzlugu.
Basit bir perl scripti kuracaksiniz, gidip Net::DNS library'si yok
diyor. WINE'nin yenisini cektim, GLIBC 2.2 isterim diyor. Onu indirdim,
glibc-common gibi bir library isterim diyor. Bir video programi
kuracaksiniz, SDL isterim, Qt bilmem kac isterim diyor. Bunu cozmenin
yolu bulunmadan Linux uygulamalari gelistirmek deveye hendek
atlatmaktan zor.

Gene kantarin topuzunu kacirdik. Umarim basinizi sisirmemistir.

Saygi ve sevgiler..