[seminer-cg] Re: Marmara üniversitesi_öğrencileri_adına cevap beklemekteyiz.

From: Serdar KÖYLÜ (serdarkoylu@yahoo.com)
Date: Tue 16 Apr 2002 - 03:44:54 EEST

Selamlar..

On 14 Apr 2002 18:03:05 +0300
Enver ALTIN <enveraltin@yahoo.com> wrote:

> [...]
> unified interface sunar:
>
> type
> TMyThread=class(TThread)
> protected
> procedure Execute;
> end;
>
> sadece bir ornek. glibc'deki POSIX destegi ne kadarsa, Kylix'inki de o
> kadardir, (CLX TThread nesnesi, libpthreads/glibc icin wrapper oluyor)
> sadece portable degil. Yani Kylix ile yazdigimiz programi, bir PowerPC
> yada Alpha uzerinde derleyemeyiz, henuz compiler port edilmediginden.
> (Genel bilgidir hocam, size ozel yazmadim; elbet lazim olur birilerine)

Iste sorudaki bam teline basmis oldun :)) Anladigim kadariyla, POSIX sistemi uzerine bir derleyici ile degil, POSIX cagrilarini kullanabildiginiz bir derleyeciyle karsi karsisayiz. FreeBSD, POSIX uyumu degildir, Ama Linux programlarini calistirir, bir POSIX Emulatoru vardir. Kylix ise oyle mi yapiyor ? Sanirim oyle yapmiyor. Buda Linux'un cok buyuk bir ozelligi olan portability noktasinda Kylix'in (-) puan aldigini gosteriyor.

> Kylix IDE Wine bagimlidir, ancak derlenmis hedef yazilimlar,
> Xlib/Qt/glibc kullanan native ELF binary'dir, Wine bagimlisi degildir.

Kylix kullanmakla neler saglariz ? Neleri kaybederiz ? Iste bu konuya parmak basmak lazim. Ama konuyu soyle ele almayalim hocam, "Kylix, bes para etmez.." vs. meselesi degil. S/390 <-> PC Portability'den cok insanlara Win <-> Linux portability gerekiyor. Kylix bu acidan bakinca cok guzel gorunuyor. Fakat insanlara, "Tip fakultesindeki doktorlara birer Palm verirsiniz, Muayenehanelere birer Thin client koyarsiniz, ana makineye Postgress, Bashekime yakisikli bir Apple.. Hepsinde ayni sistemi kullanabilirsiniz. Hemde bu sistem dehsetli bir network canavaridir" gibi soyleyebilmek. Dikey ve yatay olceklenebilirlik noktasinda .NET LI ve Javanin yapamadigi pek cok seyi Linux'un becerebilecegini gostermek.

Bence o seminerde genisce Kylix uzerinde durulmali, ama Kylix anlatan arkadas bunun C veya C++ ile yazilmis, POSIX compliant, Portable programlara ne zaman nerede alternatif olacagini cok iyi vurgulayabilmeli.

> IDE olayini bu hale getirmeyelim diyorum hocam, bu sorunlari daha ortaya
> cikmadan, dogru yaklasimla cozebiliriz diye dusunuyorum. Kylix sadece
> bir IDE degil, cok guclu, genel amacli bir programlama dili ve dev bir
> kutuphane. Insanlara bunu ifade edebiliriz diye dusunuyorum.

Ayni fikirdeyim. Ama bu yolda yuruyenlerin (VB, Delphi vs.) mutlaka bir yerlere tosladiklari malumdur. IDE'lerin angarya isleri halletmek icin ne kadar kullanisli olduklari kadar, native kodlamanin (pico ile yazmaktan bahsetmiyorum, birebir syscall, ioctl, glibc cagrilari vs.) toslanan duvarlari kirmakta ne kadar guclu oldugunu da belirtmek lazim. Componentlerin bir yerden sonra sismesi kadar, guncel durumda cok onemli olan guvenlik meselesindeki yerlerini belirlemek lazim. Benim cogu zaman IDE ve RAD olayina antipati duydugum dusunulur. IDE olayinda bana ters gelen kodumun bilmedigim mecralarda gezinmesidir. Oysa, bir veritabani tanimlama icin PhpPgAdmin veya dia ne kadar kullanisli ise, QtDesigner'de (hele KDE3 ile gelen) o kadar kullanisli. Benim programcilik yolunda ilerleyenlere vermek istedigim, isi IDE veya derleyiciye birakmadan once, gercekten kod uretmeyi ve uretilen kodun neresinde ne olacagini, nerenin ne zaman curuyebilecegini gorebilecek seviyeye ulasmalari. Bu, bilhassa saglam olmayi hedefleye
n Linux icin en onemli can damari. Yarin, Kylix vs. ile VB'de yazdiklari gibi kod yazarak ortaya dokerlerde, o kodlar sapitirsa, bu pek coklari tarafindan Linux'un sorunu olarak kabul edilecektir. Bugune kadar GPL kodlayan arkadaslar genelde isi bilen insanlardi. Su anda ortalikta cok fazla program alternatifi olmadigini dusunursek, her yeni programa ihtiyacimiz oldugu kadar, her yeni programin "saglam" olmasina da ihtiyacimiz var bence..

Sanirim hep beraber Kayseri'de programcilik agirlikli bir organizasyonda bulunacagiz. Bu organizasyonda "Kylix alin, bitti bu sorun" olgusunu degil, gcc'den, QT'ye kadar neyin kime ne verebilecegini cok iyi koymaliyiz ortaya..

Saygi ve sevgiler..