[Linux] Re: linux&freeBSD

From: Berk Demir (berk@linux.org.tr)
Date: Thu 12 Sep 2002 - 11:31:16 EEST

On Thu, 12 Sep 2002, reni wrote:

Merhaba,

> [...]
> yapmaniz gereken hersey 3 adimda ve sadece 3 komut kadar uzak.
> Demek istedigim, mesela sistemi 4.5-RELEASE'den 4.7-STABLE'a gecirmek.
> Yani Redhat 7.0'dan Redat 7.2'ye gecirmek gibi......:
> 1. cvsup ....
> 2. make world
> 3 make buildkernel && make installkernel
>
> Ama linux'da bunun icin, tum sistemi yeniden kurmaniz gerekiyor (UPGRADE)
> Fakat hangi paketi hanigisinden once kuracaginizi da bilmeniz lazim.
> Mesela onemli bir paket olan glibc degismisse, butun paketlerden once

Bana oyle geliyor ki BSD dokumanlarini okumak icin harcadiginiz
zamanin yarisini bile Linux dokumantasyonu icin harcamamissiniz.

Yukarida bahsedilen sistem guncelleme periyodu gercek bir paket
sistemi kullanan tum Linux dagitimlari icin de gecerlidir.

Ornek olarak Red Hat ve SuSE'yi alacagim. Red Hat'e ait "up2date"
yazilimini calistirmaniz, yukarida bahsettiginizi adimlarin
tamamini gerceklestirmek icin yeterlidir. Eger sizin icin
en onemli kistas bunu kac admida yaptiginiz ise, buyrun iste
size tek adim.

up2date'in diyelim ki ismini begenmediniz kullanmak istemiyorsunuz.

ftp://ftp.linux.org.tr/pub/redhat/updates/7.3/en/os/i386/
dizinini makinaniza cekiyorsunuz.
wget -m ftp://ftp.linux.org.tr/pub/redhat/updates/7.3/en/os/i386/
herhalde yeterli komut olacaktir.

Sonra bu dizinin icine giriyorsunuz ve "rpm -Fvh *" komutunu veriyorsunuz.
Yukarida bahsettiginiz gibi once glibc'yi upgrade etmek lazim, vs
gibi bir sorununuz olmuyor.

SuSE icin ise durum cok daha dramatik. YaST2 icinde, update URL'ini
giriyorsunuz ve update tusunua basiyorsunuz. Bu kadar.
Red Hat icin alternatif yolu SuSE ile de yapmaniz pek mumkun...

> Bunun yaninda FreeBSD'de base sistem ile paketler gibi bir ayirimin olmasi
> ve paketlerin port'larla entegre olmus olmasi, paket yonetiminizi asiri
> kolay hale geliyor. Butun paketlerin en guncel halini yuklemeye hazir
> olmak icin 2 adim gerekli

Pardon ben base sistem'in bir paket olmamasinin ama diger etrafindakilerin
paket olmasinin nassil bir avantaj sagladigini anlayamadim.
Bu ayrim sizin paket yonetiminizi nasil daha kolay bir hale getiriyor ?

> Ayrica FreeBSD preemptive multitasking gibi ozellikleri zaten barindiriyor.

Umarim bu satiri FreeBSD "neden daha iyi" sorusuna bir yanit olarak
yazmadiniz. Preemptive multitasking yapmayan ve gunumuzda kullanilan
cok amacli bir isletim sistemi ismi verbilir misiniz ?
Windows 95'in de preemptive multitasking yaptigini soylesem...

> Stable bulmam ise tum *BSD lerde daha oturmus bir guvenlik yapisi var.
> Kisaca kurallari yazmaktan tutun ki yonetim bicimleri ve soyledigim
> gibi ports updateleri daha kararli bir cekirdek ve guvenlik
> kurgulayicisi oldugunu gozlemletti bana. Yonetimi ve kural kurgulamasi
> daha pratik http://www.enderunix.org/docs/ipfilter.html de
> aciklandigi gibi.

Bu yukaridaki dokumanda Darren Reed'in gelistirdigi ipfilter'in
nasil yapilandirilacagi anlatiliyor. Bir paket filtreleyicisi
nasil oluyorda yonetim ve kurgulamasini yansitabiliyor.

Ek bir hatirlatma. Darren Reed'in "ipfilter" yazilimi su anda
Ne FreeBSD, ne OpenBSD ne de NetBSD ile varsayilan paket filtrecisi
olarak geliyor.

Sonradan eklenen bir yazilimin BSD'ler gibi base system yonelimli
isletim sistemlerini betimlemek icin dogru bir kistas oldugunu
dusunmuyorum.

> Burada her Opensource tartisilsin bence. Tartismaya kapali ortamlar
> gelismeye de kapalidir.

Su anda bunu yapiyoruz zaten degil mi ?

Selamlar,

Berk Demir