[Linux] linux&freeBSD

From: reni (reni@glowingeyes.net)
Date: Thu 12 Sep 2002 - 11:09:45 EEST

Benden de selam olsun herkeslere

Mailimin cumleleri neden size yuvarlak geldi bilmiyorum, acmaya calissam daha
detay vermek gerekir gercekten bununla kimler ilgilenir, neden ilgilenir bilmem
biraz da listeyi mesgul etmek istemedim detaylarla.
Ama kritiklerimi biraz daha acmaya calisiyim sanirim benden istediginiz de o
Oncelikle sunu belirtmek isterim ki ben ağlar ve sunucular ve guvelik ayarları
yazilimlari bazında yorum yapiyorum. Serverlarin RISC islemcili, Ultra Wide SCSI,
HotSwapt disklerde soz ediyorum. (Serverlarina 3 adet DELL daha ekledim.)
PC ler bazinda bir kritik yapmiyorum, veya Small Networkler bazinda

Ben tam anlami ile http://www.enderunix.org/docs/make_world.html dokumanda sozu edilen stepleri yaptim.
Linux konusunda onlarca deneyimim yok FreeBSD de de oldukca yeniyim o neden ile listedeki uzmanlara
dokumani incelerse ortak noktalari varmi yokmu kriterlerini tespit eder.
Ben ancak kendi deneyim ve gozlemlerimi deklere edebilirim.

cvsup ile tum freebsd base sistem'i en guncel haline getirebiliyorsunuz.
yapmaniz gereken hersey 3 adimda ve sadece 3 komut kadar uzak.
Demek istedigim, mesela sistemi 4.5-RELEASE'den 4.7-STABLE'a gecirmek.
Yani Redhat 7.0'dan Redat 7.2'ye gecirmek gibi......:
1. cvsup ....
2. make world
3 make buildkernel && make installkernel

Ama linux'da bunun icin, tum sistemi yeniden kurmaniz gerekiyor (UPGRADE)
Fakat hangi paketi hanigisinden once kuracaginizi da bilmeniz lazim.
Mesela onemli bir paket olan glibc degismisse, butun paketlerden once
glibc'yi kurmaniz lazim.... gibi.

Bunun yaninda FreeBSD'de base sistem ile paketler gibi bir ayirimin olmasi
ve paketlerin port'larla entegre olmus olmasi, paket yonetiminizi asiri
kolay hale geliyor. Butun paketlerin en guncel halini yuklemeye hazir
olmak icin 2 adim gerekli
1. cvsup ile ports-tree'yi guncelliyorsunuz,
2. programin dizinine girip make install diyorsunuz.
O programi sizin icin en guncel halini indiriyor ve kuruyor. Hic birsey
yapmaniza gerek yok.

inet.d SystemV'dan kalma. FreeBSD'de inetd nin yerine rc.* file'lari
ve //usr/local/etc/rc.d var.
Kernel isi gene linux'la buyuk benzerlikler gosteriyor. Ama 4.4BSD kernel'i
major design consideration'lar sadece "gerek oldugunda" yapiliyor.

Ayrica FreeBSD preemptive multitasking gibi ozellikleri zaten barindiriyor.

Stable bulmam ise tum *BSD lerde daha oturmus bir guvenlik yapisi var.
Kisaca kurallari yazmaktan tutun ki yonetim bicimleri ve soyledigim
gibi ports updateleri daha kararli bir cekirdek ve guvenlik
kurgulayicisi oldugunu gozlemletti bana. Yonetimi ve kural kurgulamasi
daha pratik http://www.enderunix.org/docs/ipfilter.html de
aciklandigi gibi. http://www.enderunix.org/docs/freebsd_kurulum/ de
de kurulum dokumanlari var aslinda buradan iyi analizler cikabilir

Ben kendi gozlem ve deneyimlerimi aktardim. Bilimsel bir arastirmam
yok kendi network yapimda, ihtiyac ve isteklerime gore en ortusen
sisteme FreeBSD ile ulastigimi dusunuyorum. Denemek guzeldir.
Arastirmakta baskalarinin kararlari degil de kendi deneyimleri
onemlidir insanlarin. Ben denememis olsam yorum yapamazdim, fikir
beyan edemezdim. Bence herkes denesin ve karar versin.
Elbette ki ihtiyaclar kurumsal, yazilim, donanim, bilisim bilgisi,
ihtiyaclar beklentiler isletim sistemlerin de degisikliklere neden
oluyor. Burada her Opensource tartisilsin bence. Tartismaya kapali
ortamlar gelismeye de kapalidir.

Hosca ve dosta kalin

BD> Merhaba Ulku Hanim ve digerleri,
BD> Ben deneyimli/kidemli bir FreeBSD kullanicisi degilim. Bu nedenle
BD> asagida yazdiginiz bir takim Linux sikintilarini ve FreeBSD
BD> rahatliklarini anlayamiyorum. Satir aralarindaki sorularima yanit
BD> verebilirseniz memnun olurum; bu mesajda yazdiklariniz alabildigine
BD> yuvarlak cumleler oldugundan cok soru sormak zorunda kaldim. Umarim
BD> kusuruma bakmazsiniz...

BD> selamlar,
BD> -bd

BD> Bunu biraz acar misiniz? FreeBSD icin sicak olmak nedir? Hangi anlamda
> [...]

"Her development, her freedom, her independence, must come from and through herself.
First, by asserting herself as a personality, and not as a sex commodity.
Second, by refusing the right of anyone over her body; by refusing to bear children,
unless she wants them, by refusing to be a servant to God, the State, society,
the husband, the family, etc., by making her life simpler, but deeper and richer.
That is, by trying to learn the meaning and substance of life in all its complexities;
by freeing herself from the fear of public opinion and public condemnation."
[Emma Goldman, Anarchism and Other Essays, p. 211]

Hocakalın,
 reni mailto:reni@glowingeyes.net