[Linux] Re: Linux Istanbul 2002

From: Nilgün Belma Bugüner (nilgun@superonline.com)
Date: Tue 10 Sep 2002 - 08:07:44 EEST

Selam,

Salı 10 Eylül 2002 03:03 sularında, Dogan Zorlu şunları yazmıştı:

> [...]
> kabiliyetini zedeleyeceği yönünde bir fikrim var. Neden evrensel işletim
> sistemi yerine ulusal işletim sisteminin peşine düşülmüştür acaba ?
> Güvenlik gerekçesiyle mi ? Prestij için mi ? Nedir yani ? Burada bu sisteme
> aday gösterilen Linux un bugünkü durumundan şüphe mi edilmektedir ? Yada bu
> işletim sistemine adam gibi uygulamalar yazmak varken gidip kernel
> geliştirmek, yada sağdan soldan uygulama toplayıp paketlemek daha mı
> akılcıdır ? Binlerce insanın desteğini arkanıza almak varken, "ulusal
> işletim sistemi" adına marjinalleşmek ne kadar mantıklıdır ?

Ulusal işletim sistemini bir marka anlayışı ile değerlendirmemek gerektiğini
düşünüyorum. Bunu bir değer olarak kabul etmek gerekir. Böyle yaptığımız zaman
GPL ve onun gibi kamusal lisanslarla lisanslanmış her ürünü ulusal işletim
sistemi kavramına dahil etmek zor olmayacaktır.

Kanımca marka bağımlı geliştirmelerin kamusal destek bulamamasının nedeni bu
kavram kargaşası. Ben tek başıma, Red Hat dağıtımının çevirilerini yapıyorum.
Ama hiçbir zaman kendimi bir Red Hat çalışanı gibi görmedim. Neden?
Çünkü Red Hat tamamen GPL ile dağıtılıyor. Yani o zaten benim malım!

Ulusal İşletim Sistemi kavramına, Linux'a Türkçe destek kazandırarak, yurdum
insanının ve kurumlarının fazladan bir kaynak ayırmadan kullanabileceği,
vicdansal kaygılara düşmeden kendi malı gibi destekleyip gelişimine katkıda
bulunacağı bir işletim sisteminin ilanı olarak bakıyorum.

Ulusça sahip çıkmak, zaten Ulusal İşletim Sistemini ilan etmek demektir.

Bu kavramı bir marka ile bütünleştirmek, bence bu kavramı katletmekle
eşanlamlıdır.
"Kamusal Lisanslı herşey Ulusul İşletim Sistemimizin bir parçasıdır"
diye algılarsak kendimizi gereksiz yere sınırlamamış oluruz.

Kamusal Lisanslı olmayan yazılımları kullanarak, kendi haklarınızı
ve özgürlüklerinizi kısıtlamış olursunuz. Bizi kısıtlayan hiçbir
şey Ulusal olamaz, ancak bir dayatma olabilir.

Başına Ulusal getirilmiş bir kavramı bir markanın kullanıyor
olmasına tahammül edemiyorum. Benim ulusum daima daha iyilerine
layıktır ve herşeyin daima daha bir iyisi olacaktır. Daha iyisinin
olabilme ihtimali yok edilmemelidir.

> [...]
> daha az çalışan tarafından, yada daha fazlaca görüleni çok çalışanın çok
> çalışan tarafından acımasızca eleştirilmesi durumu sözkonusu ve ilgili yazı
> bunu açıklayamıyor ve açıklayamaz da. Atasözümüz olan "Birlikten kuvvet
> doğar", sanki bizim dışımızdaki insanlar için söylenmiş bir söz gibi
> geliyor bana. Bir diğerimizin yanlışını ve eksiğini görmek ve yermek, çoğu
> zaman iyi yönlerini övmekten çekici geliyor. Sık sık yaşanan "sen bunu
> dedin, ben bunu dedim" kavgalarının taraflarına baktığınızda, ya nasıl
> böyle bir tartışmanın içine düşer bu nadide insanlar demekten de kendimi

Deniz Hanımın çevirdiği "Noosferi iskana açmak" makalesinden bahsediyorsunuz
sanırım. Türk modeli diye tarif ettiğiniz konu yazıda var. Akademik model
olarak geçiyor ve bu modelin Hacker Felsefesine ters olduğu anlatılıyor.
Zor bir makale, geri dönüşlerle okumak lazım. (Felsefi konular başkası
anlatınca bana hep zor gelmiştir. Kendi felsefenizle karşılaştırmadan
kavramları içselleştirmek mümkün olmuyor. Bu da benim anladığım ne, senin
anlattığını anladım mı gibi kavramsal bir kargaşa yaratıyor.)

> [...]
> Bilgi artıyor paylaşılıyor, daha da çok artıyor ama maalesef benim ülkemde
> değil. Burda hala birileri söylesin işim görülsün mantığı çalışıyor. Bir
> kere Linux = Beleş kavramı bu ülkeye (maalesef) yerleşti. Linux listesiyle
> beraber bilgi = beleş haline de geldi. En azından bu listeye bakın, bir
> sorunu olduğunda sorup, verilen cevaplarla işini gören kaç kişi geri
> bildirimde bulunuyor ? Sanırım yine parmak hesabıyla hesaplanabilir. Bu
> durum sayısız defa listede şikayet konusu olmuş "Kardeşim sen neden man
> sayfasına bakmadan hemen hazıra konuyorsun ?" şeklinde bir söylem

Herkes hacker felsefesine uyum sağlamalı diye bir kural yok. Bu işi
bundan zevk alabilen yapar. (Gönüllü bir işin zevk almadan yapılabileceğine
inanmıyorum.)

> Gerek çeviri yapan, gerek döküman yazan ve gerekse dağıtım hazırlayan, yani
> emek ve zaman harcayan ve değer üreten herkesi kutluyor ve çalışmalarında
> başarılar diliyorum.

Katılıyorum.

Esen kalın,
Nilgün