[Linux] Re: Linux Istanbul 2002

From: Serdar Koylu (serdarkoylu@fisek.com.tr)
Date: Fri 06 Sep 2002 - 18:01:16 EEST

Selamlar..

Gerci yazilanlari anlamak cok zordu ama, azmin elinden bir sey kurtulmuyor. Oncelikle, biz turkce klavye/font ayari yapmaktan acz icinde degiliz ama, bu tur listelere turkce yazmaktan kaciniyoruz. Iste boyle millete bulmaca cozdurmemek icin.

Simdi neden boyle basliyoruz. Siz oncelikle ulkenizde resmi, kanuni veya de facto bir standard olarak bir isletim sistemi mevcut olmasini saglamissaniz, en azindan bu cevaplardaki kesmekes gibi sorunlari cozmus olursunuz. Herkes neye uyacagini bilir. Windows 1254, UTF-8, ISO8859-9, CP857, IBM-PC-8 vs. hangisi kullanilacak ? Daha bunun bile bir standardi yok. Iste ulusal isletim sistemi icin ilk cozulecek konu.

Asil cevap vermek istedigim konu "Redflag, bir dagitimdir, bir isletim sistemi olamaz" gibi gosterdiginiz yaklasim. Google'u yasaklayan, internet kafeleri kapatan zihniyet icin lokalizasyondan daha fazlasi gerekir, bir isletim sisteminde. VE redflag sizin bildiginiz dagitimlarin hicbirine benzemez. Dahasi RedFlag'in ardinda yatan diger gercekleri de gormek istemiyorsunuz.

RedFlag'in kernelinde bile pek cok duzenleme var. Sadece yerellestirme konusu degil. Bilhassa Firewall ve IP stack'da son derece kapsamli degisiklikler yapilmis. Bilhassa IP disinda baska ve ozel bir protokol(ler) icin de kullanilabilecek sekilde dusunulmus. Ayrica cok guclu bir kernel seviyesi logger mevcut.

FSH'ta standarttan bir hayli farkli. Bilhassa dev dizininin yapisi ilk bakista gorunmeyen ama dikkatli bakilinca farkedilen bir suru noktayi gosteriyor. Ozellikle node'lerin standart Linux'lardan daha farkli olarak yeni pek cok elemana sahip olmasi dikkat cekiyor.

Kernelin Cin'ceye iyice optimize edilmesinin yaninda, portability'sinin arttirildigi farkediliyor.

Sureclerin cok iyi debugging yapacak sekilde modifiye edilmis oldugu gozden kacmiyor. Bir redflag'in bug tespiti ve cozumu digerlerinden bes-on kat daha kolay gibi gorunuyor.

Daha bir suru farklilik var. Ama hic kimse bunun arkasindan gelecek olanlari gormek istemiyor. Cin dunyanin en buyuk 3 Chip fabrikasina sahip. Bunlarda tamamen Cin mali. Yani, yabanci sermayenin gelip kurdugu fabrikalar degil. En buyukleri olan UMC su anda 0.11 mikron teknolojisini deniyor. Belki Intel'den once bu teknolojiye gecebilir. Cin'in hedefi buyuk ihtimalle (uzun vadede) tamamen kendi bilgisayarlarini uretmek. Buyuk ihtimalle x86 uyumlu olmayan bir mimari ile. Dahasi bu sistemlerde daha buyuk ihtimalle, bizim mainframe dedigimiz cinslerden olacak. Su anda Cin'in ucuz isgucu ile sagladigi doviz ornegin 5 yil sonraki ihtiyaclarina yetmeyecek. Cin bir sekilde milyarlik nufusu icin kendisi teknoloji urunlerini uretmek zorunda oldugunun farkinda. Iste RedFlag gerceginin ardindaki sey bu. Bence Cin PC->Mainframe araligini kapsayan kendi donanimlarini uretmeye baslayacak. Belkide kendi TCP/IP'sini yazacak. Hepsini bir gunde bir defada yapamaz. Bu birinci basamak. Bu sistemlerin gelistirme surecinde halkin
Program sorunu cekmemesi icin Linux ile devam edecekler. Devaminda RedFlag Linux yeni sistemlerine port edilecek. Boylece Cin bilgi islem yonunden tam bagimsiz olacak. Bu ayni zamanda cok buyuk tasarruf demek oldugu kadar, Cin'in agzini sulandiran silah ve ileri teknoloji urunleri pazarinda daha guclu olmasi demek. Cunku elinde CPU/MCU gelistirme ve programlama icin yeterli Know-how mevcut olacak.

Bizim acimizdan baktigimizda, ulkemizde mevcut "uretilen" hic bir OS yok. Fakat port edilen bir kac OS var. Bunlardan biri Umut Gokbayrak dostumuzun zibidix'i. duyan kac kisi var bilmiyorum. Tamamen hoby projesi. Umut, Dalyan'da balikcilik yapacagi gunlerde bunu Slackware gibi bir dagitim haline getirecektir. Bir diger tarafta ise Sevgili Murat KOC ve Frontsite'i goruyoruz. Bence bu olusum, ilerde son derece guzel bir OS dagitim cikmasina gebe. Sevgili Murat KOC cevap vermeme hakkini sonuna kadar kullanabilir. Fakat onun kernel, FS, vs. altyapisini onu bir gun mutlaka yeni bir dagitim yapmaya goturecegini hissediyorum. Bu arada FrontSite veya sayin KOC'un boyle bir girisimi varmi, yokmu ? Zerre kadar haberim yok. Fakat o know-how'un onlari o noktaya goturecegi kacinilmaz gibi gorunuyor.

Ciddi manada profesyonel olarak dagitim hazirlayan Gelecek A.S. var. Profesyonel, usta, uzman vs. demek degildir. Profesyonel, "para kazanmak icin" is yapan demektir. Bunu bir vurgulayalim. Gelecek A.S. neler yapiyor ? Kendince dagitim hazirliyor. Destek veriyor. Kitap yapiyor. Egitim veriyor. Preinstalled sistem satiyor. Linux sapkasi ve tisortu satiyor. SuSE'de, RedHat'ta aynisini yapiyor. Ama SuSE mesela, YaST ve SaX ile geliyor. RedHat'in hic bir seyi yoksa, RPM'i var. Gelecek Bu durumda bir tur localizasyon isi yapmakla kaliyordu bugune kadar. Su gunlerde haril haril GL 2.0 icin ugrasiyorlar. Kurulum programini kendileri (Baris METIN) yazdi. emenu gibi bir takim yeniliklerde var. Diger yandan Bilhassa Masaustu icin cok cok ozenle paket secimi yapiyorlar. Simdilik ellerinde bir YaST veya RPM yok. Ama devam eden ilginc projeleri var ve saniyorum bu yilin sonlarina dogru ilk ornekleri ortaya cikmaya baslayacak. Ornegin ilk etapta yepyeni bir paket yoneticisi geliyor. Devaminda sistem capinda yepyeni bir ko
nfigurasyon arabirimi geliyor. Sanirim bu ikisinin gucu YaST'i cok cok arkada birakacak. Paket yoneticisini ben hazirliyorum. Bu nedenle spesifik olarak bir kac detay verebilirim:

1. Servis oriented bir paket yapisi sunuyor. Yani siz paketlere (Apache, TinyHTTPd, JAWS) yonelik degil, servise yonelik calisiyorsunuz (web server, ftp server) vs.
2. Bilhassa update ve install islevleri icin optimize. Herhangi bir servis/paketi kurmak icin indirip kurmaniz gerekmiyor. Paket sunuculari sizin sisteminize en uygun bilesenleri yukluyor. Dependency, consistency check'leri vs. otomatik yapiliyor. Elbette bu client-server olarak calisiyor. Server ile client arasindaki tum haberlesme ClirpXML dedigimiz basitlestirilmis XML ile yapiliyor.
3. Paket kuruldugu anda calismaya baslayabiliyor. Bahsettigim yonetim arabirimiyle tum konfigurasyonu vs. otomatiklestirilebiliyor.
4. Bir dosya birden fazla paket alabiliyor. Her paket, birden fazla farkli sekilde kurulabiliyor. Ornegin, squid'i web proxy, web acceletor, transparent proxy olarak kurabilirsiniz. Her durumda gereken tum ayarlari otomatikman yerine getirilebiliyor.
5. Binary dosyalar her mimari icin farkli olarak tutulabiliyor. Yani paket icinde, i386, i486, i586, ARM7 binaryleri olabilir. Packet yonetici en uygun olanini kurar sadece.

Su anda 30.000 Satira yakin kodu yeni dev harddiskimde (Tam 20 GB. 10 GB'sini Linux yaptim, 10 GB'si bos duruyor) ve cvs.gelecek.com'da mevcut. Yaklasik bir 20000 Satir daha yazinca tamamlanmis olacak. Bunun yaninda sistemin nihai hedefi olan CLIRP platformu icin yaklasik 300 Sayfalik dokumantasyonumuz vs. de hazir. Tamamlayinca yeni protokolleri RFC olarak yayinlamayi dusunuyoruz. Bu protokoller, yeni bir session layer transport protokolu (ClirpRAW), yeni bir authentication protokolu (ClirpAUTH), network doğrulama ve event taşıma protokolü (ClirpNVP) gibi tamamen kendine ozgu birimler. CLIRP tamamlandigi zaman UDDI, WSDL, .NET gibi platformlara cok ciddi bir alternatif olacak. Diger yandan yerel network icin Win2K domainin sagladiklari bir DNS hizmeti kadar basit kalacak. CLIRP destekli bri yerel ag, Mail serverin diskinin dolmasi durumunda bir kac makineye otomatikman maillleri transfer edebilir. Mail serverin ulasilamaz olmasi durumunda derhal baska bir makineyi kendisi otomatikman mail server olarak yerl
estirebilir. Saldiri durumunda otomatik reaksiyonlar gosterebilir. Farzi muhal, mailinize gelen AbiWord dosyasini, abbas efendinin makinesinde bulunan AbiWord'u kullanarak okumanizi saglayabilir, hemde bunlar icin hic bir mount, export vs. yapmaniz gerekmez ve tum islevler tamamen otomatik olarak halledilir. Zaten bunlar var mi ? Evet. Hedefimiz, innovation yapmak icin zamk gorevi goren bir implementation hazirlamak..

Konfigurasyon arabirimi. Webmin ve YaST varken ne luzum var di degilmi ? Evet luzum vardi. Gelistiren ben degilim ama, bildigim kadarini ifade edeyim. Oncelikle tum konfigurasyon dosyalari Uniform XML dosyalari haline geliyor. Diger yandan servise yonelik bir konfigurasyon hazirlaniyor. Programa yonelik degil. Diyelimki, bir Virtual HOST eklediginiz zaman, proxy'den erisim haklari, kullanici acilmasi, ftp erisim kontrolu, kotasi, firewall duzenlemesi, DNS ayari vs. hepsi yerine getiriliyor. Bu bir patch process degil. Clirp konfigurasyon cagrilari ile yerine getiriliyor. Boylece siz dilerseniz, tatilde Bodrum'dan, sezlongunuzda yatraken sisteminize bir SMS mesaji yollayarak yeni bir Virtual Host Acabiliyor olacaksiniz. Cunku CLIRP, bilinen her formda, IPX, TCP, HTTP, FTP, File share, SHMEM, e-mail, IRC, File, SMS, raw baglanti... vs. bilgi kabul edebilir sekilde dusunuldu, her protokol icin sadece bir front-end yeterli ki buna CTL diyoruz, CICL degimiz Clirp Encoder CTL icin gereken hemen her fonksiyonu sag
liyor.

Bu ulkemiz OS isleri icin bugun ve yarini kapsayan bir panorama. Simdilik boyle gornuyor. Gecmiste, guzel bir proje olan ama ilerlemeyen ve tarihin sayfalarinda kalan Turkuaz gibi OS'larida goruyoruz.

Simdi oncelikle, dagitim ile OS arasindaki fark coklarini rahatsiz ediyor. Siz adina ne diyor olursaniz olun eger o programin islevi OS'un islevi ise, bootla beraber yuklenip sistemi isletiyorsa, bu bir OS'tur. Dagitim, bu OS'un hangi kokten geldigini belirlemek uzere yapilan bir tarif. Bu nedenle SuSE, MDK, Vector, SlackW, Gentoo, RedHat... Hangisine bakarsaniz bakin oncelikle bir OS sonrasinda bir GNU/Linux temelli OS gorursunuz. Ornegin, SuSE ile RedHat ayni yapilandirma mantigina sahip degildir. Bu da her ikisinin birden farkli OS'lar olarak algilanmasi icin yeterlidir. Ama birbirleriyle uyumlu olduklari da tartisilamaz. Dahasi, bunlarin hepsinin genel olarak UNIX ile uyumlu olduguda tartisilamaz. Simdi Dagitimlari OS kapsami disina cikarirsaniz, BSD, Linux, HP/UX, SysV vs. hepsini bir tur dagitim olarak gorup sadece UNIX vardir demeniz gerekir. Hatta bu listeye MacOS ve MacOS-X'i de eklemeniz gerekir. Bunlarin arasindaki farklar, iki Linux dagitimi arasindaki farklardan nicelik olarak daha cok degildir.
 Demekki her dagitim aslinda farkli bir OS olarak ele alinmalidir.

Milli isletim sistemi kavramida pek coklarini kizdirmaktadir. Bunun haksizlik oldugunu dusunmektedirler. Burada yapilan yanlis anlama, konunun bir "Milli Futbol Takimi" gibi anlasilmasi ile olusmaktadir. Gonlumuz isterdi ki, bir milli muhendislik takimi olsun. Federasyon gibi ozerk veya na-ozerk bir milli kurum icinde oturup bir milli OS yazsinlar. Ama olmuyor. Simdi bu milli kavramini biraz irdeleyelim. boylece RedFlag'in nasil bir milli OS oldugunu daha iyi anlayabiliriz. Oncelikle "Filli ve Milli Boya" Caparol'u degerlendirme disi tutalim.

1. Milli otomobillerimiz: RENAULT, OPEL, TOYOTA ve TOFAS'in kuslari vs. Bunlar ne kadar milli ?
2. Milli Beyaz esyalarimiz: VESTEL, BEKO (ARCELIK vs), PROFILO (TFK vs.) ...

Eger bunlar milli ekonomiye katkida bulunuyorsa bir milli olma durumu vardir. Cunku bunlar baslangicta birer ekonomik urundur. Bence bunlarin milli olma sarti milli ekonomiye katkilarina goredir. Bu durumda, disaridan ithal ettikleri malzemeler ve know-how ile urettikleri bu urunleri belli bir deger ekleyip ihrac edebilmekte, yurtici taleplerini karsilamaktadirlar. Bu nendenle milli denilebilir. Fakat, madalyonu cevirince sunlar gorunmektedir:

1. Satis sonrasi yedek parca maliyetleri milli ekonomiye yuktur.
2. Ulke icinde bu tur urunlerin AR-GE ile gelistirilmesinin onunu tikamaktadirlar. Bu nedenle uzun vadede dis bagimliligi artirmaktadirlar. Ki bu vade maalesef yasadigimiz gunlerdir.
3. Dis ulkelerin yuksek teknoloji kullanarak urettikleri ve temelde garantisiz olan urunleri (CHIP, Direnc vs. Yakit pompasi, karburator vs.) pazarlama maliyetlerini karsilayarak satmakta, boylece onlarin yuksek kar marjlari elde etmelerine vesile olmaktadirlar. Ayrica, bu urunlerin garanti durumunu kendileri karsilayarak, sat-ve-unut satis yapip dis ulkelerdeki ureticilerin yatirim masraflarini finanse etmektedirler. Kendileri bilhassa bu destek hizmetleri ve amortisman giderleri nedeniyle yatirim icin kisitli butce kullanabilmektedirler..

Bu ve saymadigimiz konular nedeniyle, bunlarin aslinda milli ekonomiye getiriden cok goturusu oldugu soylenebilir. Aksini ispata calismakla ugrasmayin. Bugun birbirini yemekten baska bir sey bilmeyen Afrikan tutsileri, araplar vs. disinda her ulke kendi ozgun otomobilini, beyaz esyasini uretebilmektedir. Almanya, buzdolabi uretmektense patent satmayi, parcasini satip bakim, destek vs. dertlerinden siyrilmayi tercih etmektedir mesela.

Peki cin RedFlag'i milli midir ?

1. Disariya odenen herhangi bir ucret sozkonusu degildir.
2. Uretim asamasindaki tum harcamalar milli ekonomi havuzunda kalmaktadir.
3. Halkin bu urune yapacagi yatirimlar kendi ekonomik havuzunda kalmaktadir.

Bunlar ekonomik boyutu. Birde isin bir farkli boyutu var. Temeli ne olursa olsun, Cin gelistirip kendi istedigi sekle getirebilecegi bir OS'a sahip olmustur. Eger, devlet daireleri vs. bu OS'u kullanarak bu sirketi guclendirirse, surec icersinde bu OS'un ihrac edilmesi mumkundur. Bilhassa benzer yerellestirme secenekleri bulunan Kore, Taiwan, Japonya gibi ulkelerin bu konuda iyi bir pazar olacagi muhakkaktir.

Diger yandan, artik herseyin bilgisayar ortaminda dondugu yeni yuzyilda, guvenebilecegi bir Sisteme de sahip olmustur. Dahasi bu sistemi artik en bastan ele alabilecek potansiyeli de olusturmus oluyor. Yani RF Linux halihazirda kullanilirken, tamamen kendi yeni kernelini, libc'sini, web serverini vs. olusturabilir. Bence buna gerek duymaz. Cunku Linux yeterince liberal ve teknik yonden yeterli. Tekerlegi yeniden kesfetmenin hic anlami olmaz. Cinliler yeterince hesap kitap bilen adamlardir. Hesabini yaparlar.

Ulkemiz acisindan maalesef henuz milli diyebilecegimiz bir isletim sistemi yok. Gelecek Linux bu yonde atilmis iyi bir adim. Fakat, benim gorusum insanlarin, Bilhassa Linux cevrelerinin Gelecek Linux'u batirmak icin elinden geleni ardina koymayacagi yonunde. Bu bizim toplumsal karakterimiz. Gorkem ve diger arkadaslarin, cok daha metanetli ve direncli olmalari gerekiyor. Benim gozlemim, MS'u savunan vatan evlatlarinin 10'da biri kadar bile GelecekLinux'a destek olan insan olmadigi. Benim pozisyonum biraz farkli. Bir tur proje bazinda, belirlenmis bir fiyatla bazi kodlar uretiyorum. Ama Gorkem'le ve diger arkadaslarla da bir hayli iyi tanidik birbirimizi. Sahsi gorusum, Interguide ve Gelecek A.S.'nin o kadar eforla, sadece MS BackOffice satmis olsalardi bile, simdiki kazanclarinin 10 misli kazanabilecekleri yonunde. Hazir bir suru bilgisayar, yer, su bu.. Linux egitimi vermek yerine MS Ofis ogretiyoruz demis olsalardi saniyorum sadece bu kursun gelirleri simdiki gelirlerinden 10 kat fazla olurdu. Ama bizler,
nedense Gelecek konusunda gozlerimizi kapatmayi tercih eder oluyoruz. Reklam oluyor deriz. Falan filan.. Oysa mevcut Gelecek Linux MDK veya RedHat'tan farksiz. GPL olarakta mevcut, ayni yolla edinebiliyorsunuz. RedHat'ten daha cok Turk kullanicisina yonelik. Bilhassa Windows kokenli olanlar icin. Ama Mandrake veya Redhat tavsiye ederken gosterdigimiz bonkorlugu GL tavsiye ederken gosteremiyoruz. Gonul isterdiki, "Milli isletim sisteminden" degil, "Milli isletim sistemlerinden" bahsedelim. Garip davraniyoruz bu konuda. RedHat veya SuSE yada Mandrake milletin emegini toplayip paketleyip satarken sorun yok. Ama nedense bizden olanlar icin derhal taslama pozisyonu aliyoruz. Bence Gelecek Linux'u Linux camiasi olarak, en azindan RH, MDK veya SuSE kadar, aslen daha fazla desteklemeliyiz. Oyle yapmaliyiz ki, sevgili KOC cikip, "Gorkem bu isi bilmez, bakin ben daha guzelini yaptim" diyebilsin. Oysa simdi yaptiklarimiz, onlara destek vermiyor olusumuz, hatta "somurgeci" yaklasiminda bulunuyor olmamiz herkesin cesaret
ini kiriyor.

Bu konu toplumsal bir zaafimiz. Cozumu yok gibime geliyor. Ornegin bu listede Dernek baskanimiz, Linux icin en cok mesaiyi harcayan insanlarin basinda gelen Akgul hocamiz icin "Linux onun patentinde mi ?" gibisinden laflar ediliyor. Dahasi "demokrasi" adina ona verilecek cevaplar banlanma kaygisi tasiyor. Hatta, nitelik olarak en guzel insanlarimiz olan BD ve MK ban yiyor. Ne diyeyim ? Bu adamlarin bu kadarcik (listede tartisma) kredi edinecek kadar olsun bu cemaate getirisi olmadi mi ? Biz once kendimize sahip cikmiyoruz ki ? Devlet veya Non-linux camiasi bize sahip ciksin. Oncelikle insanlarin hatasiz olamayacagi, eksiksiz olamayacagi gercegini anlamak lazim. Gorkem ve arkadaslari Linux dagitimi satiyor, tu kaka.. Murat ile Burak dalasiyorlar, kuttt. Bann... Gelecek birde "Ulusal isletim sistemi" diyor. Ne yani ? nasil der ? Sanki kodunu kendimi yazdi. Ama gormek istemiyorsunuz, Almanya'dan, ABD'den vs. pek cok gonullunun yaninda PERPA'da bilmem kac kisi dagitimi olusturmak icin nasil sabahliyor. Gorkem a
yaginin ustune basamazken (yan baglarini koparmis herhalde), Beta2'yi yetistirmek icin PERPA dan cikmiyor. 10 gun kadar once birlikte SSK OKMEYDANI hastanesinde sabahladik. Asiri calisma ve stresin getirdigi beyin damarlarindaki daralma nedeniyle migren tabanli basagrisi. DIAZEM bile kesmedi basgarisini. Her gun gece 3-4'e kadar yerellestirme, paket hazirlama, paket test etme, koordinayon derken olacagi buydu. Simdi bu adam, cemaati somuruyor degil mi ? Oturuyor, community yerellestirme yapiyor, programi yaziyor, o da uzerine konuyor, belesten para kazaniyor, oyle mi sizce ?

Lutfen, ulusal bir isletim sistemimiz degil, ulusal isletim sistemlerimiz olmasi icin biraz gayretli olalim. Insanlarin boyle tavirlarla sevklerini kirmayalim. Bu ulke insanlarinin bir sekilde urettigi, ulkeye katma deger saglayan her sey bizimdir. Yemin ederim, Bill Gates gelip Redmond'u Yalova'ya tasisa, Windows'u orada uretip bu ulkeden aldigindan cok bu ulkeye getiriyor olsa, "Ballmer hoca, senin caylaklar sunu soyle yapmis, al bak ben duzelttim, ekle sistemininin yeni versiyonuna" derim. Hemde bir kurus istemem, cunku ulkem kazanmadan ben kazanamam. Ulkemin kazanmasinin ilk yoluda ulkem insanlarinin kazanmasindan gecer..

Saygi ve sevgilerii

06 Sep 2002 14:26 EEST tarihinde yazmışsınız: