[Linux] Re: Linux Istanbul 2002

From: Dogan Zorlu (doganzorlu@doganzorlu.com)
Date: Tue 10 Sep 2002 - 03:03:57 EEST

Selam arkadaşlar,

Konu uzadıkça uzadı bende de birşeyler yazmak isteği uyandırdı gecenin bu
vakti,

-----------------

Bu "Büyük Firmanın Büyük Ürünü" kavramını tv de koç bilgi sistemleri
grubunun başındaki adam da böyle söylemişti. (Sanırım firma ismi tam olarak
buydu). Dediği şuydu, "Artık biriki kişinin bir araya gelip büyük işler
yapabilmesi mümkün değil !".. Kanımca bu tespit, IBM in "insanlar evlerinde
bilgisayarı ne yapacak" diyen müdürünün talihsiz beyanı kadar talihsizdi
bence.

İnsanların düşünsel kapasitelerinin gün geçtikçe arttığının farkında değildi
bu zatı muhterem. Büyük işler yapmak için bir kişi bile yetebilirken, bazen
de aynı büyük işleri koskoca bir şirket bile gerçekleştiremeyebilir. Bunu
bir referans almak yanlıştır.

-----------------

Şimdi bu "ulusal işletim sistemi" kavramının da insanoğlunun toplam üretim
kabiliyetini zedeleyeceği yönünde bir fikrim var. Neden evrensel işletim
sistemi yerine ulusal işletim sisteminin peşine düşülmüştür acaba ? Güvenlik
gerekçesiyle mi ? Prestij için mi ? Nedir yani ? Burada bu sisteme aday
gösterilen Linux un bugünkü durumundan şüphe mi edilmektedir ? Yada bu
işletim sistemine adam gibi uygulamalar yazmak varken gidip kernel
geliştirmek, yada sağdan soldan uygulama toplayıp paketlemek daha mı
akılcıdır ? Binlerce insanın desteğini arkanıza almak varken, "ulusal
işletim sistemi" adına marjinalleşmek ne kadar mantıklıdır ?

Birde şu özgün Linux dağıtımı felsefesi.. Bir paket yöneticinin süper
olması, eğer o paket yönetici için uygun paketler yoksa hiçbir işe
yaramayacaktır. Bugün onbinlerce uygulama .rpm ve .dep olarak nette mevcut.
rpm ve dep paketlerini yöneten paket yöneticileri geliştirildiğinde mevcut
uygulamalar bugünkülerin nerdeyse binde biri bile kadar değildi. Şimdi işler
daha da zorlaştı. Peki geliştirilen bu yeni paket yöneticisi için bu kadar
paketi kim hazırlayacak ve kim güncel tutacaktır ? Bu bağlamda bakıldığında
amiyane tabirle ... yarıştırmaktan öteye gitmeyecek bir davranıştır. Kendi
özgün yazılımlarını yazabilecek insanlara, oturun kardeşim şu şu paketleri
hazırlayın dediğinizde ciddi bir insan gücü israfına neden olacaktır.

---------------------

İlk önce emeğe saygı ve hoşgörü göstermek gerekiyor bence. Bugün Nilgün
hanımın gönderdiği adresteki o metni okuyunca, bu topluluğun içindeki
birçoklarını tarif ettiğini, sadece Türk modeli bazı durumları tarif
edemediğini görüyorum. En temel Türkiye'li insan davranışı olan, çalışanın
daha az çalışan tarafından, yada daha fazlaca görüleni çok çalışanın çok
çalışan tarafından acımasızca eleştirilmesi durumu sözkonusu ve ilgili yazı
bunu açıklayamıyor ve açıklayamaz da. Atasözümüz olan "Birlikten kuvvet
doğar", sanki bizim dışımızdaki insanlar için söylenmiş bir söz gibi geliyor
bana. Bir diğerimizin yanlışını ve eksiğini görmek ve yermek, çoğu zaman iyi
yönlerini övmekten çekici geliyor. Sık sık yaşanan "sen bunu dedin, ben bunu
dedim" kavgalarının taraflarına baktığınızda, ya nasıl böyle bir tartışmanın
içine düşer bu nadide insanlar demekten de kendimi alamıyorum.

-----------------------
Bilgi artıyor paylaşılıyor, daha da çok artıyor ama maalesef benim ülkemde
değil. Burda hala birileri söylesin işim görülsün mantığı çalışıyor. Bir
kere Linux = Beleş kavramı bu ülkeye (maalesef) yerleşti. Linux listesiyle
beraber bilgi = beleş haline de geldi. En azından bu listeye bakın, bir
sorunu olduğunda sorup, verilen cevaplarla işini gören kaç kişi geri
bildirimde bulunuyor ? Sanırım yine parmak hesabıyla hesaplanabilir. Bu
durum sayısız defa listede şikayet konusu olmuş "Kardeşim sen neden man
sayfasına bakmadan hemen hazıra konuyorsun ?" şeklinde bir söylem
gelişmiştir.

-----------------------

Bu dağıtım hazırlama işi de ayrı bir konu. Görkem Çetin'in bu işten çok para
kazandığını sanmıyorum (keşke kazansa). Serdar'ın oldukça heyecanla
anlattığı şeylere baktığımda onu çok iyi anlıyorum. Bu işin bir merak ve
beceri işi olduğunu, sonucunda ortaya çıkacak olan şeyin güzelliğinin,
kendisine sağlayacağı ekonomik getiriden daha fazla haz verici olduğunu
anlayabiliyorum. Çalışmaların sonuçlarını da merakla bekliyorum. Uykusuz
geçen gecelerin ve verilen emeğin hak ettiği şekilde değerlendirileceğine
inanıyorum.

Gerek çeviri yapan, gerek döküman yazan ve gerekse dağıtım hazırlayan, yani
emek ve zaman harcayan ve değer üreten herkesi kutluyor ve çalışmalarında
başarılar diliyorum.

Dogan Zorlu, Izmir
Grup Yazılım Ltd,