[Linux] Re: Linux Istanbul 2002

From: Baris Metin (baris@gelecek.com.tr)
Date: Tue 10 Sep 2002 - 04:23:58 EEST

Selamlar,

Tue, Sep 10, 2002 at 03:03:57AM +0300 , Dogan Zorlu :
> Konu uzadıkça uzadı bende de birşeyler yazmak isteği uyandırdı gecenin bu
> vakti,

Dogan Bey, fikirlerinizin bazilarina katiliyorum ama katilmadigim
noktalar hakkinda yorumlarimi sunmak isterim.

> -----------------
>
> Şimdi bu "ulusal işletim sistemi" kavramının da insanoğlunun toplam üretim
> kabiliyetini zedeleyeceği yönünde bir fikrim var. Neden evrensel işletim
> sistemi yerine ulusal işletim sisteminin peşine düşülmüştür acaba ? Güvenlik
> gerekçesiyle mi ? Prestij için mi ? Nedir yani ? Burada bu sisteme aday

Cok dogrudur. Toplam uretim kabiliyetini zedeleyen ve insanlari bolen
bir yapidir. Fakat aslen bu yapi mevcut devlet yapilarinin bir uzantisi,
bir zorunlulugudur. Madem insanlar sinirlar ile ayrilmis, bu sinirlardan
para gittigi zaman geri gelmiyor, ustelik sinirin bir tarafi zevk-i sefa
icerisinde yasarken diger taraf acliktan surunuyor. O zaman bu duzende
kendi kendimize yetebilmemiz gerekmektedir. Hem de her alanda.

Bir de guvenlik yonu var tabi. Yine ayni bolunmusluk yuzunden kendimizi,
bilgilerimizi korumamiz gerekmektedir.

Daha once soyledigim gibi bilgisayar sektoru yardimci bir sektordur. Biz
su andaki duzene gore ozelde ulkemize genelde Dunya'ya hizmet ediyoruz.
Ulusal isletim sistemi diye cirpinmamiz bu nedenledir. Oyle milliyetci
duygulari fazlaca gelismis insanlar da degiliz yani :).

> gösterilen Linux un bugünkü durumundan şüphe mi edilmektedir ? Yada bu
> işletim sistemine adam gibi uygulamalar yazmak varken gidip kernel
> geliştirmek, yada sağdan soldan uygulama toplayıp paketlemek daha mı

Linux'den suphe edilmiyor. Zaten Linux(kernel) aliniyor temel olarak.
Ama kernel hicbir seye yetmiyor tek basina bildiginiz uzere. Bir dagitim
olusturmak sart. Yada baska dagitimlara bel baglayacagiz. Bunun da bazi
goturuleri olacak tabi:

1- Baska ulkede yasayan insanlar nasil benim ulkemdeki insanlarin
ihtiyaclarina gore bir dagitim hazirlayabilecek?
2- Hazirladiklarini var sayalim, ne kadar devam ettirecekler benim ulkem
icin calismayi? Devam ettirmek icin bir zorunluluklari yok ki.
3- Benim ulkemde bir know-how olusmazsa ulkemde olasi uretimler nasil
olacak?
4 -....

Bir kac tane daha siralanabilir ama anlatmak istedigim icin yeterli
bunlar sanirim. Kernel yazmaya gerek yoktur. Kernel'in nasil calistigini
bilmek ve gerektiginde nasil duzenleyebilecegini bilmek yeterlidir. Ama
Kullanici tarafina baktigimiz zaman kullanicilara dogru bir sekilde
hitap eden bir yapi sunmak gereklidir.

> akılcıdır ? Binlerce insanın desteğini arkanıza almak varken, "ulusal
> işletim sistemi" adına marjinalleşmek ne kadar mantıklıdır ?

Binlerce insanin destegini yine alabilirsiniz. Eli yuzu duzgun bir
dagitim olusturdugunuzda tum Dunya'da kullanir onu. RedFlag yakin
gelecekte tum yaptiklarini GPL olarak dagitacakmis mesela. Bakip
gorecegiz neler yaptiklarini.

> [...]
> rpm ve dep paketlerini yöneten paket yöneticileri geliştirildiğinde mevcut
> uygulamalar bugünkülerin nerdeyse binde biri bile kadar değildi. Şimdi işler
> daha da zorlaştı. Peki geliştirilen bu yeni paket yöneticisi için bu kadar
> paketi kim hazırlayacak ve kim güncel tutacaktır ? Bu bağlamda bakıldığında
> amiyane tabirle ... yarıştırmaktan öteye gitmeyecek bir davranıştır. Kendi
> özgün yazılımlarını yazabilecek insanlara, oturun kardeşim şu şu paketleri
> hazırlayın dediğinizde ciddi bir insan gücü israfına neden olacaktır.

Bunlarin hepsi dusunuldu aslen. Ama mevcut paket yoneticileri
ihtiyaclari karsilamiyor. Aslinda alabildigine kolay olabilecek
islemleri yapmak bazen iskence oluyor, bazen mumkun olmuyor. Zaten paket
yoneticisi de tek degil, yeni bir protokol ile birlikte geliyor.
Aciklamalarina hic girmeyelim yakinda tum dokumanlari ile birlikte
ortaya cikacak zaten.

saygilar,
iyi calismalar.

--