[Linux] Re: Linux Istanbul 2002

From: Baris Metin (baris@gelecek.com.tr)
Date: Tue 10 Sep 2002 - 01:58:50 EEST

Selamlar,

Bu tartismaya hic girmek istemiyordum aslinda. Cunku tartisan insanlarin
da aslinda gayet iyi bildigi noktalara deginecegim ki zaten Burak Hocam
ve Serdar Hocam konuyu cok iyi bir sekilde acikladilar. Ama bu
kadar uzadigina gore en azindan listedeki insanlara birinci agizdan bir
cevap vereyim.

Karsit dusunccelerin hepsi Murat Koc tarafindan gonderildi icin genel
olarak onun satirlarini cevaplayacagim fakat *genel* konustugumu
belirteyim ve kisisel olarak hic kimsenin uzerine alinmamasini rica
edeyim.

Mektuplar icerisindeki "Turkce Linux Dagitimi" ifadelerini bu threadin
daha onceki konusu oldugu icin Gelecek Linux olarak aliyorum ve buna gore
cevap veriyorum. Mozaik Server hakkinda hic konusayacagim. Henuz resmi
olarak duyurulari yapilmadi. Gelecek Linux'den farkli olarak tam anlami
ile ticari bir urun olacak. Hakkinda konusmak icin cok erken.

> ise yaramayabilir. Su an Turkiye deki herhangi bir Turkce Linux
> dagitiminin, SuSE veya RedHaT gibi dagitimlarin Turkcelestirilmis
> hallerinden daha fazla birsey verdigini dusunmuyorum. Yeni ve ise yarar
> birseyler cikarsa birgun ortaya sevinirim o ayri.

Aslinda cok sey veriyor. En basit hali ile dusundugumde buyuk bir kesim
insani Linux ile tanistirdi. Pek coguna sevdirdi, kullandiriyor.

Biraz daha genis baktigimda; Ulusal Isletim Sistemi bilincini yine pek
cok kisiye hatirlatti. Belki bazilarimiz "Hah, bu mu olacakmis ulusal
isletim sistemimiz; guldurme beni!" seklinde yaklasabilir. Ama bu
yaklasimda olan insanlarin bile ulusal isletim sisteminin gereklerini
gormelerini sagladi.

Kisaca bilinc olusturdu. Bilinc olusturmak yaptigi tek is degil.
Yaptiklari cok daha fazla ama hepsine "tu, kaka" dense bile en azindan
bunlari yapti.

> Dolayisi ile bu sekilde bir dagitim olusturma fikrine cok sicak
> bakmiyorum. Bence profesyonel bir calisma sekli degildir bu. Ben ise
> yaptigim isleri profesyonel anlamda yapmayi daha cok tercih ediyorum.
> Ticari olarak dusunmek ayri bir olay ama yaptiginiz isin de bir
> guzelligi olmali diye dusunuyorum.

Ticari olarak dusunmek ? Gelecek Linux'un Gelecek A.S.'ye finansal olarak
ne kadar getirisi var sizce ? Hemen soyleyeyim, harcanan emek ve para
dusunuldugunde hemen hic. Ustelik herseyden sonra dagitimi
cikardigimizda nasil yapsakta bir dergi ile versek herkesin eline ulassa
su dagitim diye ugrasip duruyoruz. 1.1'i bir dergi ile verebiliriz belki
diye tek CDye indirecegiz diye canimiz cikmisti resmen. Ama mumkun
olmamisti. Yani satislardan da pek kazanmiyoruz. Tabi ki firmaya da bazi
getirileri olmak zorunda. Biz de bunun firmanin tanitimi icin arti
puan oldugunu soyluyoruz idari bolume.

BackOffice satmayiz ama yalnizca ticari Linux dagitimlarini ve urunlerini
satmis olsak bile cok daha fazla kazanirdik. Hem bu kadar yorulmazdik hem
de laf yemezdik. Nasil olsa o zaman is yapmis olacaktik.

> Neyse zaten yakinda Sayin Siyami Kahyaoglu' nun soyledigine gore Turkiye
> deki oldukca (en buyuklerden) buyuk bir firma gercek anlamda profesyonel
> bir sekilde (yani yukarda dediklerimi icerek sekilde) bir Turkce Linux
> dagitimi cikaracak.

Siyami Bey ile Bilisim'de gorustum. Kendisi bana 4-5 sene once ilk
kutulu linux dagitimimi veren kisidir. Her zaman saygi ile anarim.
Umarim cok basarili olur o dagitim, gonulden isterim bunu... Kim cikarirsa
cikarsin basarili olmasini isterim. Ne kadar cok dagitim o kadar cok
Linux kullanicisi. Hem rekabet iyidir :).

Diger bir mektuptan...

> Bu konuda herhangi bir tartismaya girmek istemiyorum. Fakat guvenlik
> update leri, sunucu olarak kullanilmasi onerilen bir sistem icin
> zorunluluktur. Bunun bebeklikle veya baska birseyle iliskisi yoktur.
> Sadece zorunluluktur. Bunu yapmak, yapmamak, yapamamak ... tamamen
> ilgili kisilerin ve kullananlarin sorunudur.

Gelecek Linux'un sunucu olarak kullanilmasi onerilmiyor. Masaustune
yonelik bir dagitim oldugunu defalarca vurgulamaya calistik. Deneyimli
bir kullanici pek tabiki sunucu olarak da kullanabilir fakat biz sunucu
olarak kullanilmasini onermiyoruz. Gelistirici sayimiz kisitli oldugu
icin bu dagitimin her iki alana birden yonelmemesi gerektigini cok
onceden kestirmis ve aslinda o donemlerde adini koymamis olsak bile
Mozaik Server fikrini ortaya atmistik.

Yine baska bir mektuptan...
> [...]
> hatta gelistirilmemisti. ornek: rpm. Bugun ise Linux la ilgili cok fazla
> olanak var. dolayisi ile iyimser olarak bakarak 5-6 yil oncesi ile
> bugunu karsilastirmak cok dogru degil. RedHaT veya baska dagitimlar
> taban olarak alinarak cok kisa zamanda su an cesitli yeni dagitimlar
> olusturabiliyor. 2 sene ise bir dagitimin gelisimi icin oldukca onemli
> bir suredir. Hele de elinizde cok fazla kaynak varsa. RedHaT, SuSE nin
> kurulduktan 2 sene sonraki halleri ile kiyaslama yapin ve o zaman
> ellerinde olan imkanlar ile. Bircok sey yeniden yazildi. Yeni seyler

Bunu aciklamaya fazla ugrasmayacagim. 2 yil uzun bir sure ama bazi
talihsizliklerden ve 2 yil gecmis olmasina ragmen gelistirici sayimizda
bariz bir artis olmamasindan dolayi Gelecek Linux en azindan benim
dusundugum bir hiz ile ilerleyemedi. Her durumda sonucta firma ici
problemlerimiz. Ama yinede en azindan Mandrake'cilere gelen destekleri
gordugumde kiskanmiyor degilim...

Ama karamsar olmaya da gerek yok. Gelecek Linux uzerine dusen gorevi
bence iyi yapti. Atmasi gereken birkac adim daha var. Daha sonra gorevi
zaten Mozaik Server'a birakacak. Mozaik Server tabaninda kullanilan ve
gelistirilen teknoloji bir Masaustu dagitim da dusunulerek hazirlandi.
Mozaik Server, Gelecek Linux'un de temellerini olusturacak.

> Umarim anlatmak istedigim anlasilmistir. O zaman ki imkanlar ile
> yapilabilenler ve bugunku imkanlarla yapilabilenleri "zaman ve imkan"
> bilesenlerini dusunerek tekrar gozden gecirirseniz ne demek istedigim
> daha rahat anlasilabilir.

Burak Hocam konuyu son derece iyi aciklamis. Ben imkanlardan hic
bahsetmeyeyim. Aglamak isteyen acikli Turk filmlerini seyretsin :)).
Tabi ki saka, tek sorunumuz insan. Calismaya istekli yeterli insan yok
ortada malesef.

> Umarim ne demek istedigim de anlasilmistir. Ki ben bu eksikligi soylerek
> dagitimci kisilere yardimci oluyorum temel olarak.

Kesinlikle anlasiliyor, gelen tum yorumlarin hepsini bas ucumuza
koyuyoruz gerektiginde yardim almak icin. Listedeki bazi agresef
mektuplara elimde olmadan biraz sitem ile cevap verebiliyorum bazen ama
onlar dahi bizi itici gucte. Ne yazikki "gonullu yonu agir basan" bir
calisma sert bir sekilde elestirildiginde biraz duygusal davraniyorum
yalnizca.

Serdar Hoca'nin mektubundan...
> Gelecek bugune kadar RedHat'in pesinden gitmis. Bu......

Aslinda pesinden gitmis ifadesi yalnis. Biraz bastan anlatayim...
Gelecek A.S. yerli bir dagitimin eksikligini gordu ve bu yonde calismaya
baslanmasi kararini aldi. Bir dagitimda olmasi gereken herseyi bir anda
gerceklestirme imkanimiz yoktu. Gelistirici sayimiz yalnizca 3 ile
sinirliydi (Mustafa Baser, Gorkem ve ben) ki bukadar insan ile
gerekenleri yapmanin imkani yoktu. Herseyi (installer, initscripts,
vs...) birakin yalnizca paketlerin derlenmesi ile bile bu kadar adam
ugrasamazdi. Kaldi ki o zamanlar yerellestirme ve Turkce yazdirma ve
cikti alma sorunlarini da halletmemiz gerekiyordu.

Biz de bir dagitim secme yoluna gittik. Biraz arayistan sonra Redhat'da
karar kildik. Cunku hem gelisim, hem de lisans modeli bize cok uyuyordu.
Eninde sonunda kendi dagitimimizi olusturacagimizi biliyorduk. Hatta
bunu ikinci dagitimdan sonra yapma planimiz vardi ama bazi
talihsizlikler oldu. Sonuc olarak yine insan gucu engeline takildik.
Gelecek Linux 1.1'i ancak Gorkem'le 15 gun boyunca geceli gunduzlu
calisarak cikartabildik. Nasil bir tempoda oldugumuzu tahmin edersiniz
ki inittab dosyasinin son satirindaki hatayi bile gorememisim :)...

Herneyse sonuc olarak hizli bir sonuc elde etmek icin Redhat'i ilk
olarak temelimize uygun gorduk. Zaten su anda da Mozaik icin birlikte
calisiyoruz :))...

Serdar Hoca'nin baska bir mektubundan...
> [...]
> ana kadar yapilanlarla paketler nasil toplanir, nelere dikkat edilir,
> boot.img nasil olusturulur vs. hepsini iyice ogrenmis durumdalar.
> Dahasi GL 1.0 donemine gore baktigimizda, destek yapilanmasi nasil
> olmali boyle siradisi bir urun icin gibi sorularada cevaplari bulmus
> durumdalar. RedHat'i minciklayip dagitim yaparak, migren olmak pahasina
> en azindan dagitim toplamayi ogrenmis oldular. Maalesef, dagitim
> nasil yapilir HOWTO yok ortada. Bu is gorundugunden hakikaten zor.
> Bilhassa Gelecek A.S. icin bu isin ayni zamanda ekmek parasi demek

Aslinda daha once de soyledigim gibi Gelecek Linux, Gelecek A.S. icin
ekmek parasi demek degil. Ekmek paramizi cok daha kolay yollardan
cikarabiliriz. Gelecek Linux'un cok daha farkli bir misyonu oldugunu
dusunuyorum ben. O misyonun buyuk bir bolumunu tamamladi, bir kismi
kaldi. Bunlari siz deneyimli gozler cok daha iyi gorebiliyorsunuzdur,
zaten benim bunlari anlatmaya mecalim kalmadi artik :)).

Murat Bey'i tanimam. Iki defa uzaktan gordum yalnizca. Bir defa
konusmasini dinleme sansim olacakti ki seminer gec basladigi icin cikmam
gerekmisti. Yaptigi isleri de bilmiyorum, dolayisi ile nasil bir dahi
oldugunu bilemem. Ama siz de biliyorsunuz ki Sayin Hocam ben gayet
normal bir insanim (umarim anormal oldugumu dusunmuyorsunuzdur :)). Zaten
dahi olmaya da gerek yok Linux dagitimi cikartabilmek icin. Bunlari
yazmamin tek bir nedeni var, *insanlari gelistirmeye cekmek*. Insanlar
gelistirmeye, uretmeye baslamak icin dahi olmak gerekmedigini gorsunler.
Haftada birkac saatlik calismalar birlestiginde oyle guzel isler
cikabilir ki.

saygilar,
iyi calismalar.

--