[Linux] Re: Linux Istanbul 2002

From: Serdar Koylu (serdarkoylu@fisek.com.tr)
Date: Mon 09 Sep 2002 - 13:56:17 EEST

09 Sep 2002 14:11 EEST tarihinde yazmışsınız:

> Merhaba,

Merhaba...

> [...]
> olusturabiliyor. 2 sene ise bir dagitimin gelisimi icin oldukca onemli
> bir suredir. Hele de elinizde cok fazla kaynak varsa. RedHaT, SuSE nin
> kurulduktan 2 sene sonraki halleri ile kiyaslama yapin ve o zaman
> ellerinde olan imkanlar ile. Bircok sey yeniden yazildi. Yeni seyler
> gelistirdiler bu 2 sene icinde.
>
> Umarim anlatmak istedigim anlasilmistir. O zaman ki imkanlar ile
> yapilabilenler ve bugunku imkanlarla yapilabilenleri "zaman ve imkan"
> bilesenlerini dusunerek tekrar gozden gecirirseniz ne demek istedigim

Aklin yolu bir sevgili Murat.. Su anda Bizde aynisini dusunuyoruz. Gelecek Linux 2.0'da standart RedHat'ten son derece farkli. Nasil dersen, gorunum olarak. Sistemin temeli RedHat. FSH, init proseduru vs. Fakat mesela kerneli ayni degil. Bu nedenle Gelecek Linux icin Mandrake stili bir yaklasim diyebilirim.

Ama sen ve Umut ile taksimde konustugumuz gunu hatirlarsin. O gunden sonra konuyu buyuk bir yolayrimina tasidik. Soylediklerinde tamamen haklisin ve bunu Gelecek Linux ekibide goruyor. Benim sorumlulugum Mozaik serisinde. Bu henuz daha piyasaya hic surulmedi. Su anda o arkadaslar gercekten ozgun olabilmek icin buyuk gayret icindeler. Fakat onlarin tecrubeleri az. Senin gibi dahiler her zaman bulunmuyor. Su ana kadar yapilanlarla paketler nasil toplanir, nelere dikkat edilir, boot.img nasil olusturulur vs. hepsini iyice ogrenmis durumdalar. Dahasi GL 1.0 donemine gore baktigimizda, destek yapilanmasi nasil olmali boyle siradisi bir urun icin gibi sorularada cevaplari bulmus durumdalar. RedHat'i minciklayip dagitim yaparak, migren olmak pahasina en azindan dagitim toplamayi ogrenmis oldular. Maalesef, dagitim nasil yapilir HOWTO yok ortada. Bu is gorundugunden hakikaten zor. Bilhassa Gelecek A.S. icin bu isin ayni zamanda ekmek parasi demek oldugunu dusunurseniz.

Kaygilarinda ve tespitlerinde cok haklisin. Bu tespitleri bizde yaptik. Dilini cene kemigine baglayan askiyi koparip gordugun herseyi yazman bizim icin cok onemli. SEnin gibi bi ustaddan "Beceriksiz avareler, boyle rezalet mi olur? Bu ne bicim penguen resmi boyle, burnu bir karis havada ?" gibi bir soz isitmek bizim icin onur olacaktir. Elbette sadece sen degil. Bu sekilde destek olacak olan tum arkadaslar icin ayni konu gecerli. Mozaik serisi server tabanli oldugu icin daha az paket gerektiriyor ve onu zaptetmemiz kolay. Bu seri ile her halukarda basederiz. Yeni platformu oturttuktan sonra sira simdiki Gelecek Linux'a yani Desktop edition'a gelecek. O da mevcut dagitimlardan cok derin bir ucurumla ayrilacak. Zaten isi bilenler SlackWare ile her seyi guzelce yapiyor. Ama hic bilmeyen birisi bu Linux'u cok daha etkili kullanabilecek. Bir windows gibi degil, Linux olarak ve Linux'un gercek gucunden faydalanarak.

Elestirileri bekliyoruz. Gelismeleri yayinlamak icin bir site hazirladik. www.clirp.org Su anda tamamen under construction. Elimizdeki mevcut bir kac resmi filan oraya yapistirdik. Site olunca, eli kazmali olan bir adamdan daha fazlasini verebilmek istedik sadece. Kisa bir sure sonra dokumantasyon, protokol tanimlari, sistem altyapisi vs. hepsini oncelikle ingilizce olarak yerlestirecegiz. Ama tum dokumanlar genellikle once turkce hazirlaniyor. Bu nedenle dileyen hemen herkese bunlarin turkcesini iletebilecegiz gibime geliyor. turkce olanlar "development" versiyon, Ingilizce olanlar ise "stable" versiyon. Eger ilgi gorurse bu konudaki gelismeler icin bizim serverlerde bir liste filanda acabiliriz.

Henuz yolun basindayiz. Temel bilesen olan paket yonetici, konfigurasyon arabirimlerini filan hazirliyoruz su anda. Ama bunlar yapilirken bir dagitimi XML tabanli arabirim ve yeni bir paketciye cevirmek vizyonuna degil, bahsettigim vizyona yonelik yapiliyor.

Bu arada baska bir Linux dagitimi cikiyor olmasi gercekten sevindirici bir haber. Her yonden. O arkadaslara da elimizden gelen destegi vermeye hazirim. Umarim herkeste hem bizim icin, hem onalr icin ayni sekilde davranir. Bence bu konu rakip onlar seklinde dusunulemeyecek bir olgu. SuSE, Caldera vs. nasil unitedlinux olarak birlesebiliyorsa, bizlerinde ortak calismalar yapmamiz onemli olacaktir. Bu noktada, sadece dagitim ureticilerinin degil, konuyla ilgili herkesin destegi cok onemli.

Saygi ve sevgiler..