[Linux] Re: Linux Istanbul 2002

From: Baris Metin (baris@gelecek.com.tr)
Date: Sat 07 Sep 2002 - 01:10:02 EEST

Selamlar,

Wed, Sep 06, 2000 at 09:03:05PM +0300 , İsmail Öztürk :

> [...]
> Evet sanirim turkce probleminden dolayi yazimi okumakta zorlandiniz ..
> Ben gelekcek cemaati tu kaka dir gelecek yada benzer calismalar kotudur
> demedim ..
>
> Linux uzerinde olacak her turlu yerelestirme bizler icin cok onemli .
> Bunun getirisini tartismak linux grubunda zaten anlamsiz ..
> Gelecegin bu konudaki calismalarini desteklemeyen yada gelecege linux la
> ilgilenipte sempati gostermeyen kisiler varmidir bilemem ..
> O tur tartismalarada hic girmedim zaten ..=20
> Ama bir gercek var , Cin linux a bu benim milli isletim sistemim diyemez

Der. Oyle de guzel diyor ki ustelik Cin'li aksaniyla :). Bir onceki
mektubumda neden diye bilecegini acikladim tekrar yazmama gerek yoktur
umarim.

> . Yerel dagitimim diyebilir :) Gecmiste Beos vardi hala var ben cokta
> severim .. Simdi open beos projesi var .. Yakinde be portlarida cikmaya
> baslayabilir multimedya isinde cok basarili cunku ..
> Bir zamanlar parayla satiliyordu simdi serbest .. Yarin ben openbeos u
> yerelestirip iste milli isletim sistemi budur diye ciksam biraz komik
> olur .. Ama beostan esinlenip linux tan unix ten esinlenip kendi lib
> lerimle kendi app larimla bu ise girersem o farkli=20

Bir arastirin isterseniz ne kadar insan gucu ve ne kadar kaynak gerekli
olacak herseyi sifirdan yapmaya calisirsaniz.

Amacin ne oldugunu unutmayin lutfen. Amac isletim sistemi yapmak degil.
Yapilan isletim sisteminin diger sektorlerde kullanilarak uretim,
egitim, vs. dallarinda sonuc elde edilmesi. Bizim icin bilgisayar bir
amac olabilir ama Ulusal Isletim Sistemi dediginiz zaman tepeden
bakmaniz ve herkesi gormeniz gerekiyor. Insanlar bilgi teknolojilerini
kullanarak *is yapmak* istiyorlar. Bilgisayar onlar icin yalnizca
*islerini gorecek* bir arac. Onlar icin alt tarafta ne kullanildigi
onemli degil.

Ama ulusal gozle bakarsaniz, disariya para akitmayan bir sistem
kullanilmasi elzemdir. Yani "Aa evet guvenlik acisindan isletme
maliyeti acisindan cok cok iyi" dediginiz sey zaten ana amaclar.
Bilgisayar sektoru diger sectorlere yardimci bir sectordur ve onlarin
islerini kolaylastirmak amactir...

> [...]
> kesvetmeye gerek yok .. Onemli olan guclu ve ucuz olan bir plartformu
> olabildigince hizli bir bicimde yerellestirmek .. Ve o plartform
> uzerinde olusan ticari butun olusumlara destek vermektir ..
> Sizin benzetmenize bir sey eklemek zorundayim ..
> Lisans altinda urettiginiz urun .. Sizin degildir .. Lisansini planini
> baskasindan aldiginiz urunu uretmeye baslayarak benzer pazarda kendi
> urunlerinizi uretmeyi basarirsiniz sadece=20
> Ama renault cikip ben turkiyenin milli arabasayim derse ..
> Biraz ayip etmis olur kendisini kuran fransizlara ..

Tamamen farkli sektorler hakkinda bir benzetme yapmissiniz. Benzetmenize
"renault arabasini GPL lisansi ile dagitsa ben de onu alir ulusal
arabamiz yaparim pek bir guzel" gibi bir benzetme ile de cevap
verilebilir. Ama benzetmenizde mantik hatasi oldugu icin benim benzetmem
de hatali olacaktir.

Sonucta araba uretmek icin fabrikalara, calisacak insanlara, gerekli
malzemelere ihtiyaciniz var. Eger benim elimde bunlar olmazsa yine araba
uretemem. Ama benim elimde Linux kernel var. Ben o kernel uzerine
neleri, nasil koyabilecegimi biliyorum. Nasil ulusal capta
kullanilabilecek bir hale sokabilecegimi biliyorum. O zaman Linux benim
icin uygundur ve Ulusal Isletim Sistemi'min temelinde kullanabilirim.

> Sevgiler Saygilar hormetler .

saygilar,
iyi calismalar.

--