[Linux] Re: Linux Istanbul 2002

From: Baris Metin (baris@gelecek.com.tr)
Date: Sat 07 Sep 2002 - 00:48:16 EEST

Selamlar,

Crypted yazinizi okuyabildigim kadari ile cevaplamaya calisayim.

Wed, Sep 06, 2000 at 02:29:21PM +0300 , İsmail Öztürk :

> Merhaba ..=20
>
> Bende bili=FEim fuar=FDna kat=FDlmad=FDm .. Hemde insanlara =
> g=F6sterebilecek bir
> =FCr=FCn=FCm varken .. :)=20
> Ulusal i=FEletim sistemi .. Eger bir i=FEletim sistemini ba=FEtan sona =
> kendi
> memleketinde tasarlam=FD=FEsan ..
> Kernelini ve uzeinde cal=FDsan app lar=FD kendi memleketinde kendi =
> zekanlar

Hic bir programi kendiniz yazmak zorunda degilsiniz. Acik kaynak kodun
guzelligi bu. Bu yuzden linux'un bir felsefesi vardir diyoruz. Kodun
paylasimi ilkedir. Kaldi ki kernel yazmak icin bastan ugrasmak, tum
donanimlar icin suruculeri ile vesaire ugrasmak cok afedersiniz ama
kelimenin tam anlamiyla sacmaliktir.

Ulusal isletim istemini, istersenin genelde bir isletim sistemini ve
uygulamalari ne icin kullandiginizi bir dusunun. Amaciniz *is yapmak*,
*arastirma yapmak*, calismak.

Linux kernel'inin gelistirilmesi ile tum Dunya'dan yuzlerce kisi
ilgileniyor. Biz kendi ulkemizde oturup "Ulusal Isletim Sistemi"
yapacagiz diye kernel ile ise baslarsak herkes guler bize. Herkes olmasa
bile eminim 1,5 milyarlik Cin kesin guler. Adamlarda istemediginiz kadar
insan gucu var ama onlar bile Ulusal isletim sistemi olarak Linux'u
secmisler. Neden acaba? Cinliler cok mu beceriksiz? Kendi kernel larini
yazamiyorlarmi?

Yine Cin ayni sekilde ofis yazilimi icin biraz degistirilmis bir
OpenOffice.org kullaniyorlar. Neden bastan yazmadilar bir ofis yazilimi?

Yazinizdan "Ulusal Isletim Sistemi" kavramini anlamadigini anliyorum
ben. Ulusal isletim sistemi sizi disariya bagimliliklardan kurtarmali,
kendi yaginiz ile kavrulmanizi saglamali. Ama size is te yaptirmali.
Bana Ulusal Isletim Sistemi yapiyorsaniz herseyini kendiniz yazmaniz
gereklidir derseniz sozlerinizi ciddiye almam.

Ayni sekilde "Acik Kaynak Kodlu Yazilim" kavramini da dogru olarak
kavramak gerekiyor.

Emin olunki kendi cekirdegimizi yazariz, ama gerek yok. Ortada Linux
var. Lisanslar bana "al kullan" diyor. Neden kullanmayayip da kernel
yazmakla zaman harcayalim? Kac bilgili insan gereklidir tam anlami ile
fonksynel bir kernel yazmak icin sizce? John Hall Digital'da isletim
sistemi icin 600 kusur kisi calistiklarini soylemisti mesela. 600 kisi
bulabilecekmisiniz siz bana? Hadi bulduk, bu kadar insani calistirmak
icin finansi kim saglayacak?

> ve mant=FDg=FDnla olusturmussan ve senin i=FEletim sistemin; =FClken =
> taraf=FDndan
> begenilmi=FE kurumlar=FD taraf=FDndan kullan=FDl=FDr olmu=FE o =FClkenin =
> insanlar=FD
> taraf=FDndan uzerinde app geli=FEtirilen herkesin kulland=FDg=FD bir =
> i=FEletim
> sistemi olmu=FEsa senin ulusal olmu=FE bir i=FEletim sistemin var .. :)=20
> Haa bui=FEi Linux uzerinde yaparsan .. Ulusal bir linux dag=FDt=FDma =
> sahip

Bir not. Linux bir kernel'dir. RedHat bir isletim sistemidir. Isletim
sistemi ve kernel kavramlarini da bilmek gerekir.

MacOs X alt tarafinda Mach kernel, BSD vs. kullaniyor. O zaman MacOs X
bir BSD dagitimi. Bir de yeni isletim sistemim diye cikmis ortaya
Apple :)

Isletim sistemi kernel degildir. Ulusal isletim sistemini gelistiriken
isterseniz HURD islerseniz Linux isterseniz bulabileceginiz baska bir
kernel (pek cok kernel var bulabileceginiz) kullanabilirsiniz. Linux
olgun bir kernel, donanim destegi vs. de oldukca iyi. O zaman ben onu
secerim.

> olmu=FE olursun .. Nihayetinde kendin 2 sat=FDr kod yazmadan yard=FDm =
> sever
> insanlar=FDn emegini al=FDp ahha buda benim buda benim i=FEletim =
> sistemim
> demi=FE oluyorsun ..

GPL lisansini bastan sona dikkatlice bir okuyun.

> Bi nevi insanlar=FD kand=FDrmakt=FDr Linux u ulusal i=FEletim sistemi =
> ilan etmek

> Kodunu yazmad=FDg=FDn sadece turkcelestirdi=F0in baskalar=FDn=FDn =
> yazd=FDg=FD tool
> lar=FD app lar=FD al=FDp bu benim i=FEletim sistemim bu benim guvenlik =
> sistemim
> diye tak=FDlmak kopya cekmek bile de=F0ildir .. Asl=FDnda bu hediye =

Lisansi tekrar okumanizi onerecegim.

> [...]
> durum ortada :)=20
> Ama sak=FDnha oyle paketleri derleyip Ahha i=FEte ulusal i=FEletim =
> sistemimiz
> diye ortaya c=FDkmayal=FDm . O sadece bir da=F0=FDt=FDm .. :) ulusal =
> dag=FDt=FDm ..
> Ulusal dag=FDt=FDmlar=FD tabiiki destekleyelim ama i=FEin di=F0er =
> k=FDsm=FDnada
> bakal=FDm ..=20
> Aa evet guvenlik ac=FDs=FDndan i=FEletme maliyeti a=E7=FDs=FDndan =E7ok =
> =E7ok iyi ama
> senin ulkende bu i=FE bilinmedikten sonra bu i=FE hikaye ..

Her seyi bilmek zorunda degiliz. Ama bilinmedigini nereden cikardiniz?
Ulusal Isletim Sistemi olarak Linux'u secebilmemiz icin once mutlaka
isletim sistemi bilgimizi mi ortaya koymamiz gerekiyor? Ben size nasil
boot loader yazilacagini, IPC anlatmadan da Ulusal Isletim Sistemimizi
gelistirebiliriz diye dusunuyorum.

> [...]
> k=FDs=FDtlam=FD=FE bir
> =FClke ..Redfalg yapt=FD diye taktir goremez ..=20
> =DDranl=FDlar=FDnda kendi da=F0=FDt=FDmlar=FD var .. Araplar=FDnda var =
> .=20
> Bunu yapmak zorundalar cunku teknolojiye ihtiyaclar=FD var .. Ve
> teknolojide linux ta g=F6z=FCn=FCn =F6n=FCnde oluyor .. Daha kolay =
> =F6=F0renebilmek
> i=E7in f=FDrsat=FDn var .
> Linux u al=FDp kullanmak mesele diil bence .. Mesele onu inceleyip kendi
> fikirlerini katmak onu kendine benzetmek .. Ondan bir =FEeyler =

Merak etmeyin hepsi yapiliyor.

> =DEimdi sen linux u al =F6n=FCme koy sonrada al i=FEte t=FCrk i=FEletim =
> sistemi de
> . :) iyi yani ..yada =E7ince bir linuxu al =E7in i=FEletim sistemi de =
> :))
> Yok be abi o linux sadece ..
> =DDyi g=FCzel bir hediye=20

Ozur dileyerek sunu soylemek zorundayim. Hem teknik, hem de felsefi
temel bilgi eksiklikleriniz var. Ben olsam once sorup nedir, ne degildir
ogrenip ondan sonra dogrunun nasil olmasi gerektigini anlatmaya
calisirdim. Ama yine de yapici olmak icin elimden gelen tum cabayi
gosterirdim.

saygilar,
iyi calismalar.

--