[Linux] Re: Linux Istanbul 2002, acik kaynak modeli bir uretim devrimi mi?

From: Ozer Tayiz (otayiz@superonline.com)
Date: Tue 17 Sep 2002 - 12:05:52 EEST

Merhabalar;

>Lisans altinda urettiginiz urun .. Sizin degildir .. Lisansini planini
>baskasindan aldiginiz urunu uretmeye baslayarak benzer pazarda kendi
>urunlerinizi uretmeyi basarirsiniz sadece=20
>Ama renault cikip ben turkiyenin milli arabasayim derse ..
>Biraz ayip etmis olur kendisini kuran fransizlara ...

Herhalde size anlatamadigimiz sey su: Renault'un marka ve patent
yasalariyla korunmus tasarimlari ile iliskin lisanslarla, GPL ve FSF'nin
yayinladigi tum diger ozgur yazilim lisanslarini karsilastirmaniz abes
olur. Ticari anlamda onceden bildiginiz tum lisanslar, tum ticari haklari
tasarim veya fikri ve mulkiyet (intellectual property) haklarini, onu
tasarlayana veren, tasarimciyi koruyan lisanslardir.

GPL basta olmak uzere, tum Ozgur Yazilim Lisanslari, yazarinin sahip oldugu
tum haklari, tum halka veren, ve kullanicinin haklarini korumaya
yoneliktir. Yani, ben GPL lisansli bir yazilimi benimseyip kullaniyorsam,
bu program benimdir. Milletce GPL lisansli bir programi begenip, benimseyip
yaygin olarak kullanmaya baslarsak, o da olur milli program. Bu bu kadar
basit. Bunu saglayan da GPL lisansi.

Eger, Renault cikip da, tum tasarim, marka, patent gibi lisanslari GPL ile
lisanslamis olsaydi, sizin Turkiye'de kendi kurdugunuz bir Renault
fabrikasi da, Turkiye'nin milli arabasini uretebilirdi. Hicbir sorun da
olmazdi.

Bence GPL basta olmak uzere, acik kaynak lisanslari, ve son kullaniciya
tanidigi haklari dikkatle bir okuyun.

http://www.gnu.org/copyleft/gpl.html

Bu arada, aklima geldi de, yukarida "Renault GPL lisansli uretiliyor
olsaydi" derken, aklima baska bir tartisma konusu geldi...

Eger GNU/GPL/AcikKaynak ile program uretimini, bir uretim modeli devrimi
olarak degerlendirirsek, sizce bunun uzun vadede diger dektorlere de
yayilma, ve giderek herseyin uretiminin ucuzlamasina, hatta bedavalasmasina
dogru bir yonelim olusturabilir mi? Ornegin:

-Kitap, muzik, siir, gibi, dijital olarak iletilebilen her tur yaygin sanat
dali, AcikKaynak mantigi ile uretilebilir mi?

-Acik kaynak veya GPL mantigi, giderek daha endustriyel fikri mulkiyet
urunlerine (patentler, tasarimlar, vs) uygulanabilir mi? Mesela dunyaca
herkese Mercedes ve BMW satilacak yerde, birisi basta cok ilkel de olsa,
GPL lisansli bir araba tasarimi yapsa, zamanla Linux'un ticari isletim
sistemlerine kafa tutan bir urun ortaya ciktigi gibi, Mercedes'e BMW'ye
kafa tutan bir araba ortaya cikabilir mi? Ozellikle bugunun patent ve marka
yasalarinin gunumuz endustriyellesmis ulkelerini korudugu dusunulurse, bu
tur bir yaklasim, 3. dunya ulkeleri icin bir kalkinma modeli olusturabilir mi?

-Daha Acik Kaynagin karlilik modelleri bilisim sektoru icin tartisilirken,
marka, patent, lisans korumalari olmadan diger sektorlerde ticari sirketler
kendileri icin karlilik modelleri gelistirebilirler mi?

-Tipki Acik Kaynak ile Linux uretiminin en onemli kismini RFC'ler ile
standartlastirma, moduler yapi, ve internet sayesinde hizli, organize bir
iletisim olusturdugu gibi, ayni araclar, diger sektorlerde de ayni
sonuclara ulasabilirler mi? Mesela ayni yontemlerle, her araca baglanabilen
standart bir radyator, standart motor, piston vs. uretilebilir mi?

Burada kisa vadelerden bahsetmedigimi, 20-50 yil gibi uzun vadelerden
bahsettigimi belirtmek isterim.

Hadi bakalim... Attim bir tas... Ugrasin cikarmaya...

Saygilar, sevgiler, hurmetler...

Ozer Tayiz.

---