[Linux] Re: qmail kullananlara soru

From: Baris Metin (baris@gelecek.com.tr)
Date: Fri 21 Jun 2002 - 16:22:15 EEST

Fri, Jun 21, 2002 at 02:49:00PM +0300 , Murat Koc :
> Selam,

Selamlar,

> Himm musterinin her istedigi onemli mi?
> Onemli olan sizin adamin ihtiyaclarini belirlemeniz ve ona uygun
> cozumler sunmaniz. Bu da oncesinde detayli bir on-analiz gerektirir
> tabii ki. Bunlarin sonucunda eger adama kardesim sana su su gerekir buna
> buna ihtiyacin yok dedigin halde adam illa ben bunu istiyorum derse o
> onun problemidir.

Adamin ihtiyaclarini Qmail'de karsilar sendmail'de postfix'de ihtiyaci
hepsi karsiladigi icin musterinin istedigini yapiyorum tabi ki.

He, qmail'in adini duyup ben X kadar domain tutan sunucumu qmail'e
gecirmek istiyorum diyenler oluyor. Once soyluyorum eger ihtiyacinizi
karsiliyorsa neden degistirmek istiyorsunuz diye. Ama istiyorsa yine de
ben karisamam...

> San sohreti var diye 100Mb lik database icin adam oracle kur derse sana
> sen hemen kurayim mi dersin? Ayni isi mysql/postgresql ile daha hizli
> yapabilecegini bildigin ve adamin ihtiyaclarini karsiladigini bildigin
> halde? Yoksa once bak oracle a ihtiyacin yok bu bu var senin isini gorur
> mu dersin?

Ozur dilerim ama bu biraz elmayla armutu karistirmak olmus. MTA'dan
bahsediyoruz. Zaten basit (SimpleMTP)bir protokol ustunde calisan bir
sunucu. Her ikisi de ihtiyaci sorunsuz olarak karsiliyor. Her ikisi de
ulasilabilir, dilendiginde ozellestirilebilir. Demek ki tek kriter
tercih oluyor...

> Ucretli/ucretsiz yazilim karsilastirmasi yapmadan bu ornegi verdim. Yani
> sadece Ornek olmasi icin.

Kriteri anladim fakat yine de biraz alakasiz geldi. Ne qmail oracle, ne
de sendmail mysql...

> ben qmail performanssiz demedim ki :)) sadece 3. sirada dedim su an
> gorunen o ki postfix en performansli MTA.

Cok durumda 1. veya 5. sirada olmasi hic fark etmeyecektir MTA'nin
performans olarak. Fark eden durumlarda da ona gore secim yapilir zaten.

Bu arada 3. sirada oldugu konusunda hem fikir degilim :). Ama bir test
yapmadim bu aralar yapmayi da dusunmuyorum dolayisi ile konu ustunde
tartismaya gerek yok :).

> Himm buna katilmiyorum cunku postfix de exim de en az qmail kadar kolay
> yapilandiriliyor. Ozellikle potfix cok kolay ve kuruluyor ve
> yapilandiriliyor. Qmail kolay yapilandiriliyor ama postfix e oranla daha
> zor kuruluyor.

Bu gorece. Kisisel makinamda postfix kullanmama ragmen qmail bana daha
kolay geliyor.

> hah guncelleme olayi :) bunu bekledim birilerinden. DJB gerek gormuyor
> degil, yapmiyor. Cunku qmail kullanicilarinin istedikleri pek cok sey
> var ama DJB yapmiyor. Bundan dolayi o kadar patch var. Normal sartlar
> altinda bu kadar kullanilan ve yeni ozellik saglayan patchler ana yapiya
> coktan dahil olur degil mi? DJB neden upgrade yapmiyor derseniz ise
> qmail2 i yaziyor ondan dolayi.

Qmail2'yi yazsin dagitsin ona da bir dolu patch yazar kullaniriz :).
Yine ayni sey. Bana iki tane patch cakip qmail derlemek zor gelmiyor.
Toplam kac satir kodu varki qmail'in. Sendmail'in 6'da 1'i.
1dk da derleniyor.

> simdi soyle soyleyelim, belirli bir seviyeye gelmis olan Linux
> kullanicilari icin kurulum yapmak filan turu seyler pek problem
> degildir, bunu bilirsin. postfix ile birkac ay once ilgilenmistim ki
> oncesinde ben de ilgilenmemistim cunku exim ve sendmail i cok iyi
> biliyorum ve ikisi de benim ihtiyaclarimi karsilayabiliyor. Ama nedir
> postfix kurulumu 10 dakika maks ogrenmen. Hadi qmail daha zor diyelim
> 30dk kurulumunu ogrenmen maks 30dk da da bir bash script yazarim. 1
> saatte heryere kurabilecegim bir sey yaparim.

Demek ki kurulumu da zor degil :).

> dolayisi ile bizler icin dogal olarak zor gelmeyecektir bunlar ama daha
> acemi olanlar icin zor olacaktir.

Acemi olanlar icin de o bash scripti biryerlerden yayinladigin zaman
onlara da zor gelmiyor.

> Patch diyorsun, diyelim ben ldap patch yaptim. sonra lazim oldu quota
> patch i haydaaa al bastan derle koy baska birsey lazim oldu hoppaa al
> onu koy derle bastan. Cok mantikli degil. veya ne yaparsin butun
> patchleri ilk kurulumda cakarsin, sonra yeni istedigin birsey icin patch
> cikar hoppaa bir daha. degil mi? neden peki cunku DJB qmail2 i yaziyor
> ondan dolayi bu patchleri toplamiyor alin ne haliniz varsa gorun diyor.
> Iste bu kadar patch olmasi aslinda sakat bir durum.

Sakat bir durum dogrudur. Tek dez avantaji olarak lisansini gostermem bu
nedenleydi.

> sendmail in sundugu ozellikleri fakat ne yazik ki su an diger MTA lar
> saglayamiyor. O kocaman crypted konf dosyasinin icinde neler neler
> yapabileceginizi bilseniz :)) benzer sekilde exim de oyle ama konf u
> crypted degil :)

Sendmail kocaman bir kamyon. Icerisinde cok sey tasiyabiliyor ama yine o
kocaman conf dosyasi tokezletiyor. Ama o dosyayi dogru
yapilandirdiginizda kamyona nitro takmis gibi birsey olur sanirim :).

> tabii ki oyle. benim amacim qmail kullanicilarina biraz baktigim zaman
> cok fazla yapismis olduklarini gordum qmail e bence biraz fazla gibi ve
> sanki diger MTA lari begenmiyorlar da en iyisi qmail mis gibi
> dusunduklerini gordum. Yanlis olabilir bu benim gorduklerim sadece oyle
> de olabilir. Bu yuzden sormak istedim neden daha iyisi var iken ve qmail
> i kullanma sebeplerinizi size cok daha iyi karsilayabilecek postfix gibi
> bir MTA varken qmail de kalmissiniz diye.

Uygun olan kullanilir kesinlikle. Sanmiyorum ki kimse baskasinin yazdigi
bir programa tarikat gozu ile bakip ben "bunu kullanacagim, olsun
digerleri" desin :).

> Omer bizim ferrari ye ihtiyacimiz var demisti. Neden 300km/h da
> sinirlandiriyorsun ki kendini lamborghini(exim) gibi 330km/h varken veya
> daha iyisi McLarenF1(postfix) 376km/h varken?

Kadran 300km/h de olsa en fazla 130km/h (TEM) ile kullanacak isem
hangisini aldigim fark etmmiyor :).

iyi calismalar,

--
Baris Metin