[Linux] Re: qmail kullananlara soru

From: Murat Koc (murat.koc@frontsite.de)
Date: Fri 21 Jun 2002 - 14:49:00 EEST

> Selamlar,

Selam,

> Konu uzerinde epey tartisilmis sanirim. Fazla vaktim olmadigi icin
> hepsini okumadan yalnizca kendi acimdan cevap vermek istiyorum. Uzerinde
> tartisilmis konulardan tekrar bahsedersem /dev/null uygundur :).

tartisildi bayaa ama farkli dusuncelerin var cevaplamak isterim.

> Nedenler cok uzun degil aslinda. Asagida bahsettiginiz gibi :
>
> San/Sohret: Yahoo qmail kullaniyormus, hotmail outbound da qmail
> kullaniuyormus. Bunu duyan X sirketi bana gelip ben Qmail kullanmak
> istiyorum bunu kur bana demez mi sizce ???

Himm musterinin her istedigi onemli mi?
Onemli olan sizin adamin ihtiyaclarini belirlemeniz ve ona uygun
cozumler sunmaniz. Bu da oncesinde detayli bir on-analiz gerektirir
tabii ki. Bunlarin sonucunda eger adama kardesim sana su su gerekir buna
buna ihtiyacin yok dedigin halde adam illa ben bunu istiyorum derse o
onun problemidir.

San sohreti var diye 100Mb lik database icin adam oracle kur derse sana
sen hemen kurayim mi dersin? Ayni isi mysql/postgresql ile daha hizli
yapabilecegini bildigin ve adamin ihtiyaclarini karsiladigini bildigin
halde? Yoksa once bak oracle a ihtiyacin yok bu bu var senin isini gorur
mu dersin?

Ucretli/ucretsiz yazilim karsilastirmasi yapmadan bu ornegi verdim. Yani
sadece Ornek olmasi icin.

> Performans: Tamam postfix'de performansli hatta sendmail de dogru
> yapilandirildiginda qmail 'den daha iyi performans veriri belki. Ama
> Qmail'in performansli bir MTA oldugu gercegini degistirmiyor.

ben qmail performanssiz demedim ki :)) sadece 3. sirada dedim su an
gorunen o ki postfix en performansli MTA.

> Kolaylik: Ne postfix ne exim (sendmail'den hic bahsetmeyelim) qmail
> kadar kolay yapilandirilamiyor. Ustelik bir yapilandirdiginiz zaman tam

Himm buna katilmiyorum cunku postfix de exim de en az qmail kadar kolay
yapilandiriliyor. Ozellikle potfix cok kolay ve kuruluyor ve
yapilandiriliyor. Qmail kolay yapilandiriliyor ama postfix e oranla daha
zor kuruluyor.

> anlamiyla unutabilirsiniz sunucunuzu. Ne en ufak bir sorun ne de

ayni sekilde postfix/exim ile de unutabilirsiniz.

> guncelleme derdi. Adam (DJB) guncellemeye gerek gormuyor ki kodunu ben
> sunucuyu guncelleyeyim.

hah guncelleme olayi :) bunu bekledim birilerinden. DJB gerek gormuyor
degil, yapmiyor. Cunku qmail kullanicilarinin istedikleri pek cok sey
var ama DJB yapmiyor. Bundan dolayi o kadar patch var. Normal sartlar
altinda bu kadar kullanilan ve yeni ozellik saglayan patchler ana yapiya
coktan dahil olur degil mi? DJB neden upgrade yapmiyor derseniz ise
qmail2 i yaziyor ondan dolayi.

> O guncellemeyince guncel ihtiyaclari nasil karsilayacaksin diyorsan. Bir
> dolu patch var etrafta. Kurulumda onlari da ekle, bitti.
> "E, kurulumu zor" diyeceksin. Evet zor, ama bana zor gelmiyor. Bir
> script yaptim ker derdime deva oluyor...

simdi soyle soyleyelim, belirli bir seviyeye gelmis olan Linux
kullanicilari icin kurulum yapmak filan turu seyler pek problem
degildir, bunu bilirsin. postfix ile birkac ay once ilgilenmistim ki
oncesinde ben de ilgilenmemistim cunku exim ve sendmail i cok iyi
biliyorum ve ikisi de benim ihtiyaclarimi karsilayabiliyor. Ama nedir
postfix kurulumu 10 dakika maks ogrenmen. Hadi qmail daha zor diyelim
30dk kurulumunu ogrenmen maks 30dk da da bir bash script yazarim. 1
saatte heryere kurabilecegim bir sey yaparim.

dolayisi ile bizler icin dogal olarak zor gelmeyecektir bunlar ama daha
acemi olanlar icin zor olacaktir.

Patch diyorsun, diyelim ben ldap patch yaptim. sonra lazim oldu quota
patch i haydaaa al bastan derle koy baska birsey lazim oldu hoppaa al
onu koy derle bastan. Cok mantikli degil. veya ne yaparsin butun
patchleri ilk kurulumda cakarsin, sonra yeni istedigin birsey icin patch
cikar hoppaa bir daha. degil mi? neden peki cunku DJB qmail2 i yaziyor
ondan dolayi bu patchleri toplamiyor alin ne haliniz varsa gorun diyor.
Iste bu kadar patch olmasi aslinda sakat bir durum.

> Sonucta dogru yerde dogru ve kolay cozumu kullanmak en mantiklisi.
> Postfix artik pek cok dagitim ile birlikte geliyor. Eskiden gelmiyordu
> qinstall'u yaptim. redhat'da postfix
> kullanacakmis ilerki dagitimlarda (emin degilim). Yapilandirmasi belki

oyle redhat postfix kullanacak

> qmail kadar kolay degil ama kolay, oldukcada genis yapilandirma
> secenekleri var. Guclu bir secenek olur.

en az qmail kadar kolay.

> Sendmail kullanmam yapilandirmasi gercekten zor. Kimseye kurup da
> birakamam sendmail'i. Adam telefon ettiginde o yapilandirma dosyasini
> nasil anlatayim ben ona ? Ustelik herseyi yapmaya calisan kocaman bir
> binary...

sendmail in sundugu ozellikleri fakat ne yazik ki su an diger MTA lar
saglayamiyor. O kocaman crypted konf dosyasinin icinde neler neler
yapabileceginizi bilseniz :)) benzer sekilde exim de oyle ama konf u
crypted degil :)

> Konu uzar da uzar, en son tercih meselesinde kitlenir bence...

tabii ki oyle. benim amacim qmail kullanicilarina biraz baktigim zaman
cok fazla yapismis olduklarini gordum qmail e bence biraz fazla gibi ve
sanki diger MTA lari begenmiyorlar da en iyisi qmail mis gibi
dusunduklerini gordum. Yanlis olabilir bu benim gorduklerim sadece oyle
de olabilir. Bu yuzden sormak istedim neden daha iyisi var iken ve qmail
i kullanma sebeplerinizi size cok daha iyi karsilayabilecek postfix gibi
bir MTA varken qmail de kalmissiniz diye.

Omer bizim ferrari ye ihtiyacimiz var demisti. Neden 300km/h da
sinirlandiriyorsun ki kendini lamborghini(exim) gibi 330km/h varken veya
daha iyisi McLarenF1(postfix) 376km/h varken?

Sonucta tercih tabii ki :))

Tartismaya katilan tum arkadaslara tesekkur ederim.

--
IYI CALISMALAR

MURAT KOC

-- Attached file included as plaintext by Ecartis -- -- File: signature.asc -- Desc: This is a digitally signed message part