[Linux] Re: Mandrake 8.1 de Türkçe Sorununun Çözümü

From: pOlOnyum (polonyum@yahoo.com)
Date: Wed 27 Feb 2002 - 00:42:27 EET

        Merhabalar,
        Eğer durağan bir kavramdan bahsediyor olsa idik, a'dan z'ye Türkçe olan bir işletim sisteminden bahsedebilirdik. Ama bence yerelleştirebildiğimiz kadarıyla yerelleştirmeliyiz. Linux, Windows gibi bir işletim sistemi değil, bu konuda haklısın, teknik farkların yanısıra ciddi biçim de felsefesi, amacı da farklı. Açılış mesajları neden ekrana basılmasın, mantıklı bir öneriniz var mı? Nelerin açılışta çalıştığını oradan öğreniyorum da.
        Bu arada belirteyim linux'u evimde kullanıyorum(son kullanıcı ne demek?:), ortalama belki de vasat bir kullanıcıyım. Bilgisayarımda tek bir işletim sistemi çalışıyor. Linux kullanıyorum ve linux tüm gereksinimlerimi karşılıyor. Linux'la yaptığım şeyler de çok karmaşık değil, nete bağlanıyorum, geziniyorum, bakın size mektup yazıyorum :),
yazılarımı yazıyorum, mahkeme kararlarına göz atıyorum(hukuk öğrencisiyim de), sonra div-x vs. izliyorum, cd yazıyorum, oyun oynuyorum... İki hafta önce windows çöktü bir daha da kurmadım...Yeni bilgisayar alan arkadaşlarım Windows Me Türkçe kullanıyorlar. Hatasız Windows mu? Emin misiniz?
        Bilgisayar kullanıp da kullandığı bilgisayara ilgi duymayan insan var mı? Tabii ki herkesin mükemmel bilgisayar kullanması gerekmez. Avrupa'da ortaöğretim okullarında linux öğretiliyor bu durum sizin için bir şey ifade ediyor mu? Artık yaşamımızın kolaylaşması bağlamında bilgisayar kullanmalıyız ve kullanma oranı tüm dünyada yaygınlaşıyor. İngilizce konuşmayan tüm insanların İngilizce bilmesi gerektiğini mi düşünüyorsunuz? Para kazanmak için bilgisayar kullanıyorsanız ne denebilir ki zaten...Amaç araç ayrımını iyi tutturmuşsunuz, ama..:)
        Sizi tutan yok, buyrun yapmak istediklerinize başlayın, elbet ardınızdan bu konuda yeteneği olan kimseler destek olacaktır. Gelecek Linux size bir şey kazandırmamış olabilir. Siz anladığım kadarıyla büyük işlerin adamısınız, yerelleştirme gibi çalışmalar elbet size bir şeyler kazandırmaz. Turkuaz zamanlarında buralarda yoktum ama RedHAT 6.2 döneminde Linux'a ilgi duydum, Gelecek Linux'la da linux kullanmaya başladım. Eksik yönleri ve hataları olabilir, normaldir. Buyrun siz daha iyi projelerle gelin.
Bu arada amaçlarındaki hata neydi, biraz bilgilendirseniz bizleri...
        Bilimsel araştırma nedir? Dünyada ve ülkemizde nasıl yapılır biliyor musunuz? Hakkaten YÖK nedir? Endüstri sorunlarıyla ilgilenen alan sakın teknik olmasın. Yüksekokul nedir? Üniversite nedir? Bu kurumların amaçlarını biliyor musunuz?
        Bu mektubunuzdan daha uzun uzadıya tartışmalar çıkar ama kısa keseceğim. Linux projesi aslında kamu hizmeti niteliği taşımaktadır. Şu üzerinde tartışmayı yaptığımız listeyi sağlayan dernek de kamu hizmeti görmektedir. Belki size garip gelecek ama Gelecek Linux GNU lisanslama sistemine dahil olduğundan dolayı bu sürümü çıkaran şirket bile kamu hizmeti görmektedir. Sivil toplum kuruluşları, devletimiz varsa hayırseverler vs. LKD'yi bu niteliğinden dolayı desteklemelidir. Hatta Gelecek Linux GNU sürümler çıkardığı sürece Gelecek Linux'u çıkaran grup da desteklenmelidir. Bunun için ayrı bir yasal düzenlemeye gerek yok. Zaten kamu hizmeti gören kuruluşlar cılız da olsa büteçeden pay alıyor. LKD bu bağlamda destek alıyor mu açıkçası bilmiyorum. Bu desteğin önündeki tek engel olabilecek şey siyasi iradedir.
        Koruma kanunları, ihale vs hakkında yazmaya gerek bile yok:)
        Size kişisel bir tavsiye:
        Yaşam Amerikan doları demek değildir, arada bir www.gnu.org adresini ziyaret edin, İngilizceniz var sanırım, okuduklarınızı da anlayabiliyorsanız sorun yok demektir...
        Sevgiyle kalın.
        Ekim Ergün

Evrim ULU <evrim@envy.com.tr>, Tue, 26 Feb 2002 11:05:44 +0200 tarihinde yazmıştı:

#hmz. simdi. ben bu dedigine cok fazla katilmiyorum. yani linuxun illa
#a'dan z'ye turkce olmasi olmasi gerektigini sanmiyorum. Windows gibi
#diil linux, Full consoledan kullanabilecegin bir isletim sistemi. GUI ve
#X konusunda bence full turkce destegi verilmesi hakketen gerekir ama
#gerisi gerekmez. Hatta bence dagitimlarin turkce versionlarinda
#acilistaki calisan daemonlarin OK vs gibi mesajlari ve kernel starting
#mesajlari da hic ekrana basilmamali.
#
#Madem son kullaniciya hitap ediyorsunuz neden orta karar
#bisi gelistiriyorsunuz ki karsima? yapin windows gibi hata olmadan
#ekrana output basmayan bi sistem GUI'yi de turkce yapin hatta
#console hakki da vermeyin OpenUnix ve Solaris te oldugu gibi bence cok
#daha guzel olur. Bu sayede ihtiyaci olmayan kurcalamaz ve isini yaptigi
#surece de buna ses cikaramaz.
#
#Peki bu dediklerim ne getirecek diye sorabilirsin. Senin iste bu
#bahsettigin sorunlarin cogu kendiliginden cozulecektir. Gorkemin en son
#kde'de yaptigi utf8 gibi hatalarda bir daha ortaya cikmayacaktir. Cunki
#yapilacak olan is cok daha azalacaktir. Yani man page'lerin
#full turkce olmasi hicbir kullaniciya bence bi$i kazandirmaz. Bilgisayar
#cocuk oyuncagi degil ki? Herkesin bilgisayari mukemmel bilmesi
#kullanmasi da gerekmiyor. Amac burda arac olan bilgisayari kullanip para
#kazanmak. Bilgisayari kullanan adam zaten onunla ilgilenmiyor ki adama
#turkce man page veresin. Ulkemde hic kimse bilgisayarinin sorunlariyla
#ugrasmiyor yani bu neden olmus bu nasil olmus. Kac kisi windows'un
#command.com'unun turkce olmasindan yarar saglamis hersey copy/paste ile
#yapilirken?
#
#Tum sirketlerin bakim/onarim anlasmalari vardir. Yani kimseden bozulan
#bilgisayarini tamir etmesi beklenmez ama bozmamasi beklenebilir. Bunun
#icin ne yapilabilir die dusunuyorum. Birincisi GUIyi turkce yaptik
#dielim. Ikincisi guinin haklarini kisitlayalim. Ucuncusu de ne kadar
#uzun sure bozulmadan calistirabiliyorsan o kadar uzun calistirmaya
#ugrasilmali. Bozulunca da adami caarir ki bu insan ingilizce bilen
#anlayan biri olmali. Eh bu sayede sorunsuz olarak bilgisayar amacina
#hizmet etmis olacak. Yani amac diil arac olarak kalacak.
#
#Ben halen iddia ediyorum. Workstation editiondan baska hicbir linux
#surumunun turkce olmasi gerekmez. Bosuna kendinizi yormayin. Cok emek
#veriliyor ve sonunda bunlar cope gidiyor. NT nin turkcesini gordunuz mu
#? Hayir.. neden? cunki gerek yoq. Adam zaten egitiyor butun elemanlarini
#bu i$ icin ( e tabi bunu para icin yapiyor ama olsun mantik dogru bana
#gore). Linux'ta da ayni donem basliyor zaten RHCE gibi sertifikalar ile.
#
#Bunlara ek olarak da diyorum ki, kde/gnome/browserlar disinda turkceleme
#ile ugrasacagimiz vakitte en basitinden bir adet turkce lpd (line
#printing daemon) yazalim tum ulkeye ve dunyaya daha faydali oluruz. Bu
#kadar adamiz, bir projede birlessek kim bilir neler yapabiliriz. Artiq
#o dagitim iyi bu dagitim kotuden cok sIkIldIm. Gorkemin gelecek
#linuxundan da sIkIldIm. Cunki o dagitimin turkce olmasi bana bisi
#kazandirmadi
#kazandirmayacak da. Belki 3-5 insani daha linux kullanmaya yoneltti ama
#o kadar. Buyuk paralar ile gerceklestirilen bir dagitimin ulkemde
#hayal kirikligi yaratmasini normal karsiliyorum ben. Biraz belki
#acimasizca , gorkem de kizacak tepki gostericek ama oyle. Bu dagitimin
#kotu olmasindan degil basta yola cikilan amactan kaynaklaniyor yoqsa
#bizimkiler islerini iyi yapmislardir (kurmadim gormedim bilmiorum bu
#arada ehe ) ondan eminim.
#
#Linux amac diil aractir ve aracinizi bi ise yarar hale getirmek icin bu
#kadar ugrasirsaniz aracliktan cikip amac olur. Bu da yanlistir derim ben.
#Bence aracimiza yeni ozellikler katmak icin ugrasmaliyiz. Elbette turkce
#destegi first priority olmali bu ozelliklerde. Bunu biraz daha acmak
#istiyorum acikcasi.
#
#Bakin bu ulkede kac tane universite var. Peki diorum ki bu ulkede bu
#kadar univ var prof var biz nie gelisemiyoruz? Buldugum en mantikli
#aciklama shu oldu. YOK yani yuksek ogretim kurumu proflara veya ogretim
#uyelerine yilda belli sayida paper yazmak ve bunlari
#yurt disinda yayinlatmak kosulu koymus. Tamam iyi guzel super de.. Bu
#paperlarin disarda yayinlanabilmesi icin elin USA'sindeki adamin
#sorununu cozmesi gerek. Yoqsa nie yayinlasin ki adam paperi. Yanlis mi?
#Diil. Bu ne demek biliyormusunuz? Bizim proflar yurt disindaki
#insanlarin sorunlarini cozuyorlar. Bu cok anlamsiz. Bunun yerine ulkemin
#endustrisindeki basit gibi gorunen sorunlari cozseler biz 5 senede
#nerelere geliriz kim bilir. Hala diyorum geri kalmak uzere olan bir ulke
#olarak artiq amerikayi bastan kesfetmekten vazgecip once o insanlarin
#yaptiklarini okuyup kendimize uyarlayip onlarin seviyesine cikmaliyiz.
#Ondan sonra zaten redhat/mandrake dedigin adamlar kendiliginden gelip
#baba buyrun size shu kadar makina shu kadar para shu kadar imkan hadi
#turkcelestirin bizim dagitimi diyecektir.
#
#
#Simdi burdan gelelim linux ve tr konusuna. Turkcelestirme isi yukarda
#gecenlerin tam aksi istikamette guzel mantikli bir proje. Ama a$iriya
#artiq kacmamaliyiz. X/KDE/Gnome ok ama gerisi icin vakit kaybetmeyelim.
#Linux'u endustri de , yolda arabada, trafik lambalarinda
#kullanabilirsek bi ise yarar. Masaustu bilgisayari dediginiz sey aslinda
#piyasanin(yada daha dogrusu ihtiyacin) hakketen ufaq kismi. Bu devirde
#sadece embedded calisan QNX die bi os bile kac milyon dolar kar
#saglayabiliyorsa neler yapilabilir dusunsenize.
#
#>
#> Bir baska sorun da sanirim organizasyon eksikligi. Ben evimde kendi
#> basima MDK ile ugrasirken, baska arkadaslarimizin da ayni seyle
#> ugrastigini goruyorum (zamanin verimsiz kullanilmasi). Kendi basimiza
#> yaptigimiz calismalarin da kisitli olacagi, bazi sorunlari cozerken
#> baska sorunlar yaratabilecegimizi, ve bunun ancak test asamalarinda
#> bulunup duzeltilebilecegi asikar. Organize olmak gercekten cok
#> onemli.
#>
#eh.. bu cok normal. zaten turkceleme isi ile ugrasan insanlarin cogu bir
#ara ugrasip heveslerini alip gidiyorlar. Gorkem ve birkac kisi bunu ciddi ye
#aldi bildigim kadariyla ama onlarin da cabasi nereye kadar yeter
#bilmiyorum. Bence bu Turkceleme i$i kesinlikle Tubitak tarafindan ele
#alinmali,
#kaynak bulunmali ve proje haline getirilmeli. Aksi takdirde bizim gibi
#insanlar icin cok zahmetli isler bunlar. Bu kadar ozveri gerektirmiyor
#yurt disinda bu isler. Devletler bu tur i$leri destekleyerek yapmak
#isteyen kisilere imkan sagliyorlar. Herseyi devletten bekleme mantiginda
#degilim ama Turk Dilini , Parasini vs'sini koruma kanunu varsa demekki
#bu devlet bizim degerlerimizi korumak zorunda ve Turkce Linux projesi
#de bu bahsettigim kanunlar kapsima girer.
#
#Tabi para kaynagi bulunsa bile buyuk rakamli ihaleler olusacak, yine
#sonuc alinamayacak bana gore. Cunki o zaman bize yada daha once bu isi
#yapmis kisilere gelinmeyecek prestijli buyuk firmalara gidilecek. Hmz,
#garip bi duzen cok fazla kafami yormuyorum artiq bu islere. Cunki
#anlasilir bi tarafi yoq. Ulkemde arastirmadan bilmeden bilene sormadan
#is yapma huyu cok yaygin oldugu icin artiq birsey diyemiyorum.
#
#
#Kalin saglicakla.
#evrim.