[Linux] Re: Mandrake 8.1 de Türkçe Sorununun Çözümü

From: Evrim ULU (evrim@envy.com.tr)
Date: Tue 26 Feb 2002 - 11:05:44 EET

Onur Kucuk wrote:

> [...]
> biz Turklerin en oncelikli calismasi, linux da Turkce destegi uzerine
> yogunlasmakdir. Turkce destegini biz Turklerden baska kimse vermez,
> veremez, vermeye calissa bile nasil test edecegini bilemez. KDE 2.2.1
> in i18n dosyalari kac aydir yanlis ? Niye duzeltilmedi ?
> Mandrake 8.2 beta larinda bile hala bozuk. Sorun nerde ? Adamlar mi
> yanlis yapiyor ? Hayir. Biz, yeteri kadar bu konuda caba
> gostermiyoruz. Gercekten cabalayan bir avuc insanin (ki sahsen cok saygi
> duyuyorum) emekleriyle ilerleyen "linux da Turkce" ancak boyle

hmz. simdi. ben bu dedigine cok fazla katilmiyorum. yani linuxun illa
a'dan z'ye turkce olmasi olmasi gerektigini sanmiyorum. Windows gibi
diil linux, Full consoledan kullanabilecegin bir isletim sistemi. GUI ve
X konusunda bence full turkce destegi verilmesi hakketen gerekir ama
gerisi gerekmez. Hatta bence dagitimlarin turkce versionlarinda
acilistaki calisan daemonlarin OK vs gibi mesajlari ve kernel starting
mesajlari da hic ekrana basilmamali.

Madem son kullaniciya hitap ediyorsunuz neden orta karar
bisi gelistiriyorsunuz ki karsima? yapin windows gibi hata olmadan
ekrana output basmayan bi sistem GUI'yi de turkce yapin hatta
console hakki da vermeyin OpenUnix ve Solaris te oldugu gibi bence cok
daha guzel olur. Bu sayede ihtiyaci olmayan kurcalamaz ve isini yaptigi
surece de buna ses cikaramaz.

Peki bu dediklerim ne getirecek diye sorabilirsin. Senin iste bu
bahsettigin sorunlarin cogu kendiliginden cozulecektir. Gorkemin en son
kde'de yaptigi utf8 gibi hatalarda bir daha ortaya cikmayacaktir. Cunki
yapilacak olan is cok daha azalacaktir. Yani man page'lerin
full turkce olmasi hicbir kullaniciya bence bi$i kazandirmaz. Bilgisayar
cocuk oyuncagi degil ki? Herkesin bilgisayari mukemmel bilmesi
kullanmasi da gerekmiyor. Amac burda arac olan bilgisayari kullanip para
kazanmak. Bilgisayari kullanan adam zaten onunla ilgilenmiyor ki adama
turkce man page veresin. Ulkemde hic kimse bilgisayarinin sorunlariyla
ugrasmiyor yani bu neden olmus bu nasil olmus. Kac kisi windows'un
command.com'unun turkce olmasindan yarar saglamis hersey copy/paste ile
yapilirken?

Tum sirketlerin bakim/onarim anlasmalari vardir. Yani kimseden bozulan
bilgisayarini tamir etmesi beklenmez ama bozmamasi beklenebilir. Bunun
icin ne yapilabilir die dusunuyorum. Birincisi GUIyi turkce yaptik
dielim. Ikincisi guinin haklarini kisitlayalim. Ucuncusu de ne kadar
uzun sure bozulmadan calistirabiliyorsan o kadar uzun calistirmaya
ugrasilmali. Bozulunca da adami caarir ki bu insan ingilizce bilen
anlayan biri olmali. Eh bu sayede sorunsuz olarak bilgisayar amacina
hizmet etmis olacak. Yani amac diil arac olarak kalacak.

Ben halen iddia ediyorum. Workstation editiondan baska hicbir linux
surumunun turkce olmasi gerekmez. Bosuna kendinizi yormayin. Cok emek
veriliyor ve sonunda bunlar cope gidiyor. NT nin turkcesini gordunuz mu
? Hayir.. neden? cunki gerek yoq. Adam zaten egitiyor butun elemanlarini
bu i$ icin ( e tabi bunu para icin yapiyor ama olsun mantik dogru bana
gore). Linux'ta da ayni donem basliyor zaten RHCE gibi sertifikalar ile.

Bunlara ek olarak da diyorum ki, kde/gnome/browserlar disinda turkceleme
ile ugrasacagimiz vakitte en basitinden bir adet turkce lpd (line
printing daemon) yazalim tum ulkeye ve dunyaya daha faydali oluruz. Bu
kadar adamiz, bir projede birlessek kim bilir neler yapabiliriz. Artiq
o dagitim iyi bu dagitim kotuden cok sIkIldIm. Gorkemin gelecek
linuxundan da sIkIldIm. Cunki o dagitimin turkce olmasi bana bisi
kazandirmadi
kazandirmayacak da. Belki 3-5 insani daha linux kullanmaya yoneltti ama
o kadar. Buyuk paralar ile gerceklestirilen bir dagitimin ulkemde
hayal kirikligi yaratmasini normal karsiliyorum ben. Biraz belki
acimasizca , gorkem de kizacak tepki gostericek ama oyle. Bu dagitimin
kotu olmasindan degil basta yola cikilan amactan kaynaklaniyor yoqsa
bizimkiler islerini iyi yapmislardir (kurmadim gormedim bilmiorum bu
arada ehe ) ondan eminim.

Linux amac diil aractir ve aracinizi bi ise yarar hale getirmek icin bu
kadar ugrasirsaniz aracliktan cikip amac olur. Bu da yanlistir derim ben.
Bence aracimiza yeni ozellikler katmak icin ugrasmaliyiz. Elbette turkce
destegi first priority olmali bu ozelliklerde. Bunu biraz daha acmak
istiyorum acikcasi.

Bakin bu ulkede kac tane universite var. Peki diorum ki bu ulkede bu
kadar univ var prof var biz nie gelisemiyoruz? Buldugum en mantikli
aciklama shu oldu. YOK yani yuksek ogretim kurumu proflara veya ogretim
uyelerine yilda belli sayida paper yazmak ve bunlari
yurt disinda yayinlatmak kosulu koymus. Tamam iyi guzel super de.. Bu
paperlarin disarda yayinlanabilmesi icin elin USA'sindeki adamin
sorununu cozmesi gerek. Yoqsa nie yayinlasin ki adam paperi. Yanlis mi?
Diil. Bu ne demek biliyormusunuz? Bizim proflar yurt disindaki
insanlarin sorunlarini cozuyorlar. Bu cok anlamsiz. Bunun yerine ulkemin
endustrisindeki basit gibi gorunen sorunlari cozseler biz 5 senede
nerelere geliriz kim bilir. Hala diyorum geri kalmak uzere olan bir ulke
olarak artiq amerikayi bastan kesfetmekten vazgecip once o insanlarin
yaptiklarini okuyup kendimize uyarlayip onlarin seviyesine cikmaliyiz.
Ondan sonra zaten redhat/mandrake dedigin adamlar kendiliginden gelip
baba buyrun size shu kadar makina shu kadar para shu kadar imkan hadi
turkcelestirin bizim dagitimi diyecektir.

Simdi burdan gelelim linux ve tr konusuna. Turkcelestirme isi yukarda
gecenlerin tam aksi istikamette guzel mantikli bir proje. Ama a$iriya
artiq kacmamaliyiz. X/KDE/Gnome ok ama gerisi icin vakit kaybetmeyelim.
Linux'u endustri de , yolda arabada, trafik lambalarinda
kullanabilirsek bi ise yarar. Masaustu bilgisayari dediginiz sey aslinda
piyasanin(yada daha dogrusu ihtiyacin) hakketen ufaq kismi. Bu devirde
sadece embedded calisan QNX die bi os bile kac milyon dolar kar
saglayabiliyorsa neler yapilabilir dusunsenize.

> Bir baska sorun da sanirim organizasyon eksikligi. Ben evimde kendi
> basima MDK ile ugrasirken, baska arkadaslarimizin da ayni seyle
> ugrastigini goruyorum (zamanin verimsiz kullanilmasi). Kendi basimiza
> yaptigimiz calismalarin da kisitli olacagi, bazi sorunlari cozerken
> baska sorunlar yaratabilecegimizi, ve bunun ancak test asamalarinda
> bulunup duzeltilebilecegi asikar. Organize olmak gercekten cok
> onemli.

eh.. bu cok normal. zaten turkceleme isi ile ugrasan insanlarin cogu bir
ara ugrasip heveslerini alip gidiyorlar. Gorkem ve birkac kisi bunu ciddi ye
aldi bildigim kadariyla ama onlarin da cabasi nereye kadar yeter
bilmiyorum. Bence bu Turkceleme i$i kesinlikle Tubitak tarafindan ele
alinmali,
kaynak bulunmali ve proje haline getirilmeli. Aksi takdirde bizim gibi
insanlar icin cok zahmetli isler bunlar. Bu kadar ozveri gerektirmiyor
yurt disinda bu isler. Devletler bu tur i$leri destekleyerek yapmak
isteyen kisilere imkan sagliyorlar. Herseyi devletten bekleme mantiginda
degilim ama Turk Dilini , Parasini vs'sini koruma kanunu varsa demekki
bu devlet bizim degerlerimizi korumak zorunda ve Turkce Linux projesi
de bu bahsettigim kanunlar kapsima girer.

Tabi para kaynagi bulunsa bile buyuk rakamli ihaleler olusacak, yine
sonuc alinamayacak bana gore. Cunki o zaman bize yada daha once bu isi
yapmis kisilere gelinmeyecek prestijli buyuk firmalara gidilecek. Hmz,
garip bi duzen cok fazla kafami yormuyorum artiq bu islere. Cunki
anlasilir bi tarafi yoq. Ulkemde arastirmadan bilmeden bilene sormadan
is yapma huyu cok yaygin oldugu icin artiq birsey diyemiyorum.

Kalin saglicakla.
evrim.