[Linux] Genel bilgi niteliginde..

From: Enver ALTIN (enveraltin@yahoo.com)
Date: Wed 27 Feb 2002 - 04:28:06 EET

Merhaba,

On Tue, 2002-02-26 at 11:05, Evrim ULU wrote:
> Bunlara ek olarak da diyorum ki, kde/gnome/browserlar disinda turkceleme
> ile ugrasacagimiz vakitte en basitinden bir adet turkce lpd (line
> printing daemon) yazalim tum ulkeye ve dunyaya daha faydali oluruz. Bu

lpd? Turkce? Bunu tam anlayamadim. [FAQ] Bircok gnu yazilimi artik
gettext() kullaniyor. Dolayisiyla kod ile oynamaksizin
turkcelestiriliyor.

printf("OK");

yerine

printf(gettext("OK"));

diyoruz sadece. gettext(), ilgili .gmo dosyasindan bu msgid karsiligini
LANG ortam degiskenine gore seciyor ve sonuc bu yolla ekrana geliyor.
Arada bir bilgi, tercume calismalarina katilmak son derece kolay bir is,
gtranslator(!) ve kbabel gibi isleri daha da kolaylastirmak icin cesitli
yazilimlar mevcut.

> [...]
> insanlarin sorunlarini cozuyorlar. Bu cok anlamsiz. Bunun yerine ulkemin
> endustrisindeki basit gibi gorunen sorunlari cozseler biz 5 senede
> nerelere geliriz kim bilir. Hala diyorum geri kalmak uzere olan bir ulke
> olarak artiq amerikayi bastan kesfetmekten vazgecip once o insanlarin
> yaptiklarini okuyup kendimize uyarlayip onlarin seviyesine cikmaliyiz.
> Ondan sonra zaten redhat/mandrake dedigin adamlar kendiliginden gelip
> baba buyrun size shu kadar makina shu kadar para shu kadar imkan hadi
> turkcelestirin bizim dagitimi diyecektir.

Bence burada kotumserlik etmeyi birakmaliyiz. Ortada bir sorun var,
simdi dokuman okumak ve sorunlari cozmek icin herzamankinden daha dogru
bir zaman.

> piyasanin(yada daha dogrusu ihtiyacin) hakketen ufaq kismi. Bu devirde
> sadece embedded calisan QNX die bi os bile kac milyon dolar kar
> saglayabiliyorsa neler yapilabilir dusunsenize.

Bu konudaki calismalarin umumi listede degil, ilgili sektorun
fuarlarinda, tanitim brosurlerinde yada ilgili sektorler icin cozumler
ureten kuruluslarin sagladiklari kaynaklar dahilinde yurutulmesi,
gelistirilmesi ve acikcasi tamamlanana dek duyurulmamasi dogaldir.
Insanlar bu konularda cozum uretiyorlar. Artik kar amaci gutmeyen
kuruluslar ve ticari kuruluslar ayrimini iyi yapmamiz gerekiyor.

QNX konusunda da bir bilgi: QNX endustriyel uygulamalar icin realtime
processing sagliyor ve bu nedenle populer. Tasarladiginiz yazilim ve
donanimda zaman kavrami onemliyse (nanosaniyeler seviyesinde ADC'den
ornekleme yapiyorsaniz) realtime processing gereklidir. Ancak bazen
baska seyler (TCP/IP networking, donanim destegi, grafik donanim destegi
vb) de gereklidir. Bu durumda Unix iyi bir tercihtir, ancak realtime
gerekiyorsa out-of-the-box Linux pek iyi bir tercih degil (islem gucunun
tamaminin bir tek gorev icin harcanmasina kernel izin vermeyecektir). Bu
durumda kernelle biraz oynayip realtime saglanabilir yada ticari destek
de saglayan hazir bir baska realtime OS kullanilabilir.

> bilmiyorum. Bence bu Turkceleme i$i kesinlikle Tubitak tarafindan ele
> alinmali,
> kaynak bulunmali ve proje haline getirilmeli. Aksi takdirde bizim gibi
> insanlar icin cok zahmetli isler bunlar. Bu kadar ozveri gerektirmiyor

Umarim, ve sanirim oneriniz ilgililer tarafindan dikkate alinacaktir.

--
Enver (a.k.a. skyblue)