Re: [Linux-sohbet] Java & Özgürlüğü

From: Recai Oktas (roktas@omu.edu.tr)
Date: Wed 23 Feb 2005 - 02:59:34 EET

* Serbulent Unsal [2005-02-22 07:09:34-0800]
> Beklediğimiz anlamda açık kaynak ne demek ? Eğer kodu
> kapatamama değiştirip dağıtma gibi niteliklerse
> bahsedilen bunlar opensource un değil gpl lisansının
> özellikleri.
>
> http://www.opensource.org/licenses/
>
> adresinden de görebileceğiniz gibi açık kod
> standartlarına uyuyor SUN OPublic Licance.

Sun Java (TM)'in lisansi burada:

    http://java.sun.com/j2se/1.5.0/jre-1_5_0_01-license.txt

ve bu haliyle OSD (Open Source Definition) onayi alamiyor. Konu
hakkinda Uludag listesinde bir tartisma yapilmisti, tekrara girmemek
icin arsiv bagini veriyorum:

    http://liste.uludag.org.tr/uludag/2005-January/000821.html

> [...]
> duruma gelmek istemiyorum. Ancak hem açık kaynak hemde
> özgür yazılım dünyasının borçlu olduğu pek çok şey var
> Sun a. Üstelik Solaris 10 örneğinde de görüldüğü gibi
> Sun kodlarını kapatmak bir yana daha fazlasını açarak
> katıkıda bulunmaya devam ediyor.
>
> Açıkkod lisansını benimsemeyebilirsiniz. Ancak lütfen
> dostu düşmanı doğru ayırt edelim. Çünkü bugün genel
> anlamda (bire bir olarak her teknolojinin farklı
> karşılıkları olsa da) java ile rekabet edebilecek tek
> platform .net ve java ya karşı oluşan ön yargılar
> yalnızca tek bir firmanın işine yarıyor M$.

Dost dusman ayrimini konusmuyoruz ki ama :-) Sun Java'nin legal durumu
nedir'i tartisiyoruz. Acik kod'a dost vesaire bunlar Sun vb. firmalar
duzleminde cok anlamli veya acik nitelendirmeler degildir. Bu sekliyle
Microsoft icin bile "dusman" nitelendirmesini kullanmam, kullanilmasini
da abes gorurum.

Mutlaka bir siniflama yapmamiz gerekirse, firmanin tuzel kisiligiyle
degil de belki kurucu ve calisanlarinin geldigi kokenler itibariyla
ozgur yazilim _kulturune_ yakinligindan bahsedilebilir (Bill Joy ve Sun
gibi) ve cok zorlarsak belki bu degerlendirmeler ozgur yazilima yakin
duran bir "firma kulturu"nden bahsetmemize de imkan verebilir. Ama
bence bunlar onemli degil. (Gecmisin tekeli IBM'i nereye koyacagiz.)

Isterseniz falanca firmayi dost/dusman ilan etmek yerine, olcuyu
kacirmamis bir pragmatizmi muhafaza edelim ve bu firmalardan kendi
degerlerimiz menfaatine olan katkilari (sorgulayarak) degerlendirelim.
Ben bu sorgulamayi Java ozelinde yaptigimda, Sun'in ipleri daha da
gevsetmesini gerekli goruyorum :-)

--
roktas