Re: [Linux-sohbet] Java & Özgürlüğü

From: Serbulent Unsal (serbulent_u@yahoo.com)
Date: Tue 22 Feb 2005 - 17:09:34 EET

--- Recai Oktas <roktas@omu.edu.tr> wrote:

> * Serbulent Unsal [2005-02-20 05:26:47-0800]

> ve
> Yani
>
> Blackdown, Sun'in Java'nin bir grup tarafindan
> yapilmis Linux uyarlamasi
> oluyor. Farkli iki platform demek dogru olmaz.

> Hayir, bekledigimiz anlamda acik kaynak falan degil,
> Java dupeduz ozgur
> olmayan bir yazilimdir.

Beklediğimiz anlamda açık kaynak ne demek ? Eğer kodu
kapatamama değiştirip dağıtma gibi niteliklerse
bahsedilen bunlar opensource un değil gpl lisansının
özellikleri.

http://www.opensource.org/licenses/

adresinden de görebileceğiniz gibi açık kod
standartlarına uyuyor SUN OPublic Licance.

Diğer taraftan bütün java topluluğu sadece SUN
firmasından ibaret değil. GPL lisanslı jvm ler yakın
zamanda stabil hale gelecek bana göre. Bu noktadan
sonra istemezseniz sun ile hiçbir bağ kurmak durumunda
değilsiniz. Çünkü işin derleyici, geliştirme arayüzü
vs. gibi kısımlarında bir sıkıntı yok.

Ayrıca bugün GNU/Linux masaüstünde windows ile rekabet
edebiliyorsa bunu büyük ölçüde openoffice e ve
dolayısı ile vkti zamanında staroffice in kodlarını
açan Sun a borçlu.

Bakın ben burada hiçbir şirketin avukatlığını yapar
duruma gelmek istemiyorum. Ancak hem açık kaynak hemde
özgür yazılım dünyasının borçlu olduğu pek çok şey var
Sun a. Üstelik Solaris 10 örneğinde de görüldüğü gibi
Sun kodlarını kapatmak bir yana daha fazlasını açarak
katıkıda bulunmaya devam ediyor.

Açıkkod lisansını benimsemeyebilirsiniz. Ancak lütfen
dostu düşmanı doğru ayırt edelim. Çünkü bugün genel
anlamda (bire bir olarak her teknolojinin farklı
karşılıkları olsa da) java ile rekabet edebilecek tek
platform .net ve java ya karşı oluşan ön yargılar
yalnızca tek bir firmanın işine yarıyor M$.