RE: [Linux-sohbet] Java & Özgürlüğü

From: Serdar KOYLU (serdar@uludag.org.tr)
Date: Tue 22 Feb 2005 - 13:43:56 EET

Selamlar..

> Bunu belirtmeye çalışmıştım, ancak yanlış ifade etmişim kendimi sanıyorum.
> "Yukarıdaki maddelere bakılırsa" demiştim ki ilk 13 madde incelendiğinde o
> yasak bu yasak, muallâktaki hukuki tabirler, içinden çıkılamayacak cümleler
> ve terimler... Yani canı istediği zaman sizin EULA ya uymadığınızı ispat
> edip sözleşmesini feshedebilir.

:))

Aranızda bir sözleşme filan yok. Ben bunu bu kadar para ödedim, bu
koşullar uyarınca böyle kullanırım gibi bir yaklaşımınız olamaz ki. EULA
tek yönlü bir anlaşmadır. Çünkü, bir meta değil, fikir ve sanat eserinin
kullanım hakkı söz konusudur. Bu EULA kullanıcıyı korumaya yöneliktir.
Bu da olmazsa MS istediği zaman elinizden yaptığınız her şeyle beraber
sistemi geri alabilir. Bu sözleşme, Microsoft'un sizin lehinize bazı
haklarından vazgeçtiğini gösterir.

Nihai sonuç olarak, EULA'da ne yazarsa yazsın, bir sonraki sürümde MS
bunu dilediği şekle getirebilir. Bunun için EULA içeriğinde boşluk
araması da gerekmez. Hatta çoğu zaman paranızı geri bile vermeyebilir.
Çünkü sözkonusu olan feragat. EULA, bir sözleşme kapsamı değil. Tek
taraflı feragat eden şirketin dilediği zaman feragatinden çekilmesi
imkan dahilindedir.

Asıl husus, yurtdışında bizdeki gibi, kanunun boşluklarında değil, etik
değerler üzerinde iş hayatının dönmesidir. MS burada bir söz vermiş. BU
sürüm ürün için bu sözleşmeye uymayı ABD Etiklerine göre yapmak
durumunda. Geri dönebilir, ama inanın ki 10 misli zararlı çıkar, hatta
kanuni, hakkıymış gibi görünmesine rağmen mahkeme bile onu durdurabilir.
Bizde sağ olduğunuzu ispatlamanız için Muhtar, Hastane vs. koridorları
gezersiniz. Onlarda bir imza atarsınız o kadar.

Biz ülkemizdeki bürokrasi zulmüne o kadar alışmışız ki, bu tür bir
belgenin, sözlerin vs. ne kadar bağlayıcı olduğunu anlamakta
zorlanıyoruz. İşte o yüzden EULA vb. bir hayli ince düşünülmüş oluyor.

Saygı ve sevgiler..