Re: [Linux-sohbet] Savas Cikmis

From: serdar@uludag.org.tr
Date: Wed 17 Aug 2005 - 13:52:35 EEST

Selamlar..

Öncelikle amacımız ne? Yani tipik misyon ve vizyon sorgulamasına girmek
lazım. Amacımız Linux kullanmak mı? Daha iyi bir Linux olmasını mı
sağlamak? Yoksa daha çok insanın Linux kullanmasını mı sağlamak?

Herhangi birimiz bu veya eklenebilecek X farklı amaçtan herhangi birini
veya kombinasyonlarını kendine misyon edinmiş olabilir. Bu hedefe
varılabilmesi içinde, bu misyona uygun yaklaşımlar sergilenmesi gerekir.
Siz daha iyi bir Linux istiyorsanız, kurulumda next next ile biten bir
dağıtım sizin amacınızdan çok uzağa düşer/düşebilir..

Bu noktada hiç kimseye yanlış misyonu yüklenmişsin deme hakkımız yok.
Fakat, misyon olarak "Linux'u daha fazla insana ulaştırmak" ile "Daha
fazla insanı Linux kullanıcısı yapmak" farklı hususlar. MS bu noktada
yaptığı kampanya ile Linux'u daha fazla insana ulaştıracak. Bu kesin.

Eğer misyon olarak ikincisini öngörüyorsak, kurulum denen şeyle vs. iş
bitmiyor. Kurulum mükemmelen gerçekleşebilir, hiç next'e bile basmadan.
Ama bu yeterli olmaz. Adam üç gün sonra bir paket kurmaya kalkınca, bir
donanım eklemeye çıkınca başına gelecekler de önemlidir. FM Forum'da bir
soru:

http://www.fazlamesai.org/forum/viewtopic.php?t=1604

Kısaca, adamın derdi uygulama kurmak gibi, ama yapmaya çalıştığı şey
uygulama derlemek. Fakat aradaki anlamayıp, sorunu Linux zor demeye
getirebiliyor. Bu gayet doğal bir davranış. Biz kullanıcının bu noktada
sorununu çözebilecek bir şey yapmalıyız mesela. Evet, RPM'ini bul bunun
diyebiliriz vs. Ama kullanıcı dediğimiz tayfanın %95'i bunu herhangi bir
foruma sormayacaktır.

Bu örnekten yapılacak şey şu olarak açıkca görünebilir. Artık eski
scriptual yaklaşımları bir kenara bırakmak, uygulamaları daha entegre
olabilir vs. şekle getirmek gerekiyor. Basitçe, configure scripti yerine,
adam gibi bir dependency listesi olsa orada, tıpkı RPM/DEB vs. de olduğu
gibi, sistem o listeden gerekenleri bulup getirebilse iyi olmaz mı?

Olur, olur elbet. Ama sorun şu ki, kod gelişterenler bu yaklaşımı sunmayıp
köhnemiş configure/make yoluna devam ettiği sürece biz bunu yapamayacağız.
Yapsak ta anlamsız olacak. İşte kırılma noktası burada başlıyor. Kod
yazanların öngördükleri misyon, header nedir, prototip nedir bilmeyen
adama yardımcı olmayı kapsamıyor.

Kısacası, sorunun çözümü bir dağıtım, bir yapılandırma aracaı, acayip uçan
bir kurulum programı, mükemmel bir paket yönetici vs. ile sağlanamıyor.
Bunların hepsi de olmalı filan ama, uygulama geliştirenlere bir şekilde
"sokaktaki adam"'a yardımcı olacak toollara uygun uygulama geliştirmeyi
aşılayabilmek gerekiyor. Bu bence "Linux kullanıcı sayısını artırmak"
misyonunu yüklenmiş birisinin üzerinde en çok durması gereken husus.

Bu hususta ne yapılabilir? Birtakım şeyler var. Ama cesaretle, dirençle,
çok çalışarak üzerine gitmeden yapmak gerekiyor hepsini. Kaytarıp, aman o
tarafa bulaşmayalım, aman bu zor, yok buna gerek vs. yaklaşımı ile bir
yere varmak zor.

Kısacası, bu sorunu çözecek ne bir sihirli değnek, ne de bir gümüş mermi
var. Uğraştıracak bir sürü sistematik araç gerektiği gibi, bu araçlardan
sonra da uğraşmaya devam etmek gerekiyor. Mevcut durumda "basit, ne olacak
canım, yaa ne gerek var" vs. denen/dedirten bir sürü husus insanın ayağına
öyle bir ayakbağı yığını çıkarıyor ki, aşmak imkansız hale geliyor.

Saygı ve sevgiler..