Re: [Linux-sohbet] Savas Cikmis

From: serdar@uludag.org.tr
Date: Wed 17 Aug 2005 - 12:07:13 EEST

Selamlar..

> Merhaba,
>
> On Tue, 16 Aug 2005, Ozer Tayiz wrote:
>

> Neden kaybetmeye "mahkum" ki? Tamam gönlümüzden geçen bu ama gerçekler ne
> alemde?

Aslında gerçek bu. Kaybetmeye mahkum. Sorulacak sorular şunlar olabilir:

1. MS ne kaybedecek? Herşeyi mi? Sanmıyorum..
2. MS ne zaman ne kadar kaybedecek? Bu şöyle bir cevaba sahip olabilir: Bu
yıl XXXX dolar, 5 yıl sonra toplam YYYYY dolar, bu yıl on binde bir pazar
payı, 10 yıl sonra %1 pazar payı vs..

> Şu anda 60 yaşında olan babama 2 yıl önce kurduğum Windows XP hala
> çalışıyor; arada bir babamın USB'ye bağlı yazıcısının kablosunun gevşemesi
> nedeniyle panik durumu yaşaması dışında işletim sisteminde şu ana kadar
> bir sorun olmadı. Demek ki Windows o kadar da kötü bir işletim sistemi
> değilmiş (mi acaba?)

Mevzu bu değil. Artık yıl 2005. PC teknolojileri son derece oturdu. Eskisi
kadar uyumsuz yazılım yok. MS NT ile başlattığı Hardware Compatibility
Card işlerinde iyi neticeler aldı. PC 2000, PC'98 gibi standartlar daha
uyulur hale geldi. Sonuçta sistemin uyum sorunları azaldı.

> Bu liste üyelerinin kaçı masa üstünde Linux kullanıyor? Çok azı, hepimiz
> biliyoruz. Ha, tamam, Firefox, Thunderbird, vs kullanıyorlardır ama
> masaüstünde tamamen Linux'a geçmelerini engelleyen şey nedir acaba?
>
> Bunların analizini iyi yapmadan, grafik ya da web arabirimlerimizi çok
> geliştirmeden Microsoft'un karşısına çıkamayız.
>
> MS kendisine güveniyor çünkü kullanıcı profilini bizden daha iyi
> görebiliyor.

Zaten tüm sorunda burada. Bir kullanıcı bize geliyor, ahanda sorunum bu
diyor. Biz git Google'u eşele, git HOWTO oku vs. diyoruz, bir
küfretmediğimiz kalıyor. Adam bir sorun söylüyor, biz çıkıp "sen bunu
uyduruyorsun" filan diyoruz, sorun yok diyoruz. Yavaş büyüyen ama oturmuş
bir de kullanıcı kitlesi var. Yani illa da Linux kullananlar. Dağıtım
geliştirenler de bu kitlenin içindeler ve "son kullanıcı" dediğimiz tip
için pek bir şey yapmıyorlar. Son kullanıcıya doğrudan oynamak riskli.

Dahası doğaçlama bir geliştirme modeli olduğundan dolayı geneli kapsayan
çözümler yerine küçük küçük özel çözümler ortaya çıkıyor. Freedesktop gibi
gücü verimli olmak üzere toplamayı amaçlayan girişimler var, ama buna
muktedir değiller. Daha çok yaptıkları sorunları çözmek değil, yapılan
hacklerin sisteme oturtulması mesela..

Fakat bu küçük küçük çözümlerin bir genetik algoritmada olduğu gibi daha
üst seviyede organizmalara dönmesi gayet mümkün. Kaldı ki, bugüne kadar
olan gelişmeler de böyle olacağını gösteriyor. Çevresel etmenler bu kadar
hızlı değişmiyor. Bu durumda MS'nin hayatta kalmak için göstereceği çaba
faydasız olacak. Elindeki ekstra bir sürü özellik fayda getirmeyecek.
Linux ve diğer uygulamalar bir şekilde ona yetişip herkese yeter hale
gelecekler. Bu kaçınılmaz bir son. MS'nin niyeti jenerasyonları
hegemonyasına alıp bu süreci olabildiğince yavaşlatmak. Yapacağı
kampanyanın da bu noktada götürdüğünden fazla getiride bulunacağını
kolayca söyleyebiliriz.

Bir kaç gün önce, MS'nin adamları "Biz para mı dedik? Bakın biz iletişim
teknolojilerine yatırım yapıyoruz. Gelecek bizim vs.." gibi laflar
ediyorlar. Bilinen tüm MS teknolojileri yıllardır birebir veya muadilen
Linux vs. üzerinde mevcut. Hatta pek çoğu, LISP gibi unutulmuş dillerde,
AS/400 gibi mazide kalmış sistemlerde filan zaten vardı, çok çok uzun
yıllar öncesinde. Ama MS burada doğal olarak bunları kendi üstünlüğü gibi
gösteriyor. Ateş püskürmeden bakalım....

Geçenlerde HP ve DELL reklamları vardı. "Kablolardan kurtulun" temel
temaydı her ikisinde. Düşünün, en dandik gericom, qdi vs. OEM laptoplarda
bile WiFi var. Daha olmadı alt tarafı 30$ bir USB aparatı ile biter iş.
Ama bakın görünki, bu devler sanki başka ekstraları yok, Bakın WiFi var
diyorlar..

Yani bu yaklaşım piyasada sadece MS'e özgü değil. Ama biz ne yapıyoruz?
İnsanların istediklerini değil, teknik vs. üstünlüğü öne koymaya
çalışıyoruz. Adam için ayda bir sistem kurmak sorun değil. Next/Next/Next
işin bittiğine bakıyor. Biz adama yıllarca çökmez diyoruz. Çok mu
umurunda? Adam bir kere kurmayı becerse, kullanmayı becerse belki bu bir
anlam ifade edecek. Doğrusu, kullanım kolaylığı, teknik üstünülk vs.
açısından Windows ile Linux arasında çok bir fark yok. Ama biz bu
üstünlükleri kullanıcıya sunamıyoruz. Fark burada. Yapılması gereken,
Windows'ta olanların Linux'tada olduğunu göstermek. OOo'nun PDF üretiyor
olması kitleler için anlam ifade etmiyor. Ama yazdığı yazının öbür
masadaki MSOffice ile okunabilecek olması büyük anlam ifade ediyor
mesela..

Saygı ve sevgiler..