[linux-sohbet] Re: Unix hakkında bir site ile ilgili düşünceler

---------

From: info@teknobilge.com
Date: Mon 28 Jul 2003 - 19:02:46 EEST

    Merhabalar,

    Yaw, sorman bile hata.... Örnegin, iddalardan biri, Redhat'den scalable
    web server'im olsun, load balancing, ve cluster olsun diye 2500$/y?l
    odemenin (RH Advanced Server) pahal? oldug(u... Ben de MCSE'yim, ve
    aç?kça söyleyebilirim ki, Windows 2000 Advanced Server'? cluster olarak
    iki makinaya kurman?n sadece lisans paras? bundan fazla. Ustelik, W2K
    cluster'lar fail-over cluster'dir, load balancing falan yapmazlar... Bir
    de genellikle, orneg(in o web server'in uzerinde veritabani calisacak,
    exchange server kurulu olacak vs. ise, sadece lisans maliyetleri bile
    cikar 2-3 katina... Ayrica, yine de destek almasi gerekir firmanin,
    ooole MSSQL, Exchange server falan yonetmek, next next deyip kurup
    unutabileceg(in kullanici duzeyi isler degildir, bir yerden eli mecbur
    alacak son kullanici bu hizmeti...

    Fiyat detaylarini bilmiyordum, az once baktim:

    http://shop.microsoft.com/Referral/Productinfo.asp?siteID=10188

    Gordugun uzere, 25 kullanici icin lisanli W2K Advanced Server lisans
    maliyeti 3999$ (ucuzmus, 4000$ olsa ne yapard?k?) Kullan?c?n 25 deg(il
    50 ise, internet uzerinden s?n?rs?z kullan?c?ya bir hizmet vereceksen
    falan sen dusun.... Daha dedigim gibi, e-mail icin Exchange server, bir
    de veritabani icin MSSQL server falan yok bu maliyetin icinde.

    Bir de Linux'da cluster kurmanin binbir yolu var, bircok cozum acik
    kaynak, yapabiliyorsan, kendin 0 maliyetle de kurarsin, RedHat AS tek
    cozum degil...

    Gercekten hala TCO hakkinda en ufak bir suphen varsa, denemesi kolay:

    Kendine standart bir Network tasarla, (Su kadar kullan?c?, su hizmetten
    yararlanacak, bu serverlar kullan?lacak, is yuku bu kadar, donanim su
    kadar bu kosullarda teknik servis, vs.),

    Ondan sonra, bir MS cozum ortagindan fiyat teklifi iste, bir de Linux
    cozum sunan bir sirketten fiyat teklifi iste, durumu kars,?las,t?r...

    Hadi sana tahmini bir fiyat teklifi de yapay?m, internete acik,
    clustered bir sistem icin, e-mail ve veritaban? server'i dahil:

    MS temelli: W2K AdvServer 4000$, Exchange Server 2500$, MSSQL server
    5000$, y?ll?k teknik servis/bak?m 5000$/yil, 16500$ teklif... (+donan?m)

    Linux temelli: RH AS 2500$/yil, 5000$/yil teknik servis ve bakim,
    7500$/yil...

    Piyasayi daha iyi bilen arkadas,lar fiyat verilerini duzeltebilir,
    bunlar benim sadece tahminlerim...

    Bir de su var, W2K bile ikide bir gocuyor, ve bunun en guzel ifadesi,
    MS'un kendi sitesinde, "3 ay 6 ay gibi inan?lmaz uptime'lar goruyoruz,
    yakinda bir sene kesintisiz calisan server'larimiz olacak insallah"
    ifadesinin yeralmas?.

    Yani MS sistem kuruyorsan, 1 sene kesintisiz calismasi icin server'inin
    yatip kalkip dua edeceksin.

    Bana sorarsan, ornegin bir Linux firmasi, %99.9 kesintisiz calisma
    garantisi falan verebiliyorsa, daha pahali hizmet vermeye bile hakki
    var. Yani 20,000$ bile isteyebilir, verdig(i garantiye, teknik destek ve
    hizmet seviyesine gore, cunku sonucta musteriye daha iyi bir hizmet
    sunmus oluyor. Yeterki, o guven, musteride olussun.

    Mesela sitede, Munih'deki ihalede, MS %10 dusuk teklif vermisken,
    ihaleyi SUSE'nin almasi, vergi odeyenlerin parasinin iyi kullanilmamasi
    seklinde yorumlanmis. Ama orada bu karar verilirken, daha kararli
    calismasindan, bilgilerin guvenligine daha yuksek performansli olmasina,
    uzun vadede daha dusuk maliyeti olmasina, ve SUSE'nin bir Alman firmasi
    oldugu icin, paranin yurt icinde kalmasina kadar bircok etken rol
    oynamis olabilir. Yani %10 dusuk teklif diye MS almak, o kadar da karli
    olmayabilir.

    Performans kars,?las,t?rmas? biraz daha zor, ve MS lisans sozlesmesinde
    acikca "Benden izinsiz performans deg(erlendirmesi yap?p
    yayinlayamazs?n" diyor. Ama istersen, MS'dan server'lar?n demo CD'lerini
    isteyebilirsin, bir demo kurulum isteyebilirsin, ayn? s,eyi bir de Linux
    sirketinden istersin, her ikisi de gelir yapar ayarlarini,
    optimizasyonu, bakarsin performansina secersin...

    Ama bu kadar ugrastirmak icin biraz "yagli musteri" olman lazim tabi...

    Son hatirladigimda, Linux'un, MS'a karsi degilse de, mesela 32 islemcili
    server'larda Oracle ile olan performas?, Sun'in Unix'ine gore dusuk
    kaliyor gibi seyler hatirliyorum, ama bu bile degismis olabilir,
    uzerinde calisiyorlardi, bu en az bir y?ll?k bir duyum...

    K?ssadan hisse: Once Linux'u dener, ancak Linux yetmezse baska bir cozum
    ararsan, %99 karli cikarsin...

    I.yi calismalar,

    Ozer Tayiz.