[linux-sohbet] Re: Ciddi bir oneri ve turkce karakter barindirmayan bir mail istegine turkce karakter barindirmayan bir mail

From: Deniz Akkus Kanca (deniz@arayan.com)
Date: Fri 13 Sep 2002 - 12:15:58 EEST

Bedri Özgür Güler yazmış:

Genel anlamda mühendislikte, devrim daha zor, evrim daha yaygın ve
kolaydır.

Dolayısıyla örneğin 512bitlik işlemci tasarlayalım, bunun üzerinde
çalışmak için de sıfırdan yeni bir OS tasarlayalım pek denmez. Onun
yerine, projeler bir adım sonrasına göre ufaltıla ufaltıla yapılır,
bahsettiğiniz uzaktaki hedeflere genelde evrimle ulaşılır.

Devrim yapılır tabii, ama Linux bile teknoloji hususunda devrim değil,
evrimdir. Konuda devrimi, bir işletim sisteminin makina dili (assembler)
yerine C'de yazılabilecek kadar makinaların ve derleyici teknolojisinin
iyileştiğini farkeden ve bir işletim sistemini C de yazan Thompson ve
Ritchie yapmıştır. Yaptıkları devrim de bundan ibarettir -- assembler
yerine C kullanmak. Bugün halen daha o devrimden öteye gidilmiş değildir.

Linus da bir devrim yapmıştır, teknoloji ve dizaynı ile alakalı değil,
nasıl geliştirildiği ile alakalıdır. Oldukça eski bir dizaynı, yine eski
bir yöntem olan "açık kaynak kodlu" olarak uygulamıştır. Getirdiği
devrim, tepeden inme planlamak yerine, herkesin gönderdiği eklemeleri
kabul ederek projenin kendi planlarının dışında gelişmesine izin
vermesidir. Proje yönetiminde devrim yapmıştır yani.

Teknolojinin gelişmesi bir nevi "game of life"a benzer. Mevcutlarınızdan
çok uzakta bir hedefte olursanız, yalnızlıktan ölürsünüz.
Mevcutlarınızın çok arasında olursanız boğularak ölürsünüz. Bize uçuk
gelen kimi haberler bile, geliştiği yerlerde, bilinmeyen sınırının çok
ötesinde değildir. Bilinmeyen sınırının biraz ötesinde bir yere atlamak
devrim addedilir, sınırın az ötesine atlamış birisi ile sınırın arasını
doldurmak da evrim.

Sizin yapmak istediğiniz şey aslında bir devrim değil. Benzer
teknolojileri, yeni büyüklüklere uygulamak istiyorsunuz.

Bu noktada ise yapmak istediğiniz şeyin neviinden (1028 bitlik
işlemcinin gereği, teknolojinin bugünkü sınırı ve artık quantum
tunneling effectlerinin çip dizaynında kullanılmasının araştırılması,
bir işletim sisteminin işlemci sınırlarına getirilmesi için 1970'dan
beri tamamen sıfırdan yazılması gerekmediği...) konuyu pek bilmediğiniz
anlaşılıyor. Dolayısıyla öneriniz ciddi olmaktan uzak kalıyor ve "tabii,
hemen çalışmalara başlayalım" tepkisi almıyorsunuz.

Esen kalın,
Deniz