[linux-sohbet] Re: Ciddi bir oneri ve turkce karakter barindirmayan bir mail istegine turkce karakter barindirmayan bir mail

From: Enver ALTIN (ealtin@casdb.com)
Date: Fri 13 Sep 2002 - 09:16:56 EEST

On Fri, 2002-09-13 at 05:13, =?iso-8859-15?B?QmVkcmkg1npn/HIgR/xsZXI= ?=
wrote:
> Bilgi eksigim var ise tamamlayin (bu cumlemi savunma degil bilgiye deger veren bir insanin ogrenme arzusu olarak degerlendirin lutfen). Bu oneriyi cok seneler once ODTU Bilgisayar Topluluguna getirdigimde Sayin Cagri Coltekin olabilecegini yapilabilecegini ancak kendilerinin vakit sorunu yasadigini soylemislerdi (ve gercekten de vakit sorunu var idi). Tabi o zaman 128 bitlik bir isletim sisteminden bahsediyordum cunku 64 bitlik islemciler pentium serisi olarak daha yeni cikmisti. Su anda 64 bitlik islemciler var. 128 bitliklerin piyasaya surulmemekle birlikte ya gelistirme asamasinda oldugundan ya da 64 bitlikler miyadini doldurmadan ve ondan kazanilacak gelir kazanilmadan son kullanicinin kullanimina sunulmadigini dusunuyorum ama kanimca pentagon veya benzeri cok gizli askeri/politik merkezlerde kullanilmaktadir (Belki mikrosoftta bile olabilir).

Gecen seferki iletinizde samimiyet gorememis, beyhude bir calisma olarak
degerlendirmistim. Simdi ciddi oldugunuzu herkes ogrendigine gore,
izninizle bir kernel-newbie olarak bilgi eksiginizi tamamlamayi
deneyecegim.

Sizce, dunyada bircok insan, neden Linux uzerinde calisiyor? Neden baska
birsey degil de, bir Unix clone olan, POSIX uyumlulugu gibi bir hedefi
olan, alt tarafi bir kernel'den ibaret olan, Finlandiya'li bir
universite ogrencisinin pet-project'i olan "Linux"?

Linux kernel, diger bircok isletim sisteminden cesitli yonleriyle
(felsefe, modulerlik ve monolitik yapinin birlesimi, proje yonetimi)
ayrilir. Hemen sistemimdeki kernel kaynak kodundan:

skyblue@skyblue:/usr/src/linux-2.4.18/arch$ ls -l
total 10
drwxr-xr-x 7 root root 288 Nov 22 2001 alpha/
drwxr-xr-x 16 root root 616 Feb 25 2002 arm/
drwxr-xr-x 7 root root 312 Feb 25 2002 cris/
drwxr-xr-x 7 root root 288 Feb 25 2002 i386/
drwxr-xr-x 11 root root 384 Nov 10 2001 ia64/
drwxr-xr-x 20 root root 632 Feb 25 2002 m68k/
drwxr-xr-x 23 root root 1088 Oct 15 2001 mips/
drwxr-xr-x 13 root root 576 Sep 9 2001 mips64/
drwxr-xr-x 7 root root 288 Jul 3 2001 parisc/
drwxr-xr-x 12 root root 408 Feb 25 2002 ppc/
drwxr-xr-x 7 root root 328 Feb 25 2002 s390/
drwxr-xr-x 6 root root 304 Feb 25 2002 s390x/
drwxr-xr-x 7 root root 288 Feb 25 2002 sh/
drwxr-xr-x 8 root root 312 Feb 25 2002 sparc/
drwxr-xr-x 9 root root 336 Feb 25 2002 sparc64/

Kolaylikla gorebileceginiz gibi, Linux, 32 bitlik isletim sistemi
degildir. Kernel kodunda (bu kadar basit olmasa da) birkac yerde
degisiklik yaparak mimariye ozel kodlari ekler ve ilgili mimari icin
derleme yaparsaniz, 1Mbit'lik register boyutuna sahip bir islemci
mimarisi icin derlenmis bir kernel elde edersiniz. Boyle bir calismanin
devasa bir kernel'i bastan yazmaktan cok daha kolay, ekonomik, mantikli
ve kararli olacagi tartisilmazdir.

Oneriniz samimi ve ciddi olabilir, ancak sizi beyhude bir calismaya
iter.

Bir hatirlatma daha: Ozgur yazilim; milliyetcilik, bireysellik ve
bencillik gibi birbirinden cok da ayiramadigim terimlere tamamen karsit
bir yaklasim sunar. Belki cok kotu bir ornek ama, eger Linus B. Torvalds
bir Milliyetci olsaydi, yazdigi isletim sisteminin "dusman ulkeler"
tarafindan kullanilmasina izin vermeyebilirdi.

> Muhasebe programina gelince bunu da siz bir oneri olarak sunuyor iseniz destegim sonsuz. Program olarak katkim olursa yaparim. Oyle katkim olmaz ise baska yollar ararim. Guzel bir oneri. Tesekkur ederim.

M. Ali Vardar (hocam buralardaysan ses ver) bir suredir benzer bir proje
uzerinde calisiyor bildigim kadariyla.

Kendisine yardimci olmanin eminim birkac yolu vardir:

- Kod yazabilir
- Dokumantasyon hazirlayabilir
- Test edebilir
- Projeye maddi destek olabilir
- Moral verebilir

veya fikir belirtebilirsiniz.

Umarim yardimci olabildim,

Iyi calismalar

--
Enver ALTIN (a.k.a. skyblue)   - Software developer, generic solvent
http://enver.casdb.com/        - mailto: ealtin at casdb dot com

The Arkansas legislature passed a law that states that the Arkansas River can rise no higher than to the Main Street bridge in Little Rock.