[linux-ileri] Re: cekirdek ve turkce karakter

---------

From: C.Hakan POLATKAN (hakanpolatkan@efsanelinux.org)
Date: Mon 22 Dec 2003 - 05:12:54 EST

    From: "Enver ALTIN" <enver.altin@frontsite.com.tr>

    > Tebrikler, calismalarinizda basarilar diliyorum. Ancak ve ancak,
    > GNOME/KDE gibi cok daha populer masaustu ortamlarinin son surumlerinde
    > yerellestirme oranlari Turkce icin 60% seviyelerine kadar dustuyse,
    > yapmaya calistiginiz seyin abesle istigal oldugu ortadadir. Insanlar,
    > her gun, her dakika, Turkce sectikleri sistemde ingilizce sozcukler
    > gorecekken, insanlarin duzgun calisan bir sistem icin omurleri boyunca
    > belki de hicbir zaman okumayacaklari mesajlari yerellestirmek bence cok
    > da anlamli degil.

    Yerellestirme oranlarinin %60 gibi bir seviyeye dusmesi de ilginc bir
    konudur. Bu nokta birkac soru sormak lazim. Bu oran daha ne kadar dusecek ?
    Daha duserse ne olacak ? Turkce bir masaustu kullanamayacak miyiz ?

    Cogumuzun begenmedigi Windows isletim sistemleri kullaniciya tam bir dil
    destegi veriyor. Bu konu bence kullanici icin cok onemlidir. KDE'nin yarisi
    Turkce, yarisi Ingilizce olma durumlarinda kullanicilar agiz burun
    kiviriyor. Ornegin, KDE yardimlari... Diyor ki "KDE hakkinda", giriyorsunuz
    Ingilizce cikiyor vs... bunun gibi bircok ornek var. Bazi hata iletileri de
    problemli durumda...

    Onceden cekirdegi nasil Turkce konustururum diye dusunmustum. Isin icine
    girip, anlayinca mantikli olmadigina karar verdim. Hatta en guzeli cekirdek
    mesajlarini ekrana vermemek, kullaniciyi korkutmamak diye dusundum. Hani bu
    tamam diyelim. Fakat masaustu ortaminda da bazi seylerden uzaklasilmasi hic
    iyi bir durum degil. Ismi lazim olmayan diger isletim sistemi bu konuda
    cizgisini her zaman koruyor, istemesek te bu konuda + puan aliyor. Linux'un
    da bu sekilde olmasi korkunc bir avantaj olacaktir. Sizin cevrenizde de yok
    mu acaba "abi bunun neden buralari hatali ?" ya da "bunun tam Turkcesi yok
    mu ?" diyenler ?

    Obur isletim sisteminde komut istemine gectiginiz zaman tam bir dil destegi
    mevcut. Masaustunde zaten var. Boyle birseyi tam olarak yapsak guc kazanmis
    olmaz miyiz ? Kabuk ortaminda tam Turkce konusan bir sistemimiz var mi ?
    (var da ben mi bilmiyorum ?)

    Kullanicilari Ingilizce ogrenmeye davet etmek yerine biz onlara bir adim
    atsak ta dil destegini sunsak... bastan sona hem de... kendilerini evlerinde
    gibi hissetseler. Bir komutu yazarken "uc bucuk atmasalar" nasil olur ?
    Onlari bize dogru adim atmaya zorlamak yerine biz adim atsak ?

    Su anda almis oldugum bir posta ya da yanit vermek istiyorum. Enver
    arkadasimiz yazmis.

    alinti:

    Buyuk harfle yazacagim, bir yere kaziyalim bunu artik.

    * * * OZGUR YAZILIMLARIN MILLIYETI OLMAZ * * *

    Olursa da, kimseye bir faydasi olmaz. Ozgur yazilimin dogasi bu: "Kurum
    ve kisilerden bagimsizlik".

    alinti bitti.

    Sevgili Enver, eger olaya sadece bu yonden bakiyorsak haklisin. Ben de
    senden yanayim. Fakat ben yalnizca bu yonden bakmiyorum/bakamiyorum. Ozgur
    yazilim + biraz da suya sabuna dokunmak seklinde bakiyorum.

    Turklere has olsun, baska milletler kullanamasin demedim. Bir programci
    mantigi ile bakacak olursam cok ta umrumdaydi diyorum. Fakat bu gozle
    bakamiyorum.

    Hazirlanacak bir sistemin Turklere hitap edebilmesi guzel... Hitaptan ne
    kastediyoruz, bu da onemli...
    - bastan sona Turk motifleri koyalim,
    - karsilama ekraninda Mehter takiminin resmi olsun, muzigini calalim
    - Yardim masasi uygulamalarinda eski Turk yemeklerinden secmeleri anlatalim

    demiyorum!

    Turklere hitap eden derken, bastan sonra Turkce konusan bir sistem diyorum.
    + olarak bizlerin bu ise girerek ortaya birseyler cikarmis olmasi
    "baslangicta Turk kullanici kesimine" hitap etmis olacaktir. Turk kesimi
    lafimi lutfen saga sola cekmeyin. Turkiye'de Linux'un ilerlemesi listelerde
    adi gecen us bes kisiye degil, bu kesime baglidir.

    Diger milletler konusuna gelince...

    Diger milletler dedigimiz kismi bizlerden ayri tutmuyorum. Bir defa daha
    soyleyeyim. Yalnizca Turkce bir sistem dusunmuyorum. Mumkun oldugu kadar
    ozellestirilebilecek, yerellestirilebilecek bir sistem olmali... Bir fransiz
    FSM Linux kullanmak isterse; gidip iso'sunu indirebilmeli, bir dil secimi
    ile dilerse kendi dilinde kullanabilmeli... hatta isterse FSM Linux'un
    gelistiricileri listesine adini altin harflerle kaziyabilmeli...

    Eger dediginiz gibi FSM Linux'un adini degistirerek Joan Linux yapacak
    olursa buna kizmam, darilmam. Aksine bu dagitim iyi bir dagitimdir.
    Diledigimiz yere ulasmistir. Insanlarin ilgisini cekmis, ornek olmus ve
    hakettigi ilgiyi gormustur diye dusunurum. Var mi problem ?

    Mesajlarin ilk tarihi goz onune alindiginda bayagi bir zaman gectigini
    goruyoruz. Bu durumda benim de dusuncelerin ufak ufak gelisiyor ve
    degisiyor.(gelistigi sizce supheli mi ? :) Son bir defa daha anlatayim. Eger
    bu sizlere uymuyorsa, ozgur yazilimi baltaliyorsa lutfen biri ozel olarak
    bir posta yollasin. Hatali oldugum yerleri son bir defa daha anlatsin. Bu
    konuda kimse iki ay tartismak istemez... :)

    FSM Linux sanki var diyelim.
    - Turkiye'de Linux'un; ilerleyisinin hizlanacagini, gucunun artacagini ve
    saglam bir yer edinecegini dusunuyorum.
    - Bastan sona Turkce bir ortam ile 9 yasindaki bir cocugun sistemi
    kurcalayabilecegini, 16 yasindaki bir ogrencinin belli seyleri kurup
    kaldirabilecegini ve bu arada her komut icin man cevirilerini aramayacagini
    dusunuyorum. Ayrica 51 yasindaki teyzemin bilgisayarini kurcalarken
    "anlamadigim birseyler gordum, korkup bilgisayari kapattim" demesini
    istemiyorum.
    - Hani sistemi hazirladik ya... guzel de bir destegimiz var. Okullarimiza,
    hastanelerimize kurulmasini istiyorum.
    - Yazilim gelistirme dunyasindaki deneyimli insanlari ya da yeni
    baslayanlari "bakin boyle bir sistemimiz var, gelin sizlerde... gelistirin
    uygulamanizi" diyelim. Ayrica "ilginc bulunan yazilimlariniz surda burda
    kullanilacak, tum dunyaya acilacak" diyelim.
    - Turk milletini az cok tanir, bilirsiniz. Bu alemde bulunan insanlarin
    cesitli dagitimlar uzerinde uygulama gelistirmesini saglamakla, FSM Linux'a
    davet ederek, gelistirme islerini saglamak arasinda buyuk bir kolaylik farki
    olacaktir. (bu sekilde linux communitysi zaten kazanacak)
    - "Sonunda Turkler'de civitmadan bir dagitim hazirladi, bu isi basariyla
    goturuyor" demelerini istiyorum. (Anladigim kadariyla zaten korkularimizin
    en buyugu bu)

    Dikkat ettiyseniz buradaki bir,iki ozelligi herhangi bir dagitim da size
    verebilir. Fakat aradaki farki anlarsaniz beni de anlamis olacaksiniz.

    Okullara, hastanelere kurulmasini istiyorum dedim. Durun... sesiniz geliyor.
    Bunlar uygulamalara bagli... Evet biliyorum. Fakat ben boyle bir dagitimla
    bu konulara uygun uygulamalarin daha hizli piyasaya cikacagini, tureyecegini
    dusunuyorum.

    Enver'in iletisinden alinti:

    Projeniz populer
    olursa, projeye farkli millet ve ulkelerden insanlar katilmak isterlerse
    onlara "Burasi Turk mahallesi, gidin baska yerde oynayin" mi
    diyeceksiniz?

    alinti bitti.

    Turkler misafirperverdir derim. Aliriz mahallemize, yapariz macimizi...
    Gideriz evimize yediririz, iciririz.
    Aynilari dagitim icin de gecerli... bunu zaten soylemistim.

    Sonuc olarak, boyle bir projenin internet uzerinde son kullanicisindan
    gelistiricisine kadar hemen herkesin yararlanacagi, birseyler ogrenecegi ve
    boyle bir projenin "biz" merkezli olmasinin meyvalarinin daha kolay
    toplanacagini dusunuyorum.

    Bakin... dusuncelerimin mukemmel oldugunu savunmuyorum. Hatali dusunuyor,
    bazi seyleri goremiyor olabilirim. Kendi acimdan bakarsam da bazilarinizin
    dusuncelerinde yanlis demiyorum, "eksiklikler" oldugunu dusunuyorum.

    Dusuncelerini yazmak isteyenler yazsinlar... Ben gercekten eforumu yanlis
    yone harcadigima inanirsam, "daha yararli" olabilecegim konulara agirlik
    verecegim. :)

    Hepinize saygilar, sevgiler...
    Hoscakalin.

    C.Hakan POLATKAN