[linux-ileri] Re: cekirdek ve turkce karakter

---------

From: Serdar KÖYLÜ (serdarkoylu@fisek.com.tr)
Date: Fri 19 Dec 2003 - 11:45:44 EST

    Selamlar..

    On Fri, 19 Dec 2003 14:58:55 +0200
    Murat Koc <murat.koc@frontsite.com.tr> wrote:

    > Tamam yapalim. Nedir bu birseyler?

    Simdi hocam, biz bu konuya biraz yanlis taraftan bakiyoruz. SQL Slammer
    vakasini, Blaster mevzusunu.. hatirlarsan, uzun zaman once halledilmis
    aciklarin neticesinde bunlarin yasandigini gorursun. Burada vurgulamak
    istedigim update mekanizmasi degil. Insnalarin bir urun satin olmus
    olmakla her isi bitirdikleri gibi bir izlenim. Dilim tam donmuyor. Ama
    ornek olarak vereyim. MDK 9.1 ile kontrol panelde Internet Baglanti
    Paylasimi gelir. Ama oyleyken hala bize soranlar var, ayni dagitimi
    kullanip. Elbette, en kotu ihtimalle, configure/make sureci ile Linux
    uzerinde halledemedigimiz konu yok. Ama groupware server kurarken veya
    VPN kurarken cektiklerimi su soruyu soran adamin cozmesi de mumkun
    degil:

    Agdaki tum makinalara 128 ile ping atiyorum, ama DSL modeme 64 ile. Bu
    yuzden de internet yavasliyor haliyle. Bu sorunu cozmek icin ne
    yapabilirim (Kaynak: fazlamesai.org/donanim/adsl forumu) ?

    > Neden kullandilar bilmedikleri icin! Yeni olan RedHat bilmem kacin
    > Turkcelestirilmis ayaginda olan birseyi birileri onlara dayadigi icin.
    > Linux a yeni baslayan adam arastirdiginda reklam nedeni ile bunu
    > gordugu icin!
    >
    > Peki ne oldu? bitti.

    Kisacasi millet sen ve ben gibi degil. Bu noktada dagitimdan anlamamiz
    gereken, milletin ihtiyacina en cok uyan seyleri toplayan bir duzenek.
    Gelecek Linux'un populerliginde "Tek Turkce dagitim" iddiasi degildir
    etken. Menulerin hazirlanmasi, xmms, Hazir mozilla ve java flash vs.
    olmasi... Iste bunlardir. Bu bir tecrubeyle yapilmis tespittir. Ha
    gelecek Linux iyidir demiyorum asla. Ama o Turk insaninin istedigi bazi
    hususlari tam olarak yerine getirebilme gayreti icindeki bir dagitimdi.
    Ne kadar becerebildigi tartisilir. Ama iki Linux'u birbirine baglamaktan
    odun vermek adina son derece iyi Windows baglantisi saglayabilen bir
    seydi. Cunku, o donemde Linux isteyenlerin en buyuk derdi, mevcut
    Windows agina bir veya Bir kac Linux'u adapte etmekti. Ama elbet bu
    misyon artik bitti.

    Hal boyleyken birileri cikip kernel gelistirebilecek olmasi icin onun
    ustunu doldurabilecek bir bilgi birikimide gerekiyor. Su anda kernel
    yazabilecek potansiyel var bu ulkede ama ustunu doldurmak olayi cok daha
    ayri bir konu..

    Simdiki misyon, tum networku ele gecirebilecek bir dagitim sunabilmek.
    Redhat veya mandrake bu yolda ilerliyor ama en basitinden sunu idrak
    etmek gerekiyor. Bize hic gerekli olmayan Kanji mevzusu icin harcanan CD
    kapasitesine, bizim icin daha iyi olabilecek XMMS skinleri koymak cok
    daha iyi olabilir.

    > O zamanlarda soyledim arkasinda guclu bir ekip olmayan devamini
    > getiremeyecegim ise ben girmem. girilmesini de onermem.

    Bende bunu kabul ederim. Ve dedimki, bu tarafini bosverelim. Dagitim
    filan cikarmiyoruz. Sadece eger bugun sifirdan bir dagitim yapacak
    olsaydik, neyin nasil olmasini isterdiniz ? Tum mesele burada. Dagitim
    yapiyoruz hadi klavye basina demiyorum. Ama maalesef Windows kadar
    install base'miz ve onlardan yapilacak feed-back mekanizmamiz yok. Biz
    en azindan bu thread boyunca bir linux dagitimindan sunlari isteyenler
    var bizim ulkemizde seklinde, hemmevcut dagitimlarin ilerlemesine isik
    tutacak, hemde yeni bir dagitim yapmak isteyebilecekler icin bir kilavuz
    olusturmak. Iste mesele bu. Bu noktada, yeni bir kernel yazmak
    gerekiyorsa eminimki, o da yazilacaktir, belki bizden olmaz ama bakarsin
    ruslar yapar bunu..

    > evet bastan kaybedersiniz. Serdar uygulamalardan bahsediyor. Ki bu
    > uygulamalar hadi dediginiz zaman yapilabilecek seyler degil. Serdar
    > kernel, glibc, gcc den bahsetmiyor.

    Evet cok dogru.. Ama diyorum ki, biz developer tayfasi bilelim. GLIBC'de
    suna ihtiyac var, LILO'da buna. Bu sayede en azindan takip ettigimiz
    projelerde bu isleri takip edebiliriz.

    Bu konuda hemfikirim. ama boyle peerlere ayirmadan konuyu incelemek
    lazim. Benim istedigim sey son kullanici agzindan mesele. Bunun yeni bir
    kernel veya boot.S gerektirip gerektirmedigine biz developerler kara
    verecegiz zaten.

    > Hala henuz uygulama ornegi disinda yeni bir dagitim icin gerekli olan
    > bilesenler, dusunulen degisikliklerin sunulamadigini dusunuyorum?

    Burada anladigim kadariyla, benim soyledigim noktaya geliyoruz. Redhat'i
    MP3 decoder'ini eklemeye ikna etmeye cikmak yerine hic yoktan RH tabanli
    ama MP3 te calabilen bir dagitim yapalim. Buna ne dersin ? Ve daha
    dogrusu bunu yapmak isteyen insanlar icin bir liste hazirlayalim.

    Bu listenin asil onemi suradan geliyor. Bugun o listenin icindeki
    seylerin yuzde doksani kolayca hallolacak seyler. Ama dagitimlarda
    standart olarak bulunmuyorlar veya ayarlanmiyorlar. Bu, en basitinden,
    yeni bir dagitim olmasa bile, bir derginin dagitacagi Mandrake 9.3 icin
    ilave edilecek bir CD icinde bu ayarlarin vs. yapilivermesini de
    saglayamaz ? Yani illa dagitim yazmaya, yapmaya gerek olmayabilir.
    Fakat, en azindan developer ve integrator denen insanlara yol gosterecek
    bir kilavuz da lazim. Iste bu eksik bence. Bunu yaparsak, hem ne kadar
    bir dagitim ihtiyacimiz var bunu goruruz, hemde mevcut dagitimlara yon
    verecek bir bilgiye sahip oluruz. Dahasi, biz mesela dergiye bir yazi
    yazip su ve bu isleri soyle yaparsiniz diyerek yolda gosterebiliriz ?
    Simdi ben bir yazi yazayim dergiye ... Bu yazi neyi cozecek ? Ne kadar
    kisiye hitap edecek ?

    Niyetim, eger elle tutulur bir sekilde bu istekleri
    siniflandirabilirsek, bir web'e koymak ve bunu puanlamak. Dahasi
    insanlarin bunlari istemesini saglamak. Ben hazirlarim arabirimini vs.
    konu degil. Hosting vs. sorunuda asilir mutlak. Hatta, bunu oyle bir
    duzenleyebiliriz ki, "Ya bu niye flash gostermiyo ?" Diyene oracikta
    step-by-step bir guide bile koyabiliriz.

    Ha, belkide birileri cikar, insanlar bunlari gormek istiyor CD ile
    diyerek bunu PnP yapacak bir dagitimda cikarabilir. Bu kotumu olur ?

    Saygi ve sevgiler..