[linux-ileri] Re: cekirdek ve turkce karakter

---------

From: Serdar Koylu (serdarkoylu@fisek.com.tr)
Date: Thu 18 Dec 2003 - 12:02:11 EST

    Selamlar..

    18 Dec 2003 16:50 EET tarihinde yazmışsınız:

    > Selam,
    > >

    > ozgun oldugu surece destek olurum. Ben genel bir dagitim yapisi seklinde
    > dusunmedim. Soyle diyeyim bugun piyasadaki belli 3 buyuk dagitim benim
    > beklentilerimi karsiliyor. Nedir bunlar RedHat, SuSE, Debian.
    >
    > bunlara ek olarak sen neler ekleyebilirsin?

    Simdi ben ozgun bir linux dagitimi gerceklestirmek yolundayim diyelim. Bu sadece bir farazi, bunu bastan soyleyeyim.

    Buradaki husus su. Benim beklentilerimide *herhangi bir dagitim* karsiliyor. Ben bunun derdinde degilim. Demek istedigim, sokaktaki adamin beklentileri neler ? Bunlarin 100 tanesinden 70 tanesinin mevcut oldugunu da, kalnin yuzde 50'sinin de kuruntu oldugunu da cok iyi biliyorum. Ama geriye kalanlar varki, bunlari asmak gerekiyor.

    Sana basitce bir ornek vereyim. Mesela, ben KDE temasini yukleyince, atiyorum Gnome'un da ayni temayi islemesini isterim. Yada ne bileyim, mozilla'ya girdigim bookmarklarin konqueror'da da kullanilmasi hos olurdu. Veya veya ne bileyim, konqueror'da ayarladigim asf'ler icin mplayer yurutucusunu birde nautilus'ta ayrica ayarlamak derdi olmasin isterdim.

    Bilmem anlasiliyor olmali. Ben su konuda hem fikirim, Fedora ve MDK Download edition'un kabiliyetleri ile sinirli kalacaksak bu ise cikmanin anlami yok. Dagitim cikarmaktan anladigim da bu. Onlardan bir adim one gecebilmek. Iste ne tarafa ayagimizi uzatmaliyiz ki, onlardan ve hatta Windows'tan bir adim one cikabilelim. yok onlar gibi bir dagitim yapmaksa niyet, benim evde iste kullandigim MDK9.1 yetiyor zaten her seyime..

    > Soru: Sil bastan neden bir dagitim yapman gerekiyor?

    > Neden derim? Yaptigin hersey icin neden derim ve inandirici bir aciklama
    > isterim. Misal init scriptleri. bilirsiniz bunlar sira ile giderler biri
    > biter oburu baslar. Misal bunun icin cesitli projeler var parallel
    > isleyen init scriptleri gibi. Bir calisirken oburu de calisan. acilisi
    > hizlandirmak icin. veya XMl tabanli init scriptleri. al bunlari koy deki
    > benim yaptigim Linux en hizli acilan Linux (tabii bir dagitim yapmak
    > icin sadece bu yeterli degil). aaa derim super bak ozgun bir olay.

    Simdi, burada iki turlu sey var. Birincisi senin soyledigin benim anladigim teknik literatur. Yani bak paralel calisan init scriptleri ile soyle atraksiyon yaptim tarafi.

    Ben bunu istemiyorum ama. Benim beklenti olarak soyledigim, ahalinin icinde "bayiyor aleti acmayi beklemek" diyenlere, feature liste en hizli acilan isletim sistemi yazmak. Yani XML'mis, paralel erisimmis, bunlar senin benim konum. Ama bekledigim cevap, "Daha hizli acilan bilgisayar isterim" cevabi. Teknik tarafini teknisyenlere birakmak gerekiyor velakin.

    Bak bir diger ornek vereyim. sistem aciliyor, fsck esnasinda hata olusuyor. Buyur burdan yak vaziyeti. root sifresini gir vs. Neden olmasin bu durumda kullanilacak bir cozum bulmak.

    Ve hatta, gnumeric'ten kestigim hucreyi, oospread'a yapistirabilmek istiyorum.

    Yani, benim beklenti olarak istedigim bilgi, ne istiyoruz biz sistemden...

    > apt nin saglayamadigini ne var? lilo u bastan yazacak kadar ne gereksini
    > min var? gectim grub in nesini begenmiyorsun? ...

    APT mesela kurulu paketi baska bir makineye transfer edemez. Lisans yonetimi yapamaz. Sen sordun ben de soyledim. Ben istiyorum. Nasil, mesela makine kurdum. Web MySQL Mail DSN server. Yarin buradaki MySQL'i baska makineye aktarmak istedigimde, paket yoneticisi benim icin bunu yapabilse guzel olmazmiydi.

    Saka maka, 60 - 70 000 satir kadar olan, pek cok yonden fonksiyonelligini tamamladigim bir paket yoneticisi yazdigimi hatirlarsin. LILO konusuna gelince. Benim soylemek istedigim, ha gerekiyorsa bastan LILO/GRUB yazmak bile gerekecek olsa bile bunu soylemek. Yani diyorum ki. Benim bir buyu kitabim var. Yaz diyecegim, yazacak bana yeni bir lilo gerektigi zaman. Ama yeni LILO ne yapacak ? Yani eski LILO veya GRUB'un yapamadigi neyi getirecek ? Iste sordugum bu. Yapilir, yapilmaz su bu dusunmeden, ben bu sistemden sunu bekliyorum arkadas seklinde yorumlar..

    > yani oturup bastan yazmak hic mantikli degil. eklenti yapmak o.k

    Elbette. Bende zaten yeniden kesfedelim onlari demiyorum. Bu her zaman en iyi yoldur. Yani, konqueror veya nautilus'u yeniden yazmaktansa, onlari duzeltip ayni MIME ayarlarini kullanmasini saglamak elbette en guzelidir.

    > Serdar bence dagitima ihtiyac yok. Hele Turkce Linux diye bir dagitima
    > hic ihtiyac yok. Ihtiyac olan sey uygulama. Ozel uygulama.

    Iste o uygulama dediklerimizi sistem bazinda cozelim derim. Elbette pek cogunu bu capta cozemeyiz. Fakat, tipik masaustu kullanimda hangi ilerlemeleri saglayabiliriz.

    Bu kapsamda Access gibi bir tool uretmek veya MAPI gibi uygulama yazacaklara yonelik framework API'ler getirmek te bir cozumdur. Yani uygulama gelistirmek isteyenler icin hazir bir platform sunmak. Ha simdiki platform sanki yetersiz mi ? Bence degil ama neden daha fazla olamasin ?

    > Misal Enver in yazdigi fax programi. veya yazdigimiz network management
    > programi gibi. Sonucta bunlar Turkce uygulama. Ancak boyle uygulamalar
    > yazildigi zaman gelisim olabilir. (Sadece bu degil tabii ama ornek
    > olmasi acisindan soyledim)

    Gelecek Linux'ta yapilan (yaptigimiz) bir garabeti hatirlatayim. Bir gelecek Linux'u windows agina cok kolay adapte edersiniz. Buna hazir gelir. Ama iki gelecek linux'u birbiriyle anlastirmak icin deveye hendek atlatmaniz gerekebilir. SSH vs. hic bir sey cikmaz icinden. Kotulemiyorum. Sadece, beklenti, Windows makinelerin arasina bir Linux sokusturmak olursa, sonucta boyle olacaktir dogal olarak. Iste yeni bri dagitmdan beklentilerimizi, samimiyetle ortaya dokmek onemli. Ki bu tur bir ise cikan arkadaslara (var mi bilmiyorum) vede sistem entegratorlerine yol gosterici olabilsin. Sen ve ben her bir seyi yapariz, biliriz ne yapacagimizi. Ama hala ortalik Internet Baglanti Paylasimi nasil yapilir diye soranlarla dolu. Iste o adamlara yonelik bir sey benimki. Vede teknik cozum degil. Oncelikle mevcut olmadigini bildigimiz istekler. Saf, sade, sekreter muberra hanimin agzindan duyacagimiz sekilde..

    Su anki eski tufekler, zaten bir sekilde Linux ile akillarina eseni yapabiliyorlar. Ama derginin verdigi MDK'yi alan ve ilk defa linux kullanan adami dusunelim.

    Saygi ve sevgiler..