[linux-ileri] Re: cekirdek ve turkce karakter

---------

From: C.Hakan POLATKAN (hakanpolatkan@efsanelinux.org)
Date: Fri 19 Dec 2003 - 05:37:04 EST

    From: "Murat Koc" <murat.koc@frontsite.com.tr>

    > Selam,

    > Himm kusura bakma ben anlayamiyorum bunu. Bunu yapan esasen birtek
    > redflag var cince bazinda. Bunun disinda SuSE imis RedHat imis
    > digerlerinin boyle dertleri yok ki bunyelerinde hem de core team de
    > cokca italyan, portekizli ... vs adam var.

    Simdi biz bash-x.xx'i alsak, yeni cikan cekirdegi alsak, binutils, glibc
    vs... gibi paketleri biraraya getirsek, kendimizden birseyler katsak, emek
    harcasak, kullanicinin islerini rahatlatacak, kullanimini kolaylastiracak
    birseyler yapsak olmuyor mu ?

    Biz bunlari yaparken destek olacak insanlar da yavas yavas bize katilsalar
    hala beceremiyor muyuz ? Volkerding amca nasil basladi ne hallere geldi ?
    Bize de gelecek desteklerle altindan kalkamaz miyiz ?

    Turk'ler

    > Yalniz cok fala konusmak istemesem de Gelecek Linux hakkinda. Birtek sey
    > soyleyeyim "Linux u hic bilmeyenlerin hosuna gitti" En azindan daha once
    > RedHat hic kurmamis olan kisilerin hosuna gitti. Bu konuda flame
    > baslasin istemiyorum.

    Gelecek Linux iyi ya da kotu... sorunumuz bu degil ilk basta. Dikkat
    ederseniz linux-baslangic hala Gelecek Linux kullanan insanlarin
    soru/sorunlari ile dolu... Demek ki insanlar onu sevdi ve kullandi. Mandrake
    varken, RedHat, SuSE varken neden onu kullandilar dusundunuz degil mi ?

    Zaman icerisinde bir MDK'yi aratmayacak bir dagitimimiz olsa kotu mu olur ?
    Turkiye'de Linux kullanan bilgisayar kullanicilarinin sayisini bilen var mi
    ? Yuzde kac ? %10'u geciyor mu ? Gecmiyorsa neden ?

    Goruldugu gibi Turkiye'de bilgisayar kullananlari bircogu zaten """Linux'u
    bilmeyen""" insanlardir. Bu durumda hedef kitlemiz onlar olmalidir. Siz
    Linux'un temelini size ait olacak birseyle verirseniz cok saglam
    ilerlersiniz. Ayrica bu insanlari yazilim gelistirmeye de tesvik eder ve
    guzel ornekleri dagitiminiza da alirsaniz. Gerisini siz dusunun...

    Dagitim... bizim olmali, hic bilmeyenlerin gonlunu rahat tutmali, kolay
    olmali fakat Linux'tan anlayan insanlari da sogutmayacak seviyede olmali...
    (gerci burdan soylemek kolay oluyor, ne kadari hayata gecirilir
    tartisilir...)

> [...]
    > Turkler tarafindan yapildi diye kandirmis oldugunuzu dusunmuyor musunuz?
    >
    > Bugun alin Fedora i az biraz oynayin, default kurulum dilini ve klavyeyi
    > Turkce yapin, ismini de milenyum koyun veya Fatih Sultan Mehmet Linux
    > koyun farketmez. Bu o isin Turkler tarafindan yapilmis bir Turkce Linux
    > oldugu anlamina mi geliyor?
    >
    > O zaman siz Fedora yerine Fatih Sultan Mehmet Linux mu kullanacaksiniz?
    > Fedora 3 ciktiginda FSM Linux hala 1 de ise bir suru guvenlik sorunu
    > varsa hala bunu Turkler yapti diye FSM mi kullanacaksiniz.
    >
    > Sanirim bu noktada bir miktar ayriliyoruz.

    Bu dusunceler ile ayrilmamiz dogaldir. Herkesin dusuncesine saygi duydugumuz
    surece hicbir sorun yok :)

    Ben RedHat Linux'u elime aldim. sysvinit uzerinde oynama yaptim. aha bir
    baktim acilis, kapanis FSM Linux 1.0 (hede hodo) olmus... ha unutmadan
    lilo'yu da degistirdim. Hos bir screen ekledim. Tamamdir, fistik gibi
    oldu... heh bir de wallpaper yapariz... Fatih, Istanbul semalarinda... Tamam
    mi ?

    Eger ben bunu yaparsam, sizi bastan kaybederim ve sizin gibi dusunenleri...
    bu durum konumuz dahilinde degil. Fakat onceden dedigim gibi ben bash'i,
    kernel'i, glibc'yi, gcc'yi alsam toparlasam, birkac yenilik getirsem(Serdar
    hocanin dedikleri), emek harcasam yine olmuyor mu ? Bu dagitim bir parca
    karakteristigi ile digerlerinden ayrilsa, farkli bir havasi-kokusu olsa yine
    olmuyor mu ?

    Olmuyorsa iyice low level'a inerek bir bootsector yazayim, ne biliyim kernel
    yazmaya da baslayabilirim. Arkamdan gelir misiniz ? Belki siz ve birkac kisi
    gelir/gelebilir. Fakat bu istenen bir durum mudur ? Hayir degil mi ?
    Tekerlegi ben bir daha mi bulayim ?

    Demek ki sifirdan baslayamiyoruz, RedHat Linux 9 (Shrike)'i FSM Linux 1.0
    (hede hodo) yapmiyoruz. Ikisinin ortasini bulacagiz demektir.

    Listeler acsak, insanlar gelse... dileklerini, sikayetlerini soylese... her
    yeni surumde mantikli olanlarini yapsak, bir sonraki surumde gelen
    yenilikleri duyursak kotu mu olur ?

    Aklima geldi yeniden... (dusuk/devrik cumleler kurdugum icin bana kizmayin,
    bazen zevk aliyorum bundan...)
    Kendi kendimi neden kandiriyorum ki ? Gelecek Linux hazirlanirken,
    yogunluktan sabahlara kadar calisan Gorkem CETIN'in bas agrisindan
    hastanelik oldugunu bildigim icin mi ? Onca insanin birseyler icin
    ugrastigini bildigim icin mi ?

    Edison buldu(neyi ? :), biz kullaniyoruz. Televizyonu, radyoyu, matbaayi
    buldular
    kullaniyoruz. Hatta Turkiye'de kaliteli TV'ler, muzik setleri uretiyoruz.
    Dunya pazarinda soz sahibi olan urunlerimiz var fakat bunlarin
    hammaddelerinin cogunu biz disaridan aliyoruz. Mesela herhangi bir epromu,
    diyotu burada uretmiyoruz. (elektronik malzemeleri hakkinca cok bilgim yok
    fakat bircok urunun burada uretilmedigini biliyorum. Bu arada benim asil
    alanim biyoloji ogretmenligi, sonradan bir de programcilik okudum.:)

    Sevgili Ender'in programini derlerken kullandigi derleyicisi kendisinin
    yazdigini zannetmiyorum. Ayrica programina dahil ettigi baslik dosyalarinin
    tamamini da o yazmamistir. Fakat bu bir urundur ve onun elinden cikmistir.
    Ona kim ne diyebilir ki ?

    > Ne yazik ki kazin ayagi oyle degil. Ozellikle kurumsal olarak baktigimiz
    > zaman yapilan bazi seyler yuzunden tamamen Linux olacak iken windows
    > olmus projeler ve Linux a karsi guven kayiplarini cokca goruyoruz.
    >
    > Keske herkes isin bilincinde olup birseyler yapsa idi.

    Kazlarin ayagi benim konum, bana birakin :)

    Devletin cesitli kademelerinde benim gibi dusunen insanlar var. Bilmem ne
    belediyesini Linux'a gecirecegiz derseniz karsiniza cikabilecek sorunlar
    cok... o sorunlara bir de dagitimin kokeni gibi konular
    eklenebilir/eklenecektir. Linux platformunda yuksek seviyede isler yapmadim.
    Fakat MS uzerinde calisirken vergi dairesi, bilmem ne belediyesi gibi
    yerlerde kosturdum. Nerelerde islerin nasil isleyebildigini azicik ta olsa
    gorebiliyorum.

    Slackware'i cok sevmeme ragmen bir memurun bunu kullanmasini istemezdim.
    Gelecek kurun derdim. Herhalde masaustu calisanlarinin islerini gorecek
    seviyededir degil mi ? (eminonu belediyesinde de mi kullanilmisti ?)

    Universitelere FSM Linux 1.0 kurun derdim. Bunu ogrensinler ve uzerinde
    yazilim gelistirsinler... Gelistirsinler ki yaptiklarimizi iyice
    percinleyelim. Guzel olan uygulamalari dagitima alirdim. Onlari tesvik
    ederdim.

    Gelecegin programcilarina kullanacaklari platformu teslim ederdim. Olayin
    temelini atardim. Temelini atardim ki arkamdan gelecek programcilar uzerine
    birkac kat cikabilsin. Baslamanin zamani geldi de gecti...

    Keske elimizde boyle birseyler yurur halde olsaydi. (Turkuaz, Gelecek,
    Zibidix, TrX, IstanbulX)
    Turkuaz projesi devam etseydi, destegi artsaydi... Bugunlere gelindiginde
    eminim konumu, kalitesi cok farkli olurdu. Yine eminim ki taban olarak
    alinan sistemden farkli bir hale gelir, kullanicilarimiza uygun bir sekilde
    ozellesirdi.

    offff :)
    Almanya'nin neden SuSE'si var ? Cin'in neden RedFlag'i var ? Sagin solun
    neden RedHat, Mandrake, cart curt var... Slackware yetmemis mi zamaninda
    onlara ? Cin gidipte MS'i ulkeden kovmaya calisirken tum sistemlerini Debian
    yapmak istemiyor ?

    Bu adamlarin mi bir bildigi var, yoksa sizin mi ?
    Bahsettigimiz bir dagitim gercekten lazim mi ? Yoksa lazim oldugunu
    farkedemiyor muyuz ?
    Farkediyorsak ta ugrasmak mi isimize gelmiyor ?

    Saygilar, sevgiler... Hoscakalin...

    Not: Murat hocam, buradaki soru isaretlerini lutfen bir sekilde uzerinize
    yuklenme seklinde algilamayin. Bazi seyleri konusup, tartisarak daha iyiye
    gidecegimizi dusunuyorum. Bunun yolu da cesitli sekillerdeki soru
    isaretlerinin kullanimindan geciyor. Eger bir sekilde ucundan dokundurduysam
    affola...

    C.Hakan POLATKAN
    Programmer, IT Department PM
    hakanpolatkan@efsanelinux.org