[linux-ileri] Re: cekirdek ve turkce karakter

---------

From: C.Hakan POLATKAN (hakanpolatkan@efsanelinux.org)
Date: Thu 18 Dec 2003 - 08:53:40 EST

    oncelikle ilginize tesekkur ederim.

    Bastan belirtmek isterim ki bu konu kapanmadi, bende ve arkadaslarimda da
    istek oldugu surece kapanmayacak.

    Burasi sohbet listesi degil fakat sizin o listeye uye olmamaniz, yalniz size
    ozel posta yollarsam da diger arkadaslarin bu iletileri goremeyecek olusu
    nedeniyle buraya yaziyorum. Arkadaslarimiza rahatsizlik vermeyiz umarim...

    Mesajin basliginda belirtilen konuyu epeyce arastirdim. Anladigim kadariyla
    kabaca is "hamalliktan" baska birsey degil. Daha once bu konu ile
    ilgilenmedigim icin ayrintili bilgi sahibi degildim. Cekirdek mesajlarini
    sessizce gecme fikri artik cok cazip geliyor. :)

    Hatirlarsaniz internette LFS sohbetleri bir ara bayagi donmustu. Ben de bu
    akima kapilanlardan biri oldum. Bu konu ile ilgili denemeler yaptikca daha
    cok sey ogrendigimi, cok seyi bilmedigimi, onceki halime oranlarsak cok
    ilerledigimi, saglam bir grup ile nelerin yapilabilecegini farkettim. Low
    level konulara bakacak olursak cok seyi bilmedigimi farkettim diyorum ya...
    isin guzel yani zaman icinde neleri ogrenmem gerektigini de ogrenince isin
    gerisi gelmeye basladi. Bu kisimlarda goruldugu uzere kendimle ilgili bilgi
    vermis oldum. Konumuza donuyorum.

    - Ozgun olan her Turkce Linux projesinde bulunabilirim dediniz. Ozgunlukten
    kastiniz tam olarak nedir ?
      Hicbir dagitimi direk olarak alip, degistirmeden... bir Linux isletim
    sisteminde bulunmasi gereken ve dusunulen paketleri elle secerek almak,
    derlemek ve gerekli duzenleme/ayarlamalari yapmak, dagitima ozgu bir iki
    tool katmak "ozgun"luk hissini uyandiriyorsa bu benim istedigim seydir.(ki
    bende uyandiriyor) Bu konuda eksiklerim ya da yanlislarim olabilir. Bu
    nedenle lutfen ozgunlukten kastinizi aciklayin. :)

    Mesajlarin gecmisini gorduyseniz neden boyle "birseyler" istedigimi
    anlamissinizdir. Ben bu istegi daha ileriye goturerek denemelerimi kisisel
    olmaktan cikararak(ya da asarak mi demeliyim ?) grup ortamina dokmeye
    basladim. Amac su anda ulkenin kullanabilecegi bir dagitimi cikarmak degil.
    Amac deneme/yanilma yontemleri ile tecrube kazanma, ogrenme...

    Birkac yil icinde boyle bir proje baslarsa(gercek anlamda bir calisma) ben
    hazir olmaliyim. Bu corbada benim de tuzum olmali... Hatta corbanin
    pisirilmesi icin beni yakabilirsiniz. :)

    Su ana kadar arkadaslarim ve diger cevrelerden aldigim tepkiler olumlu...
    katilip bir iki sey de ben katayim diyen insanlar var etrafimda... Durum
    boyle olunca neden olmasin diyorum kendime ? Fakat dogal olarak bu isin
    "uzmani" denilebilecek insanlarin yardimina ihtiyac olacak. Ben isterim ki
    nette boyle bir proje baslasin, insanlar bir araya gelsin. Ben sadece ufacik
    bir grup ile birseyler cikarabilmek icin kisitli olan imkanlarimla evime
    extra makineler, kablonet, ag araclari vs... gibi cephane ve gerekli
    olabilecek, incelenmesi gereken yazilimlar aldim. (bazilari download edildi,
    bazilari siparis edildi)

    Hep donup dolasip ayni konuya geliyorum. Verdigimiz paranin karsiligini bize
    vermeyen, mukemmel EULA'si sayesinde kendi makinemizde hdd kapasitesini bile
    artirmamiza izin vermeyen, gordugumuz en renkli ekranin BSOD(blue screen of
    death) oldugu, agda birbirini gorebilmek icin cebellesen, ulkemin
    kaynaklarini en akillica bir bicimde somuren, internette beni ve belgelerimi
    teklikeye atan(devamli patchlemek zorunda miyim ?), paramla beni vezir degil
    rezil eden bir sistemi kullanmak zorunda miyim ? Hadi benim isim bu
    becerebiliyorum. Ya kullanamayanlar ?
    Bir doktor her sabah sistemini kontrol etmek ya da patchlemek zorunda mi ?
    ve ya otomatik update ederek tam denenmemis patchler ile sistemini cokmesini
    izlemek zorunda mi ?
    Program Ekle/Kaldir'a girdiginde onlarca HotFix ve Service Pack gormek
    zorunda mi ? Dahasi var... yapilan her update isleminde sistem kaynaklarinin
    kullanimi artiyor. Buna ne demeli ? Ben bunlardan biktim ve bikan onlarca
    insan taniyorum. Bu insanlari kalite ile tanistirmanin zamani geldi de
    geciyor.

    Ulkemin doktoru, avukati, manavi, burokrati vs... Redmond'u zengin
    edecegine; onun dilinden anlayan, adami aglatmayan, dediginizi yapan, acik
    kaynak kodu olan/savunan, ulkemin gizli bilgilerini disariya sizdirmiyan(bu
    kesinlik kazandi mi bilmiyorum), hatta Turk programcilarin ve
    destekleyenlerinin elinden cikan bir sistemi neden kullanmasinlar ? Hani bir
    geyik var ya... Inek bedava iken neden sute para veriyoruz ? Kapi varken
    neden pencere kullaniyoruz ? :)))

    Bu konuyu hemen kesiyorum. Biliyorum ki bu "Turk saplantisi"na takilacak
    olan arkadaslarimiz olacak ve ben de onlarin hedefi olacagim. :)

    Sonuc olarak, denemelerimize basladik. X ve uzerindeki birtakim uygulamalar
    ile birlikte calisan linux'larimiz var. Devamli boz/yap seklinde degisiyor
    zaten... Debian gibi paket yonetiminin kolay olmasi dusunuluyor. Bir
    avukatin program kurma yetenegi konusunda tartisma yapmak yerine okuma yazma
    bilen insanlarin diledigi programi kolay bir sekilde kurabilmesini saglamak
    istiyoruz. Mumkun oldugu kadar acilis mesajlari ile kullanicilari korkutmak
    istemiyoruz. Dileyen bu modu degistirebilir deriz. Belli konularda da
    araclar tasarlayip bazi islemlerin daha kolay yapilabilir hale gelmesini
    dusunuyoruz. Dagitimin icerigi, karakteristigi gibi konulari sanirim daha
    sonra aciklayacagim. Burada kolaylik acisindan bir ipucu verdim sadece...
    Sizin ozgun dagitim hakkindaki dusunceleriniz ve konu hakkindaki
    yonlendirmeleriniz sonucunda kafamizi toplar ve neler yapilmali, neler hic
    yapilmamali gibi konulari daha ayrintili olarak dusunuruz. Projeyi de nette
    diger linux severlere de acmak isteyebiliriz. Bu konu icin de daha once
    adini saymis oldugum ve adini yazmayi unuttugum tum arkadaslardan da destek
    bekleriz. Umarim bizi yonlendirecek birileri cikar. (sizi var kabul ediyorum
    :)

    Bu konu ile ilgilenecek, bize yardimci olacak her sahsin yardimlari
    saygiyla, istekleri itaat ile karsilanacaktir.
    Hoscakalin...

    C.Hakan POLATKAN
    Programmer, IT Department PM
    hakanpolatkan@efsanelinux.org