[linux-ileri] Re: cekirdek ve turkce karakter

---------

From: Serdar KÖYLÜ (serdarkoylu@fisek.com.tr)
Date: Wed 03 Dec 2003 - 09:31:06 EST

    Selamlar..

    On Wed, 3 Dec 2003 15:47:59 +0200
    "C.Hakan POLATKAN" <hakanpolatkan@efsanelinux.org> wrote:

    > Ulkemize RedHat, Fedora, Mandrake, Suse, Slackware ya da her neyse...
    > bu dagitimlari sokmaya, kullanmaya hic karsi degilim. Fakat yurdumun
    > insaninin calistigi kurum/kuruluslarda, gencecik cocuklarin ya da
    > universitelilerin okudugu ortamlarda Turk'e ait sistemler kullanilmasi
    > taraftariyim. Bu sistem onlarla bastan sona ayni dili konusmali, Turk
    > programcilarin elinden cikmali, onlari ozendirmeli ve yurduma $ gibi
    > yonlerden katkida bulunmali...

    Bizde bunu ozluyoruz. Ama ozlem ile silaya ulasmak arasindaki yol
    yorulmadan katedilmiyor.

    > Yine guleceksiniz fakat kernel anlamadigimiz ya da anlamak
    > isdemedigimiz diller ile paniklememeli (en azindan Turkce
    > panikleyebilir :)

    Elbette buda olacak bir gun.

    > Bazilari bos konular gibi gelebilir fakat cevreyi taniyan ve iyi
    > gozlemleyen bir insanim. Dunya kadar insani Linux ile tanistirdim.
    > Linux kullansinlar diye bir suru makine kurdum. Hep ayni Turkcesi yok
    > mu bunun ? Turklerin de var mi boyle birseyi ? Masaustu Turkce ama
    > acilirken ne diyor bu ? vs... vs... buradaki soru isaretlerinin
    > sayisini artirmak mumkun :)

    Dogrusu su ki, acilirken ne dedigini anlamiyorsa, onu hic ilgilendirmez
    o dmesg mevzusu.

    Ama bunu soylerken, hep oyle kalsin diye dusunmuyoruz elbette.

    > Bu konuda Gelecek'in calismalari vardi fakat durdu/bitti sanirim.
    > Onlarin da problemleri vardi...

    Bu calismalarin icinde bulundum. Neyi yanlis yaptik, eksik yaptik
    biliyorum fakat, bunu soylemek Gelecek A.S.'ye duser, bana ve/veya
    Gorkem'e degil.

    > Ben boyle mesajlari gormek istemiyorum...
    > Baska dilleri gormek ya da kullanmak zorunda degilim/degiliz.
    >
    > Amac soru isaretlerinin sayisi azaltma degil mi ? Paramizin ulke
    > icinde kalmasini saglamak degil mi ? Bircok kurum/kurulusu Turk'un
    > elinden cikmis bir sisteme gecirmek hatta ulke disina tasirmak gurur
    > verici degil mi ?

    Bilirsiniz saniyorum. Bir suru yerde bu konulari gozleme sansim oldu.
    Sizin bahsettiginiz konularda sorun ama minor sorunlar. Ustelik daha ise
    bastan baslamadik bile.

    Kernel cok farkli bir mekanizmadir. Bence noktasina en son dokunulacak
    olan seydir. Cunku sizin yaptiginiz patch'leri devam ettirmek, bakimini
    saglamak kendi basina bir surectir.

    Diger yandan kernel icinde duzenleme yapmak icin bazi citalari asmis
    olmaniz lazim.

    Bu yuzden ben kendimbile, tonla kernel yamasi yaptigim halde production
    ortamina tasimaya cesaret edemiyorum. Bu, bir satir mesaj dahi olsa.
    Bazi onemli yamalari, dogrudan post etmek yerine, ilgili bolumun
    yazarina yollamayi tercih ediyorum. Dogrusunu soyleyeyim, o koca listeye
    cikipta madara olmaktanda korkuyorum. Konu suki, kernel kodlamaciligi,
    tabulation'dan tutun degisken secmeye kadar son derece siki kurallari
    olan bir mefhum. Kaldi ki isin teknik yani..

    Simdi siz yaptiginiz duzenlemenin ix86 dan baska platformlarla sorun
    cikarip cikarmayacagina bir garanti verebiliyormusunuz ?

    Basitce bir satir mesaj eklediginizde bile kernelin o anki hangi durumda
    oldugunu takip etmeniz gerektigini idrak edebiliyormusunuz ?

    Asil onemli olan su. User space kapsaminda tonla sey bizi bekliyor.
    Dahasi programci olanlar icin yuk daha fazla. Kernel'e quiet dersiniz
    olur biter. Sanki XP-PRO-TR bunlari ekrana yaziyor mu ? yok su IRQ'yu
    buldum, su PCI cihazina vs.

    Elbette, turkce panik diyen kernelimiz olacak ama simdi cok daha onemli
    seyler sizi bekliyor. Turkiye adina dusunmeyin sadece. Global olcekte
    dusunun. Gambas gibi birolay dusunun. PGSQL icin cluster destegini
    dusunun. DreamWeaver gibi bir sey. Bunlar, MS'Nin coderleri daha akilli
    oldugu icin degil, bizlerin onlar kadar vakti olmadigi icin yapilamiyor.
    Simdi, bu eforunuzu dreamweaver gibi bir HTML WYSIWYG editor
    gelistirmeye harcasaniz belkide sadece TR degil, tum dunyada hissedilen
    bir acigi kapatacaksiniz. Haa, tek basima ne yapabilirim ? Siz yola
    cikinca size bolca yoldas bulunacaktir merak etmeyin.

    Umut'a sorun, postaci'nin nasil bir ton destekci buldugunu dunyanin her
    tarafindan..

    Gelecek linux'un Rusya'da derlendigini biliyormuydunuz ?

    Elbette sizin hangi isle ugrasmaniz gerektigine yonelik bir insiyatifim
    olamaz. Ben sadece, en azindan "Ben olsaydim" diyerek bunlari
    soyluyorum. Sizde bunu boyle algilayin. Once ben ne yaparsam tum
    dunyadaki Linux community'sine faydam olur deyin.

    Saygi ve sevgiler..