[linux-ileri] Re: cekirdek ve turkce karakter

---------

From: Serdar KÖYLÜ (serdarkoylu@fisek.com.tr)
Date: Wed 03 Dec 2003 - 06:38:07 EST

    Selamlar..

    On Wed, 3 Dec 2003 09:56:43 +0200
    Nilg=FCn Belma Bug=FCner <nilgun@superonline.com> wrote:

    > Klavye e=FElemini =E7ekirdek i=E7ine g=F6mmek, a=E7=FDl=FD=FEta =F6n tan=
    =FDml=FD olarak
    > bu klavye e=FEleminin etkin olmas=FDn=FD sa=F0lar o kadar.

    Bunu zaten yapabilir Linux. Yapiyorda. Ama kernel hic bir zaman
    klavyeden erisim gerektirmez. Daha dogrusu siz bilhassa istemezseniz.
    Acilir yoluna devam eder gider.=20

    Interaktif islevlerin init ve otesinde yapilmasi istenir.=20

    > PC'lerde =E7ekirdek a=E7=FDl=FD=FE s=FDras=FDnda ekrana bas=FDlacak karak=
    terleri ekran
    > kart=FDn=FDzdan al=FDr, bu karakterler de cp437'ye g=F6redir. Yani i=E7in=
    de
    > t=FCrk=E7e karakter yoktur.

    Biraz dogru, birazda degil. Bilhassa FrameBuffer destegi yuzunden genel
    olarak kernel icinde cesitli karakter setleri icin fontlar gomulebilir.=20

    /usr/src/linux/drivers/video/font_*.c=20

    dosyalarina bir gozatabilirsiniz. Bunlarin kullanimina dairde bu dizinde
    gerekenleri bulabilirsiniz.

    Kernel, PC Stili bir text modu karakter haritasi sunmaz. Unicode
    karakterlerin tamamini (en azindan bize gerekenleri) iceren bir havuz
    icinden, PC'nin 256 (VGA icin 512 olabilir) karakterini secer buna gore
    fontlari yapilandirir. Demekki kasarsaniz kernel icinden bunu
    yapabilir, yuklendikten sonra turkce karakter destegini kernele
    verebilirsiniz.

    Ama dedigim gibi gereksiz bir ugrastir.=20

    > Bunun olmas=FDn=FD istiyorsan=FDz, t=FCrk=E7e karakterleri i=E7eren bir e=
    kran
    > kart=FDn=FDz olmas=FD gerekir. Eskiden (fi zaman=FDnda) bu t=FCr Hercules
    > kartlar vard=FD. =C7=FCnk=FC yaz=FDc=FDlar da karakterleri ekran kart=FDn=
    dan al=FDrd=FD.

    !?

    Yazicilar ekran kartindan font bilgisi almaz. Keske oyle olsaydi ama
    degil. Herseyden once font turleri arasinda uyum yoktur. Bilhassa o
    donemde PostScript gibi font yukleme islevlerinin pek desteklenmedigini
    de belirteyim. Yaziciya fontlari Ozel esc komut dizileriyle verirdik.
    Yazicilar kendi ROM'unda bir kac dil icin iki uc hazir font ihtiva
    ederdi.=20

    O hercules uyumlu kartlar uzerinde birde paralel port bulunurdu. 0x3bc
    adresinde oturan. Bu sayede yazici takmak icin ekstra bir I/O karti
    gerekmezdi.=20

    =20
    > Ancak =E7ekirde=F0in bir bit e=FElemi olarak diskten y=FCklendi=F0ini g=
    =F6z=F6n=FCne
    > al=FDrsak, yaz=FDtiplerinin de ekran kart=FDndan okunmak yerine ek bir
    > dosyadan okunmas=FD sa=F0lanabilir g=F6r=FCn=FCyor. Ama bu gerekli mi? /p=
    roc
    > dizinindeki =E7o=F0u dosya ek bir yoruma ihtiya=E7 g=F6sterirken, T=FCrk=
    =E7e
    > iletiler bana biraz fazla l=FCks gibi geliyor.

    Tamamen katiliyorum. E820 Datayi turkcede yapsaniz, ingilizce'de kalsa
    anlamak icin isi bilmek gerekir.=20

    vesafb: framebuffer at 0xf8200000, mapped to 0xd0800000, size 8192k
    vesafb: mode is 800x600x16, linelength=3D1600, pages=3D7
    vesafb: protected mode interface info at ca5c:0004

    Istede Turkcesi:

    vesafb: CerceveArabellegi adresi 0xf820.., 0xd08.. adresine haritali,
    8129k buyuklugunde
    vesafb: 800x600x16 halinde, satiruzunlugu=3D1600, sayfasayisi=3D7
    vesafb: Korumali mod arabirim verileri ca5c:0004 adresinde.

    Simdi ingilizcesinden bir sey anlamadim da, Turkce olunca anladim
    diyebilen varmi ?

    > T=FCrk=E7eye =E7evrilecek o kadar =E7ok belge var ki, =F6nce bunlar=FD ha=
    lledelim,
    > =E7ekirdek kusur kals=FDn.

    Tamamen katiliyorum. Dahasi cekirdegin pure kalmasi (Turkce bir sey
    bulamadim bu noktada) daha onemli bence. Bir ton sey (basta su man
    sayfalari) dururken cekirdekle vede boyle lowlevel salvolarla ugrasmak
    simdilik fazla luks bencede..

    Saygi ve sevgiler..