Re: [Linux] (/) kok dizini ile (/home ) dizini arasinda nasil bir fark varda

From: Serdar KÖYLÜ (serdarkoylu@fisek.com.tr)
Date: Thu 24 Feb 2005 - 12:02:43 EET

Selamlar..

> Ancak her dizin ayrı bir disk bölümüne atanamıyor. Örneğin, /etc ayrı bir
> dizine atanamıyor bildiğim kadarıyla. /etc, kök dizinin altında olmak
> zorunda.

Herhangi bir dizin, herhangi bir dosya sistemi uzerinde olabilir.
Pratikte /etc olmadan da sistem calisir. /etc'yi dilediginiz herhangi
bir baska volume (= partisyon, disk, cd, usb-stick, floppy vs.) uzerinde
tutabilirsiniz. Daha dogrusu / dizini de dahil olmak uzere herhangi bir
dizini baska bir dosya sistemine koyabilirsiniz.

Temelde, bu dizinler, dosyalar, soketler vs. hepsi birer inode olarak
dusunulur. Bir inode iki bilesene sahiptir. Birisi superblock, digeri
inode degeri. Siz bir dosyayi actiginizda, bir dizini actiginizda vs.
elinizde bir inode olur. Ardindan read/write vs. islemleriniz bu inode
uzerinde superblock bilgisine gore ilgili dosya sistemine yonlendirilir.
Tam olarak mekanizmayi dogru ve eksiksiz anlatamadim, ama kaba
hatlariyla boyle iste. Sonucta siz soket, cihaz, cd dosyasi dizini vs.
hepsine transparent erisirsiniz.

Bir dagitim politika olarak "/" ile "/etc" nin ayni superblock ile
kullanilmasini (= ayni dosya sisteminde olmasini) ongoruyor olabilir.
Ama boyle bir sart yok.

Hic bir fark yok. Farki yaratacak olan sizsiniz. Eger, /home dizinin
digerlerinden ayri bir volume uzerinde tutulmasini isterseniz, bunu ayri
bir volume'a koyarsiniz. Cuzdaniniz vardir. Bunu genelde kredi
kartlarini ayri, kagit paralari, bozuk paralari ayri tutarsiniz. Ama
kimse sizi hepsini bir goze doldurmaya zorlayamaz. Iste ayni sekilde,
Linux sizi, her seyi ayni volume'a doldurmaya zorlamaz. Siz, dizinleri
istediginiz olcutlere gore uygun sekilde tutabilirsiniz. Bir volume'un
(= disk, partisyon, cd, ram disk, network paylasimi, usb vs. vs.) DOS'un
C:, D:, gibi anlasilmasi yanlistir. Siz her bir volume icin, bunda
program calistirilip calistirilmayacagina, kullanicilarin bunu kac mb'a
kadar kullanabilecegine varincaya kadar pek cok opsiyon
belirleyebilirsiniz. Bu da sizin guvenlik, esneklik vs. hususlarinda cok
daha etkili yapilandirma yapmanizi saglar. Ama mesela, kim ugrasacak
diyebilir, tek bir partisyon acar, sadece bunu formatlar, hepsini ayni
volume sokarsiniz. Pasalar gibi calisir. SWAP'in ayri bir partisyon
olmasi zorunlulugu yoktur. Ama oyle olmasi performans yonunden daha iyi
olacaktir.

Genelde, Windows, altyapi olarak bunlari destekliyor olsa bile, taa
DOS'tan gelen ilkel yapilari atamadigi icin boyle bir seyden
kullanicisini haberdar bile etmez. Ondan sonra da boyle boyuna coken,
gocen, virus filan kapan bir sisteme sahip olur. Mesele, aman bunlari
gostermeyelim, kullanici boyle bakar tirsar, bosverin, nasilsa olsa
destekten de para kazaniyoruz.. zihniyetidir. Bu da amaci "Para
kazanmak" olan bir muessese icin gayet kabul edilebilirdir. Ama Linux
daha cok is yapilsin diye yapildigi icin, bu tur seyler hep gozunuzun
onundedir.

Saygi ve sevgiler..