Re: [Linux] (/) kok dizini ile (/home ) dizini arasinda nasil bir fark varda

From: Devrim GUNDUZ (devrim@gunduz.org)
Date: Thu 24 Feb 2005 - 00:42:57 EET

Merhaba,

On Wed, 23 Feb 2005, out cosmos wrote:

> (/) kok dizini ile (/home ) dizini arasinda nasil bir fark varda ayri
> formatlaniyorlar.

Bu bir "zorunluluk" degil. İstenirse ayri ayri biçimlendirilebiliyorlar.
Önce bunu söyleyelim.

Linux/Unix ailesinde dosya sistemleri bir ağacın dalları gibidir. Aslında
bir nevi DNS gibi düşünebilirsiniz. Nasıl dünyada sadece 1 tane
linux.org.tr alan adı varsa, bir işletim sisteminde de sadece 1 tane /home
vardır.

Peki neden ayrı ayrı fırmatlanırlar? Yanıtı aşağıdaki sorunuzun altında:

> Bir ara redhat kurup kullanmistim. Arada linux denemelerim oldu. Hep
> merak ettim. Man dosyalarina falan baktim ama aradigimi bulamadim. Hani
> swap, /, /home , /usr ayri ayri formatlaniyor. Niye yani. Zaten linux
> coktumu /home dizini olusturmus olmak yada /usr dizini olusturup ayri
> formatlamis olmak nasil bir fayda sagliyor.

Bu dosya sistemlerinin en üstünde (ağacın üstü) kök dizin ( / ) bulunur.
Diğer tüm dizinler bu dizinin altındadır. Eğer siz bu dizinleri ayrı ayrı
formatlarsanız, sistemi yeniden yapılandırma sürecinizde size ciddi
derecede kolaylık olur. Örneğin, kulanıcıların ev dizinlerinin bulunduğu
/home dizinini ayr bir disk bölümünde tutmak, sistem güncelleme sırasında
size "burayı formatlama" deme avantajını verecek ve sisteminizi kolaylıkla
güncelleyebileceksiniz. İşte faydası bu.

Ancak her dizin ayrı bir disk bölümüne atanamıyor. Örneğin, /etc ayrı bir
dizine atanamıyor bildiğim kadarıyla. /etc, kök dizinin altında olmak
zorunda.

Aklımdayken, sadece güncelleme için değil, güvenlik için de önemlidir bu
dizk bölümlendirmesi. Örneğin salt okunur olarak kulanılabilecek /usr/bin
dizini size fazladan bir gücenlik sağlayacaktır..

Bir çok şey daha var ama durum kısaca bu işte.

> Birde /home dizini ile /usr
> dizini arasinda ne fark vardir. Yani kasteddigim bunlarin disk druid ile
> disk uzerine ayri disk seklinde formatlanmasini kast ediyorum.

/home dizininin ne işe yaradığınız yukarıda söylemiştim. Bunun gibi, her
dizinin kendisine has özellikleri vardır. Örneğin /var dizini altında,
içeriği sürekli olarak değişebilen dosyalar (postalar, veritabanları, vs)
bulunur. Bu ayrımı gereksinimlerinize göre kendiniz yapabilirsiniz.
Örneğin (bence) bir ev kullanıcısının /var dizinini ayırmasına gerek
yok...

Saygılar,
- --
Devrim GUNDUZ
devrim~gunduz.org, devrim~PostgreSQL.org, devrim.gunduz~linux.org.tr
http://www.tdmsoft.com http://www.gunduz.org