[linux-baslangic] Re: Neden Microsoft NT, 200x, XP kullanmıyorum? bay muhalefet

From: Umit Bozkir (bozkiru@itu.edu.tr)
Date: Sun 04 Apr 2004 - 03:43:25 EEST

On Thu, 1 Apr 2004, [iso-8859-9] Ümit TOPUZ wrote:

> "Pahalı da ondan... "
>
> -- Bilgisayar kullacilarinin buyuk kismi olan ABD ve avrupa icin pahali
> degil. pizza dagitan biri aylik 3000$ kazaniyor...Turkiye icin pahali, ama
> Turkiye'de de evde lisansli kullanan kac kisi var ki. Tercih sebebi bu
> olmamali...
Sanki aldiklari 3000 dolari Turkiye de harciyorlarmis gibi yazmissiniz.
3000 dolar alan bir adam icin 100-200 dolar arasi para cok mu az?Basit bir
hesapla 10 gunluk kazancini bir anda veriyor bu adam.Isletim
sistemiymis,ekmekmis hic farketmez.Biri 10 gun calisip bir ihtiyacini
karsiliyorsa ben o ihtiyaca pahali derim.

> "Windows'u kullanmak zor da ondan..."
>
> -- 7 yasindaki yegenim kullanabiliyor.
Ben bu tartismayi cok gereksiz buluyorum.7 yasindaki yegeniniz Windows u
kullanabiliyordur.Ancak bu 7 yasindaki bir cocugun araba kullanip trafige
cikmasi kadar riskli.Ben olsam 7 yasindaki cocuga "trafige (internet)
kapali alan" haricinde araba (win) kullandirmazdim.

> "Ancak işletim sisteminin sizi yönetmesini değil de, sizin işletim sistemini
> yönetmenizi
> gerektiren kullanım alanlarınız söz konusuysa, o zaman Windows serisi
> işletim sistemlerini kullanmak gerçekten çok zor oluyor."
>
> -- Katiliyorum, fakat 50 kisinin calistigi bir firmada 49 kisi icin buton
> veya ikon tiklamak yeter. Onlardan daha fazlasini bekleyemezsiniz.
> Muhasebe,depo,satis,... ) Office programlari bence MS urunleri cok iyi, cok
> kolay.
Simdi biri bana tek bir kisi getirsin,"mouse refleksi" olmayip ,(hayatinda
mouse kullanmamis) mouse u eline ilk aldiginda sasirmayan bir kisi!Ben
hangi isletim sistemi olursa olsun klavye kullanmanin daha kolay oldugunu
iddia ediyorum.Bu yuzden her gordugunuz gui ye kolay demeyin.Gui lerde i$e
yarayacak bir cok ozellik klavye kisa yol tuslarina birakilmis.Oyle
olmasaydi "Windows ipuclari" adi altinda bir kavram bu kadar prim
yapmazdi.Ayni sekilde "Linux komutlari" daga tasa bu kadar cok
yazilmazdi.Hayatinda mouse gormemis bir kisiye "mouse u sol alt koseye
getir,start/baslat tusuna sol tikla" lafinin klavyedeki "Windows Tusu"na
basmaktan daha kolay oldugunu kolay kolay anlatamazsiniz.Cogu insan
klavyedeki "A" tusunun ekrana direkt "a" resmini gonderdigini zanneder ve
bu yuzden "baslat tusuna sol tiklamaktansa" "Windows" tusuna basmayi
tercih eder.Sanildiginin aksine Windows un bu kadar yayginlasmasinin
sebebi kullanim kolayligi degil,ustundeki uygulamalarin alanlarinda son
kullaniciyi hedefleyen yazilimlar olmasindandir.Linux ta da bu is oyunlar
haric tamamlanmistir diyebiliriz.
Ofis,muhasebe,satis,depo (cogu sektore ozel) yazilimlarinin cogu MS-Dos
altinda calisabilir.Ki zaten bugun piyasadaki cogu "gui" li sektore ozel
programlarin yuzde kaci bu guiye ihtiyac duyuyorki?Eger bu yazilimlarin
kolayligindan bahsediyorsaniz,MS-DOS ,Windows dan daha kolay bence.(F1
giris,F5 ekrani temizle,F8 ayrintilar vs)
Mouse geyigi yapmayalim lutfen.Fuarlarda yillarin muhasebecilerinin
"madara olurum" korkusuyla mouse dan uzak durdugunun $ahidiyim.Dos kolaysa
Linux daha kolaydir bence,bileceginiz 4-5 komutla yillarca isinizi
gorebilirsiniz.[Cd,ls,rm,programin komutu (muhasebe),halt]

> "Windows Registry'de düzenleme yapmanın kolay olduğunu söyleyenin alnını
> karışlarım."
>
> -- Zor ama hazır programlari var, buton tiklama rahatliginda
> yapabiliyorsunuz.
Evet burada mouse olayini acikladigimiza gore,bir baska ayrintiyi
aciklamaya giriselim.Bu registry temizleme/duzenleme isine biraz ve hala
kafa yordugumdan sunu soyleyebilirim.Registry duzenlemesi yapan cogu program
zaten registry e kayitli:)Ben registry deki anahtarlari saatlerce
ayarlayip ac-kapa yapmaya ugrasirken neden bir programin -cogu
ontanimli- ayarlarini kullanayim?Registry ye ufacik bir .txt
dosyasi bile acayip ayarlar ekliyorsa,Allah bilir registry duzenleme
programlari neler yapiyordur.Tam uygun olmayacak belki ama GNU/Linux
ta yaptigimiz is .conf dosyasini bulup/duzenleyip (ki cogu zaman programla
ayni dizindedir) programi ac-kapa yapmak.
Sonra bu registry ye sonradan eklenen bir programi (install,setup vs ile
yuklenmis), sildikten sonra (uninstall vs) -registry den kaldirdiginiza
inanmaniza ragmen- sistemde karsinizda gormeniz ne cesit bir buyudur?Burada
akliniza hemen virusler,trojanlar gelmesin.Ses kartiniz A3 modeliymis ama siz
A2 driverini yuklemissiniz,neden cogu zaman bu kadar basit bir hatadan
sistemi yeniden yuklemek zorunda kaliyoruz?Halbuki driveri uninstall
etmistiniz."XP bu isi hallediyor" lafina inandiginizi lutfen soylemeyin.
Ben,(win sunumlari haric) 98 sisteme reset attiktan sonra baslangicta scandisk
beklerken "sistem geri yukleme"yi dunya gozuyle goren bir kac insandan
biriyim herhalde.Evet XP degildi ve cok komik bir sekilde XP den daha iyi
calisti:)Microsoft senelerdir unuttugu bir araci biraz aktiflestirmis ve
registry belasini basindan savmak icin kisisel dosya canavari bir cozum
uretmis.Palladium ile viruslere de cozum bulacagini iddia ediyor ama
bakalim bu sefer ne gorecegiz."Bu program (virus) sistemde 10 kez
acilmak uzere kuruldu:)11. tiklama sonucu="bilinmeyen bir hata
olustu,simdi bu program silinecek-TAMAM" bir bakmissiniz programin
(virusun bulastigi) ilintili dosyalarda gitmis ve zincirleme
reaksiyonlar sonucu ani isi artisi:).(Tamamen salliyorum)

> "Üzerinde haftalarca çalışıp, istediğiniz kuruluma getirdiğiniz
bir
> bilgisayarın diskini işletim sistemiyle birlikte yedeklemeyi hiç denediniz"
>
> -- Norton Ghost vb... Ayrıca haftalarca ?!* -- Linux makinada yasamistim
Norton Ghost ile alinmis bir Windows imaja ne kadar guvenebilirsiniz?Imaj
aldiginiz bir makinaya,ayni imaji yuklemeye calistiginizda "donanimlar
ayarlaniyor" mesaji ne anlama geliyor:)Bu registry her acilisinda farkli
farkli mi yukleniyor?

> "Bir ağda "ORTAK" adı altında paylaşıma açtığınız ve etraftaki
> bilgisayarlardan rahatlıkla görünen bir dizinin kendi bilgisayarınızda
> aslında hangi dizin olduğunu aramak zorunda kaldınız mı?"
>
> -- My Computer sag tik -> manage -> shared folder : her sey burda var ( path
> dahil ) . Neyin nerde oldugunu bilmek gerek. Hangi OS kullaniyorsaniz
> farketmez.
Burada zaten cok aradiginiz belli oluyor.Hani nerede dosyaya "sag
tik->ozellikler"?

> "Hafta sonunda ofisteki bilgisayarınızı açık bırakmaya cesaret
> edemiyorsunuz."
>
> -- 4 yildir 7/24 calisan sistemim var. Reboot konusunda haklısınız. Server
> ve guncel MS'OS lerde cok koklu degisimler yapmazsaniz gerekmiyor.
Hic birsey yuklemeseniz bile sisteme bir sure sonra "Reboot"
gerekiyor.Simdi MS sertifikali arkadaslar ya da sistemden haberdar,
bilincli arkadaslar daha iyi bileceklerdir."O koklu degisiklikler"
sonunda,cogu MS belgesinde sistemi reboot yerine shutdown etmeniz onerilir.
Win95 belgelerinin bazilarinda yaziyor.Belki yeni sistemlerde bu belgeler
kaldirildigindan artik ihtiyac kalmadigi zannediliyordur:)
Yani reboot (yeniden baslat) yetmeyen bir sistem.

> " Photoshop kullanıcıları iyi bilir. 3-5 seanstan sonra reboot gerekiyor."
>
> -- Photoshop alternetifi program soyleyebilir misiniz ? Linux fanatigi
> arkadaslar VMware ile Win kurup photoshop islerini ordan yapiyorlardi. Veya
> gelip benim makinayi kullaniyorlardi.
Konu Photoshop degil,en basit ornegiyle Windows un(kernelin) bir
programi (Photoshop) yonetme bicimi.Bu yonetim sekli icq olunca degisiyor
mu zannediyorsunuz?Hani OEM ci arkadaslar bu tabirleri kullanmayi severler
"ramler sisti/windows sisti/sistem sisti->reset at/format at/yeni pc al"
Biri VMware ile Windows kurup Photoshop calistirip isini bitirdikten
sonra kapatinca,ramde ya da sistemde kirintilari temizlemeye
calismaz.Temizlemeye calissa bile Windows dan daha kolay
temizler.
En kaba tabirle kapattiginizi zannettiginiz bir program ramde yer kaplamaya
devam etmez.Belkide MS bundan "reboot" ile kurtulamayacagini bildiginden
"shutdown" u oneriyordur.
O arkadaslariniza Gimp i onerin.Alismalari cok uzun surmeyecektir.

> Vaktim kalmadi diger kisimlara sonra cevap yazarim.
Olaya MS reklamlarinin acisindan bakarsaniz tartisma uzar gider.En iyisi
bir sistemin nasil olmasi gerektigi yorungesi etrafinda donelim.Size
sorulmadan yapilan degisikliklerin iyi oldugunu kabul etmektense,size gore
daha iyisinin nasil olacagini dusunerek ise baslayabiliriz.Burada Linux un
eksikliklerini ve nasil cozumler getirebilecegimizi tartismamiz daha
yararli olur kanisindayim.Sanildiginin aksine de kodlama bilmemize gerek
yok."Ben bunu istiyorum" dedikmi,bizimde yardimlarimizla bu isteklerimiz
oluyor.
Sizin dusuncenize gore ,bir isletim sistemi MS isletim sistemleri gibi
olmaliysa,ben bu konuyu sizinle daha fazla tartismam.Cunku ben bir
sistemin ozgur olmasi gerektigi inancindayim,icinde de ozgur olmam gerektigine
inandigim gibi.Kolaylik zorluk kisiden kisiye degisir."Evrensel bir kolaylik"
diye dayatilan bir sistemi sorgulamadan kabul etmeyi benim aklim
almiyor.Elbette bildiginiz,gordugunuz size daha kolay gelecektir ama bu
sizin tecrubeniz.Size bu kadar kolay gorunen sistemi bir baskasina
anlatirken bu kadar kolay anlatamiyorsunuz.Hele yeni kullanicilardan
bahsediyorsak onlar icin Windows sanildiginin aksine o kadar kolay
degil.Sizin aradiginiz kolaylik degilmis zaten,bir kac
uygulama.Problem kolaylik olsaydi apple/mac,Windows un yerinde
olurdu.

> Bence, Linux veya diger opensource OS'leri tercih nedenleri genelde bunlar
> olmamali.
Bu yazinin basliginda "neden Linux kullaniyorum?" demiyor.O yuzden Ms
kullanmama sebebini ,"Linux kullanma" sonucuna baglamayin.Bu cumleden de
sizin cikardiginiz anlam cikabilir ancak bu yaziyi "sistemine neden XP
kurmuyorsun?" sorularini soranlara cevap olarak yazilmis.Bu
sorulardan kurtulamadigimiz icin "Neden Linux kullaniyorum?" kismina daha
gelemedik,maalesef.

> Ozellikle normal kullanicilar, bilgisayar uzmani olmayan ve olmasi
> gerekmeyen insanlar icin Linux ve benzeri OS'lerin daha cok yol katetmesi
> gerekiyor.
Windows u biraz etkin kullaninca "uzman"mi olunuyor?Buradan boyle bir
sonuc cikiyor maalesef.Hele bilgisayar uzmanligi sadece Turkce de olan bir
kavram galiba.Windows u siz yazmis gibi konusuyorsunuz.Yeni kullanicilar
icin Windows kurmak zordu da siz mi kolaylastirdiniz?Bu yeni
kullanicilarin MS ten (ozellikle XP urununden) bu kadar memnun
oldugunu nereden cikariyorsunuz?Makinalarina kurmak icin kendini uzman
zanneden insanlara +50 dolarlara varan paralar veren kullanicilar ne kadar
mutlu olabilir?Dosya sistemi formatlamasi (format c: degil) icin (ext2 nedir
diyenlere fat32 nedir diye soruyorum) extra programa neden bu
kadar ihtiyac duyuyorlar(Partition Magic)?Yoksa OEM ciler (ureticiler)
HD ye Fat32 yuklemeyince, fdisk kullanmak zor mu geliyor?Dosya sistemi bu
kadar kasan bir isletim sisteminin "driver larini yuklemeyi" "kolay" diye
atfetmeniz enteresan.Hem cogu GNU/Linux dagitiminin kurulum arayuzu
Windows a gore daha anlasilabilir.
Yazinizdan "GNU/Linux un arayuzu yok" anlami cok rahat cikabilir.

Normal kullanicilarin cogu ise MS-DOS kullanarak bu gunlere gelmis
insanlar.Akillarincada teknolojiyi takip ediyorlar.Bir akintiya
kapilmis,batip cikiyorlar.Bu insanlarin Linux a gecmesi yenilere gore
biraz daha zor ama bunu aliskanliklarin kolay degistirlememesine baglamak
cok dogru degil.Isin icinde baska unsurlarda var.Bazi yazilimlarin Win
uyumlulugu (ozellikle oyunlar).Yakin zamanda "Linux tan nasil para
kazanirim?" sorusuna verilecek kesin bir cevabimiz olacaktir.Yeterki bu
oyun meselesine sira gelsin.Once sirketlerin isini halledelim:)

> Sistem Adminleri icin; hangi OS kullandiginiz o kadar onemli degil. Iyi bir
> network planlamasini, gerekli update ve korumalari zamaninda yaparsaniz,
> user hak ve kisitlamalarinizi duzgun olarak yaparsaniz basiniz agrimaz.
> Mesala MS DC makineya bi tane additional DC makine yaparsaniz, DC ye bi sey
> olsa digeri hemen gorevi ustlenir....E bunu yapmazsaniz oturup
> aglarsiniz,sistemi tekrar ayaga kaldirmak icin ugrasirsiniz.
>
> Herkese iyi aksamlar...
Kulaklari cinlasin tam Hakki Ocal yorumu.Bu yorum genel-gecer bir aciklama
yapmaya calissada Windows icin sistemin kararliligini bu kadar fazla
islemden sonra bile saglayamayacaksam neden Windows kullanayim?Zaten bu
kadar ekstra ayar yapiyorsaniz cok onemli ve de herkesten yardim
isteyebileceginiz bir is yapmiyorsunuzdur.Bu tur durumlarda da Windows
Lisansinda aciklama nettir:"Bu isletim sistemini yuksek kararlilik isteyen
yerlerde kullanmayin".Lisansi uzun suredir okumadigimdan orjinalini
hatirlamiyorum ama boyle bir ifadenin olmasi zaten tum bu tartismalarin
daha fazla uzamamasi icin yeterli bir sebep.Microsoft,Windows un kodlarini
verse dahi bazi kararsizliklari cozmektense yenisini yazmak daha akillica
olacaktir dusuncesindeyim.En azindan kodlara bakarak nasil yazmamamiz
gerektigini goruruz.Burada NSA Backdoor,kendiliginden acilan
portlar (windows update maskesi altinda),sifreleme konusundaki
yetersizlikler,sistemin genel anlamda guven vermemesi akla MS in "siz
istediginizi yapin,ben herturlu kosulda makinanizi kontrol ederim"
mantigini gozler onune seriyor.
Outlook u saymiyorum bile,Outlook denilince akla hep virusler
geliyor.Burada bir soruyu tekrar etmekte fayda var:"Outlook un,maillerinizin
bir kopyasini bilinmeyen bir yere gondermedigini nereden bilebilirsiniz?"
Sirf bu guvenlik konusu bile insani tedirgin etmeye yetiyor.Ben viruslere
raziyim,onlarin cozumu var ama pasif backdoor larin cozumu bu durumda yok
gibi.
Kolay Gelsin

> Umit TOPUZ

> Bu listeden cikmak icin

---
linux-baslangic listesinden cikmak ve tum listeci islemleri icin