[linux-baslangic] Re: redhat as 2.1

---------

From: Devrim GUNDUZ (devrim@gunduz.org)
Date: Fri 11 Jul 2003 - 10:18:27 EEST

    On Fri, 11 Jul 2003, [iso-8859-1] Abdullah Güney wrote:

    > Merhaba,
    > Oracle destek verdigi Red-Hat 2.1 AS ile birlikte bu urunle ilgili farkli
    > satis politikalari olusmaya basladi. Satis rakaminin yuksek olmasi nedeniyle
    > bu urunle ilgili farkli (satis yapan firmalardan) bilgiler aldim. Ornegin
    > bir tane kutulu urunu ancak bir tane sunucuya kurabilirsiniz yeni bir sunucu
    > icin yeni bir urun siparis vermelisiniz gibi. Yani MS lisaslama modelini
    > aynen RH-AS icin de uygulamaktalar.

    MS modeli ile bunun ilgisini pek cozemedim.

    Red Hat, asagida yazdigim nedenler icin bu urunu gelistirdi:

    * Enterprise seviyede uygulama gelistiren firmalar (ustteki ornekteki gibi
    Oracle) her yeni dagitimda yeniden denemeler yapmak istemiyordu. Bu
    urunlerin omru dagitimlardan daha fazla (yanlis animsamiyorsam 5 yil).
    Dolayisiyla firmalar bunu tercih ediyorlar.

    * Bir isletim sistemi kurup, 6 ayda bir guncellemek istemeyen firmalar
    var. Surekli destegi ve up2date destegi ile birlikte RH Enterprise Level
    urunleri (RHEL) tam bu firmalar icin.

    * Bu urunlerde, hafiza yonetimi, coklu islemcilerin verimli calismasi,
    daha iyi SCSI arabirimi gibi fazladan ozellikler var. Cekirdek uzerinde de
    bunlar ve desteklenen ticari urunler icin ozellestirmeler/gelistirmeler
    yapilmis durumda.

    * RHEL urunlerinin guncellemeleri, bildik dagitimlar kadar sIk ve
    "cutting-edge" degi. Bu, 1.maddede anlattigim gibi firmalari yormuyor ve
    desteklemelerine yol aciyor.

    > Benim bildigim RH-AS urunu de GPL
    > lisansi ile dagitilmakta ve siz kutulu urun satin aldiginizda aslinda
    > destek ve hizmet almis olmaktasiniz. Daha detayli bilgi veribilecek birileri
    > var mi acaba?

    * Yillik 799 dolara temel kurulum destegi ve istediginiz tum
    guncellemeleri alabiliyorsunuz.

    * Yillik 1500 dolara, kurulum ve yapilandirma desteginin yani sira ileriki
    asamalarda destek ve tum guncellemeleri satin alabilirsiniz.

    * Yillik 2500 dolara "her turlu" destek icin oncelik satin alirsiniz.

    > Ayrica bu urunu nerden temin edebilirim.(Destek hizmeti almadan) :)))

    Siz buna gulmussunuz ama ben gulemiyorum.

    RH, uzerinde kafa patlattigi, n tane muhendis calistirdigi bir yazilimi
    icin para istiyor sizden. Bu yaptiklari oyle gizli sakli degil;
    srpm'lerini ftp sitesinden ve yansilarindan indirilebilir halde tutuyor.
    Ciddi gelistirmeler var icinde.

    Zaten isletim sistemi ucretsiz; eger bu urunu alacaksaniz lutfen parasini
    verin. Herseyi ucretsiz alma istedigimiz, buyuk firmalarin acik kaynak
    kodlu urunler gelistirme konusundaki heveslerini kiriyor.

    Gecenlerde Serdar'in da dedigi gibi; M$ urunlerini dahi yerden 2 milyona
    almak bence hos degil. Urunu begeniyorsaniz parasini vermelisiniz. Onlar
    da bu ise emek harciyorlar (iyi kotu ama bir urun cikartiyorlar iste).

    Tekrarliyorum: "Free software is not free beer!".

    Saygilar.

    --
    Devrim GUNDUZ
    devrim@gunduz.org				devrim.gunduz@linux.org.tr